Valg i usa

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2020

vlillemor

Hvordan kan USA påvirke eller have betydning for, hvad der skal ske i Europa? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2020

Sprit25

vlillemor skriver:

Som jeg skrev: USA er vores nærmeste allieret, så når han trækker sig fra paris aftalen, WHO aftalen, truer med at gå fra NATO så bliver vores samarbejde svært  

Samtidig er det svært at samarbejde med en mand som Trump. Det så vi jo da vi nægtede at sælge Grønland. Der røg vi lige på is. Vil de så hjælpe os, hvis vi bliver angrebet? 

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Celine89

Jeg tror det bliver Biden denne gang. Før corona var jeg ret sikker på, at Trump ville blive genvalgt, men han har simpelthen kludret for meget i det under pandemien og lader til at have mistet en del af sine kernevælgere på den bekostning.

Jeg håber virkelig også det bliver Biden. Han er ikke noget særligt, men trods alt heller ikke skingrende skør.

Joe Biden: Acceptable Under the Circumstances
https://www.youtube.com/watch?v=gTBpwOOTKjs

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Janey

Profilbillede for Janey
vlillemor skriver:

USA er en kæmpestor økonomi, så hvad der sker derovre påvirker ikke kun deres egen økonomi men også resten af Verden. Trump har kastet sig ud i handelskrig med andre dele af Verden, og det påvirker bl.a. Europa. 

Hvis man følger med på f.eks. aktiemarkedet, kan man se, at stort set hver gang, der sker noget i USA, der får aktierne til at falde derovre, så kommer der et fald i Europa dagen efter, og det påvirker økonomien og tiltroen til Verden. 

Samtidig skaber en mand som Trump uro og ustabilitet ved at trække sin støtte til WHO, til klimaaftaler og til NATO. Jo mere uro der kommer i Verden og herunder Europa og Danmark, jo mere usikkerhed kommer der blandt borgerne. Det bremser økonomien, som igen kan give en faldende vækst, som kan føre til, at virksomhederne sælger mindre og må fyre medarbejdere. 

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Sprit25

vlillemor skriver:

Derudover læste jeg lige at deres abortmodstand nu påvirker den danske debat

Deres højesteret har lige nu flertal MOD abort 

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Sprit25 skriver:

Derudover læste jeg lige at deres abortmodstand nu påvirker den danske debat

Deres højesteret har lige nu flertal MOD abort 

Det er heldigvis ikke deres højesteret, der laver lovene. Det er blot deres opgave at fortolke dem, hvis en sag køres helt til Højesteret og her vil de anlægge en mere konservativ fortolkning, men stadig kun en fortolkning.

Jeg tror vores politikere har alt for travlt med corona, hjælpepakker og finanslov til, at vi kan forvente, at de vil kigge på abortlov lige nu. Hvis der er noget snak herhjemme lige nu, vil jeg tro, at det mest er abortmodstandere, der håber på en påvirkning fra USA. 

Til sammenligning er der også flertal i Højesteret i USA for, at der skal være fri adgang til at have skydevåben i private hjem og at have ret til at bruge dem til selvforsvar, men det bliver der helt sikkert ikke noget af her i Danmark, hvor politiet knap nok må affyre deres våben.

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Sprit25

Janey skriver:

Det er heldigvis ikke deres højesteret, der laver lovene. Det er blot deres opgave at fortolke dem, hvis en sag køres helt til Højesteret og her vil de anlægge en mere konservativ fortolkning, men stadig kun en fortolkning.

Jeg tror vores politikere har alt for travlt med corona, hjælpepakker og finanslov til, at vi kan forvente, at de vil kigge på abortlov lige nu. Hvis der er noget snak herhjemme lige nu, vil jeg tro, at det mest er abortmodstandere, der håber på en påvirkning fra USA. 

Til sammenligning er der også flertal i Højesteret i USA for, at der skal være fri adgang til at have skydevåben i private hjem og at have ret til at bruge dem til selvforsvar, men det bliver der helt sikkert ikke noget af her i Danmark, hvor politiet knap nok må affyre deres våben.

Men derfor er det jo stadig problematisk, i min optik, hvis det påvirker vores diskurs indenfor visse emner

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Sprit25 skriver:

Men derfor er det jo stadig problematisk, i min optik, hvis det påvirker vores diskurs indenfor visse emner

Ja men jeg tror nu ikke det påvirker noget væsentligt. Jeg havde ikke hørt, om det da du skrev det tidligere, men de nævnte det i radioen, da jeg var ude at køre, og det ser ud til at være noget Retten til Liv har forsøgt at puste lidt til, men som de selv sagde, så ville de nok få meget svært ved at ændre noget i Danmark, da en af de seneste undersøgelser viste, at 90% af dankskerne var for fri abort.

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Sprit25

Janey skriver:

Ja men jeg tror nu ikke det påvirker noget væsentligt. Jeg havde ikke hørt, om det da du skrev det tidligere, men de nævnte det i radioen, da jeg var ude at køre, og det ser ud til at være noget Retten til Liv har forsøgt at puste lidt til, men som de selv sagde, så ville de nok få meget svært ved at ændre noget i Danmark, da en af de seneste undersøgelser viste, at 90% af dankskerne var for fri abort.

Heldigvis da. 

Anmeld Citér

27. oktober 2020

Babilooo

vlillemor skriver:

Eksempler:
1)To fly flyver ind i to tårne i New York og de næste 2 år bekriges muslimer og Der kæmpes der for vestlige værdier. Kæmpe indflydelse trods “3200” døde.

2) japanske fly bomber Pearl harbour - USA går ind i 2. Verdenskrig og vi taler ikke tysk i dag. 

3) Marshall hjælp efter 2. Verdenskrig sikrer at Europa kommer på fode efter krigen. 

4) Kold krig i adskillige år med Rusland- påvirker stemningen i Europa. 

5)Kennedy sætter sig for at vi “menneskeheden” skal besøge rummet og er med til at vi alle får udvidet vores horisont og perspektiv på hvad der kan lade sig gøre.

6) udvikling af produkter vi benytter flittigt - pumper til insulin, Apple telefoner, ny medicin....

7)aktiekrak i 2009.....  havde vist også en vis effekt på verden og startede i USA. Det medfødte den største økonomiske nedgang siden depressionen i start 1930’erne.

8) Obama holder taler og indgyder håb verden over. Trump deler USA og indgyder had i verden. 

og og og ......

hvem der er præsident og hvad der sker i USA har gigantisk indflydelse på vores syn på livet, økonomi osv. Me too der rammer hårdt herhjemme er også startet derovre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.