Jeg dr efterhånden ret afklaret med at jeg ønsker skilsmisse fra min mand igennem 9 år. Det har været et langt tilløb til at jeg føler jeg er klar, men har ikke ønsket at være i forholdet i flere år.
men hvordan får man det sagt? Jeg er så dårlig til sådan noget, og vi har aldrig talt om følelser og den slags.
jeg har tænkt over økonomi, mine ønsker til deling af børnene, hus osv...
jeg er ret sikker på at vi sagtens vil kunne samarbejde om fordeling af ting/midler og også om børnene så det er jeg slet ikke bekymret for.
jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få det sagt? Hvordan sagde i det?
jeg tænker noget i stil med at jeg vil sige at jeg tror vi kan være langt bedre forældre hver for sig end sammen, og at vi begge har fortjent bedre end der vi kan give hinanden...
Altså fair nok at du ikke ønsker at være sammen med ham mere, men nøj, hvor er det da bare ikke OK at holde sin partner som gidsel i flere år. Du har frataget ham flere år, hvor han potentielt kunne have fundet en ny kæreste der ville ham. Det er egoistisk at du kun har varetaget dit eget behov for at blive sikker i din sag, i stedet for at fortælle ham om din tvivl på jeres forhold så snart den startede, så han havde fået mulighed for enten at gøre en indsats for at redde det eller at afbryde det med det samme. Jeg er virkelig chokeret over din tilsyneladende mangel på respekt for ham. Hvordan børnene skal fordeles mellem jer er I jo to om at beslutte, og jeg forstår ikke hvad du mener med at du ikke tror der vil opstå uenighed om det, for hvordan kan du vide at han ønsker samme ordning som du gør?
Hvad angår måden hvorpå du skal fortælle ham det, så synes jeg virkelig du skylder ham at være 100% ærlig om i hvor lang tid du har overvejet det. Hvis udmeldingen kommer som et overrumplende chok for ham, så vil han sandsynligvis prøve at se i bakspejlet om der har været nogle faresignaler han har overset. Hvis du så benægter at der har været dette, og påstår at det er en beslutning du først har taget for nylig, så vil jeg faktisk mene du gør dig skyldig i en mild form for gaslighting - som kort sagt går ud på, at man får en person til at betvivle sin dømmekraft, hukommelse eller opfattelse. Jeg ved det er hårde ord jeg kommer med, men du er simpelthen nødt til at indse, at dét du har gjort og gør her ikke er ok, og ikke fordrer et godt samarbejde mellem jer som forældre fremadrettet. Jeg håber det bedste for jer og jeres børn, og at I kommer bedst muligt igennem denne stærkt livsomvæltende kommende tid.
Anmeld
Citér