Fagforening

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det lyder meget tænkeligt, at den lokale afdeling af din branches fagforening ringer for at høre, om du ikke vil indmeldes. Selvfølgelig behøver du ikke kontakte dem, og selvfølgelig vil og kan din arbejdsgiver ikke afskedige dig for at stå i en gul fagforening. 
Noget andet er, at dine kolleger, hvis de altså finder ud af, du er i en gul, kan opfatte dig som usolidarisk. Det giver dem selvsagt ikke ret til at være efter dig, men det er i mine øjne fair nok, hvis de spørger til din begrundelse, ligesom tillidsrepræsentanten formentlig vil minde dig om, hvad du vælger fra, og hvorfor en overenskomstbærende fagforening er dyrere. 
I alleryderste konsekvens skal du være indstillet på at være strejkebryder, hvis det skulle komme til en arbejdsnedlæggelse, men det er jo den risiko, man løber. 
(Jeg tager fuldstændigt afstand fra chikane af uorganiserede og medlemmer af de gule - det er uacceptabelt og i strid med loven - men personligt har jeg det stramt med, at nogle ikke vil betale for de tilkæmpede goder.)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2020

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det lyder som om du blander tingene sammen? En fagforening har ikke noget med din kommune og gøre og din arbejdsgiver fyrer dig ikke grundet  dit fagforeningstilhør. En fagforening er jo en selvstændig organisation som frit vælger at organisere dig under - men fordi du har valgt en “billig en” (jeg antager at du mener en af de såkaldte gule fagforeninger) risikerer du at stå svagt ved en eventuel konflikt med arbejdsgiver.

Det var en fagforeningsdame fra min kommune der ringede, så blandet intet sammen og det er hende vi skal gå til hvis vi har problemer på arbejdspladsen i min kommune

Jeg har snakket med hende og hun råede mig til at overveje at skifte, men det self var mit valg. 

Og der har jo været sager hvor man er blevet presset til at blive medlem af en bestemt fagforening 

Anmeld Citér

8. juli 2020

Anonym

Det var en fagforeningsdame fra min kommune der ringede, så blandet intet sammen og det er hende vi skal gå til hvis vi har problemer på arbejdspladsen i min kommune

Jeg har snakket med hende og hun råede mig til at overveje at skifte, men det self var mit valg. 

Og der har jo været sager hvor man er blevet presset til at blive medlem af en bestemt fagforening 

Men hun er ikke fra kommunen. En fagforening har intet at gøre med en kommune. Som i intet.
Det ville underminere hele tanken og fagforeninger pg trepartsforhanlinger i forhold til overenskomster. 
Så det kan ikke være rigtigt.

Måske er det en tillidsrepræsentant, der har ringet. Det er en udpeget kollega, som har særlig immunitet i forbindelse med verserende sager og skal forhandle osv. 

Hvis der er en fra kommunen, der har ringet og sagt noget med en fagforening - så er der misforstået noget, eller også er der tale om svindel. 

Jo mindre du selvfølgelig er ansat i en kommune, og tillidsrepræsentanten derfor arbejder i kommunen. 

Fagforeinger og jo fag, der er organiserede... så de kan og må ikke være fra kommunen. Det ville være ulovligt.

Bare lige så du er ObS :-) Det lyder meget mærkeligt. 

Anmeld Citér

8. juli 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Hvem er din arbejdsgiver?? Kommunen??

Anmeld Citér

8. juli 2020

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Men hun er ikke fra kommunen. En fagforening har intet at gøre med en kommune. Som i intet.
Det ville underminere hele tanken og fagforeninger pg trepartsforhanlinger i forhold til overenskomster. 

Måske er det en tillidsrepræsentant, der har ringet. Det er en udpeget kollega, som har særlig immunitet i forbindelse med verserende sager og skal forhandle osv. 

Hvis der er en fra kommunen, der har ringet og sagt noget med en fagforening - så er der misforstået noget, eller også er der tale om svindel. 

Jo mindre du selvfølgelig er ansat i en kommune, og tillidsrepræsentanten derfor arbejder i kommunen. 

Fagforeinger og jo fag, der er organiserede... så de kan og må ikke være fra kommunen. Det ville være ulovligt.

Nu er der jo forskel på, om det er institutionen “kommunen” eller bare selve kommunen, altså området, der refereres til. Jeg sidder i bestyrelsen for fagforeningskredsen i den kommune, jeg arbejder i, og dermed repræsenterer jeg Danmarks Lærerforening i Silkeborg Kommune. Og sådan præsenterer jeg mig derfor også, når jeg henvender mig til folk med dén kasket på. 

Anmeld Citér

8. juli 2020

Anonym

Nu er der jo forskel på, om det er institutionen “kommunen” eller bare selve kommunen, altså området, der refereres til. Jeg sidder i bestyrelsen for fagforeningskredsen i den kommune, jeg arbejder i, og dermed repræsenterer jeg Danmarks Lærerforening i Silkeborg Kommune. Og sådan præsenterer jeg mig derfor også, når jeg henvender mig til folk med dén kasket på. 

Helt enig. Men du ville også præsentere dig som “kredsrepræsentant for  DL i Silkeborg Kommune”. (Du ville nok ikke sige, at du var fra Silkeborg kommune) 

På mig lyder det som om, at det institutionen  “kommunen” der menes. 

Altså “Hej. Det er Lise-Lotte fra Silkeborg kommune. Jeg ringer fordi du er i en gul-fagforening” (agtigt) 

Og de to ting hænger jo ikke sammen. :-) 

Anmeld Citér

8. juli 2020

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Helt enig. Men du ville også præsentere dig som “kredsrepræsentant for  DL i Silkeborg Kommune”. (Du ville nok ikke sige, at du var fra Silkeborg kommune) 

På mig lyder det som om, at det institutionen  “kommunen” der menes. 

Altså “Hej. Det er Lise-Lotte fra Silkeborg kommune. Jeg ringer fordi du er i en gul-fagforening” (agtigt) 

Og de to ting hænger jo ikke sammen. :-) 

Nej, enig, men jeg synes ikke, det fremgår så tydeligt, at TS mener institutionen. For mig at se kunne der lige så vel have stået “fra min by”. 

Anmeld Citér

8. juli 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har ikke misforstået noget fagforening har en kommune ansvarlig i hver kommune som "man så høre til" og kan kontakte 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.