Fagforening

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.046 visninger
17 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. juli 2020

Anonym trådstarter

Jeg har lige fået job (2 måneder siden)

I sidste uge havde jeg to mistet opkald fra er nummer jeg ikke kendte, det samme i dag. 

Jeg Googlede nummeret og kan se at det er en fagforeningsperson fra min kommune. 

Hvad vil hun ringe om? (jeg er i en anden fagforening, har været medlem af den pågældende fagforening før, men da jeg havde brug for hjælp var de 14 dage om at svare hvilket "meget uheldigt" resulterede i en overskredet dato med noget barselsværk, som gjorde jeg ikke kunne få dagpenge) derfor skiftede jeg til en såkaldt "billig fagforening" hvor jeg altid har fået hjælp indenfor 24 timer, de er høflige, rare og hjælpsomme i telefonen, så alt i alt er jeg super godt tilfreds og så koster de ovenikøbet halvt af den "man skal" være medlem af.

Ifølge Google er det frit hvem man vil være medlem af, men der er også artikler med at hver 5 oplever at blive presset over i en anden fagforening.

Skal jeg bare lade være med at besvarer opkaldene? (der er ingen fra mit arbejde der har spurgt eller snakket om noget?) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Umiddelbart synes jeg bare du skal lade være med at ringe tilbage. Men ringer vedkommende igen, kan du jo nemt og ærligt sige at du overhovedet ikke er interesseret. 

Anmeld Citér

6. juli 2020

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Umiddelbart synes jeg bare du skal lade være med at ringe tilbage. Men ringer vedkommende igen, kan du jo nemt og ærligt sige at du overhovedet ikke er interesseret. 

Men jeg er bare bange for når jeg stadig er i det der hedder "prøveperiode" at de kan fyre mig og så bare begrunde det med "samarbejdsvaskeligheder" - Kan ikke finde ud af hvor meget de går op i det 

Anmeld Citér

6. juli 2020

kamikaze

Anonym skriver:

Men jeg er bare bange for når jeg stadig er i det der hedder "prøveperiode" at de kan fyre mig og så bare begrunde det med "samarbejdsvaskeligheder" - Kan ikke finde ud af hvor meget de går op i det 

Skulle fagforeningen fyre dig? Jeg forstår ikke?

Anmeld Citér

6. juli 2020

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Skulle fagforeningen fyre dig? Jeg forstår ikke?

Nej selvfølgelig min arbejdsgiver 

Anmeld Citér

6. juli 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det er ofte kollegaerne det er vigtigt for og ikke chefen.  

Jeg er tidligere håndværker og hos os var "den rette fagforening" vigtigt fordi vi havde en demokratisk valgt tillidsrepræsentant som samarbejdede med vores fælles fagforening ved fx lønforhandlinger. Og vi arbejdede under en overenskomst som den pågældende fagforening stod bag.  Og derfor var der kollegaer der stejlede hvis vi havde en ny der stod uden for fællesskabet og nød godt at de aftaler  

Hos os kunne man komme omkring det, hvis den pågældende kollega forhandlede sin egen løn og i øvrigt ikke deltog i akkord arbejde med de øvrige kollegaer - igen fordi forholdende under akkord var forhandlet af fagforeningen som vi andre betalte til.  

Det kan virke rigidt, men jeg forstår det faktisk godt. Omvendt forstår jeg også godt at man ikke vil betale til nogen man har dårlige erfaringer med. Men ja, jeg ville tale med tillidsrepræsentanten og hører hvordan og hvorledes mentaliteten er omkring fagforening. Er der noget du selv skal stå for Evt, når du ikke er medlem af den anden mere. Så har du også vist at du er dit valg/fravalg bevidst  

Anmeld Citér

6. juli 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg kan virkelig ikke tro at det er din arbejdsgiver der vil tvinge dig til at flytte over til den fagforening, der har mest at sige inden for dit arbejdsområde.

Umiddelbart kan det måske være jeres tillidsrepræsentant, der har adviseret fagforeningen. 
Men uden tøven og dårlig samvittighed kan du sagtens sige at du ikke var tilfreds sidste gang og at du nu er i en fagforening, der hjælper når du har brug for det. 

Anmeld Citér

7. juli 2020

kamikaze

Anonym skriver:

Hvorfor skulle din arbejdsgiver fyre dig for at svare/ikke svare på et telefonopkald fra din tidligere fagforening?

Anmeld Citér

7. juli 2020

Sprit25

Der er frit fagforeningsvalg i danmark. Ingen må blive fyret grundet valg af fagforening

Anmeld Citér

7. juli 2020

ErDuHerIkkeSnart

Det lyder som om du blander tingene sammen? En fagforening har ikke noget med din kommune og gøre og din arbejdsgiver fyrer dig ikke grundet  dit fagforeningstilhør. En fagforening er jo en selvstændig organisation som frit vælger at organisere dig under - men fordi du har valgt en “billig en” (jeg antager at du mener en af de såkaldte gule fagforeninger) risikerer du at stå svagt ved en eventuel konflikt med arbejdsgiver.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.