Erfaring med at se afdød som har hængt sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2020

Carina:-)

Min mor lå død et par dage  - og lå på maven så alt blod i hovedet var i ansigtet. 

Og da hun var død efter at være faldet , så hun ikke så fredfyldt ud som fx min mormor og min datter ( som Jeg mistede under fødsel) gjorde.

Hun var hævet og rød  , og alligevel synes jeg hverken hun så uhyggelig eller slem ud.

Hun så anderledes ud ,- men jeg fortryder ikke at jeg så hende.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2020

Soonmom

Jeg så min morfar (ikke selvmord)

Ville ønske jeg Ikke havde set ham. Huden var skynket ind og han lignede slet ikke sig selv

Anmeld Citér

29. april 2020

Janet1989

Det er svært at svare på, om du burde se ham. Synes også at det måske kræver en enormt stærk psyke at se et andet menneske død ... 

også afhængig af måden de er død på ... havde en kammerat der hang sig selv for en del år siden, vi blev tilbudt at se ham, men vi fik afvide at han så voldsom ud , da rebet havde siddet omkring hans hals .. vi valgte at IKKE se ham ... jeg tror at det var det bedste. Jeg fortryder slet ikke at jeg ikke så ham..

Anmeld Citér

29. april 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg kondolerer!

Min far tog sit liv da jeg var teenager, og jeg havde simpelthen bare brug for at se ham for at “tro på det”. Han lignede ikke sig selv, og det er ikke sådan jeg vil huske ham, men det gav alligevel en vis ro og afklaring hos mig. 

Jeg tænker følelser omkring at se afdøde er helt vildt individuelle, så ingen andre end dig selv kan vurdere det.

Det tror jeg, du har ret i - altså det med at "tro på det"

Min svogers lillebror begik selvmord, og min nevø, som kun var 13 år, ønskede at se ham.

Min søster og svoger var meget i tvivl, men talte med bedemanden om det, og min nevø så sin fabror. Det havde han brug for.

Anmeld Citér

30. april 2020

lineog4

Jeg har desværre set en del døde - dog aldrig nogen hvor årsagen var hængning, så kan jo ikke udtale mig om det.

For mig var der intet skræmmende ved det døde menneske, men derimod stod det lysende klart, at det menneske jeg elskede har væk (det var ikke sådan med min datter, for selv om jeg rationelt godt kunne se hun var død, så fortalte mine følelser mig noget andet), og det gav en form for afslutning. 

Jeg så ikke min mors kæreste gennem en del år, jeg havde vel for meget fokus på min mor som havde fundet ham. Og med ham har jeg aldrig fået den afslutning, jeg kan stadig tro, at jeg ser ham på gaden for mit eneste minde er en spillevende mand bare 2 dage før - jeg ved rationelt at selvsagt er han død, men jeg har ikke set det. 

Jeg ville selv, hvis det er en der står mig nær bølge at se afdøde med mindre bedemænd eller lignende fraråder det. 

Kæmpe kram til dig og din familie i en svær tid 

Anmeld Citér

30. april 2020

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Jeg kondolerer.

Jeg har set min veninde som var død og hun hang også sig selv. Hun havde hængt tre timer før hun blev fundet.

Hun var SÅ smuk og fredfyldt og det var en rigtig god oplevelse. Jeg fik både krammet hende, tale med hende, grædt overfor hende og sagt de sidste ting jeg synes hun skulle vide - plus jeg lagde et betydningsfuldt fælles minde i kisten til hende.

Så alt i alt en god oplevelse.

Jeg så også min far som havde været død i 12 timer uden at have været på køl da han døde på sygehuset og de havde haft svært ved at finde os pårørende. Det var også en rigtig god oplevelse jeg aldrig ville have været foruden. Fik talt en masse med ham, krammet ham... grædt og holdt ham i hånden. Det er jeg lykkelig over jeg gjorde og det ville jeg ikke have været foruden.

Familien skulle dog have set min far nogle dage efter hvor han efterfølgende var kommet på køl, men det frarådet bedemanden min familie, da han desværre ikke ville være genkendelig længere.

Så min bedste anbefaling er, at komme afsted hurtigst muligt (medmindre du bliver frarådet det af sundhedspersonale/bedemand) alt efter hvor han ligger.

Håber du får sagt et godt farvel 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.