Erfaring med at se afdød som har hængt sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.498 visninger
15 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. april 2020

Anonym trådstarter

Hej alle. Min fætter har begået selvmord og jeg har mulighed for at se han i morgen og sige farvel- hvilket jeg meget gerne vil. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg kan forvente han ser ue? Har aldrig før set en død person og tænker om han vil se meget anderledes/ skadet ud? Nogen med erfaring?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2020

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Min søster så vores afdøde mormor, som begik selvmord, hun er i dag ked af at have set hende på den måde, for det er ikke sådan hun ønsker at huske hende nu, kroppen så forpint ud og hun glemmer aldrig ansigtsudtrykket.  

jeg er glad for jeg ikke så hende på den måde, så jeg husker kun de stunder vi har haft gennem livet i live. 

Anmeld Citér

28. april 2020

Dig, mig og vores små prinsesser <3

Profilbillede for Dig, mig og vores små prinsesser <3
Alt hvad jeg ytre herinde ønsker jeg bliver herinde :)
Anonym skriver:

Hej alle. Min fætter har begået selvmord og jeg har mulighed for at se han i morgen og sige farvel- hvilket jeg meget gerne vil. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg kan forvente han ser ue? Har aldrig før set en død person og tænker om han vil se meget anderledes/ skadet ud? Nogen med erfaring?

Hej 

Jeg kondolere.  

Jeg vil sige, at det kommer meget an på, hvor langt tid siden det er sket. Hvor meget han er forandret.

Min stedfar havde lagt død et par dage, og var meget forandret. Ham fortryder jeg stadig her mange år efter, at jeg har set. 

Mens min farfar sov stille ind. Ham er jeg virkelig glad for at jeg sagde farvel til. 

Derudover skal du også mærke efter i maven, hvad der føles rigtig for dig. Du skal ikke lade dig tvinge til det ene eller det andet. 

Anmeld Citér

28. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg så min farfar som død. Det var hverken selvmord eller noget andet dramatisk, men jeg ville alligevel ønske jeg ikke havde set ham. Det var et ikke særlig flatterende ansigtsudtryk, som egentlig var lidt uværdigt i forhold hvordan han så ud i live.

Anmeld Citér

28. april 2020

Tommelise

Jeg har ikke set en afdød efter selvmord.

Men jeg sad hos min far, da han døde. Jeg har altid troet, at man ikke ville være spor i tvivl om, hvorvidt døden var indtrådt eller ej. Men vejrtrækningen havde været uregelmæssig, og vi var lidt i tvivl - trækker han vejret, eller gør han ikke ? - min svoger hentede en sygeplejerske, og hun sagde, at hun troede, det var sket. Han lå med hovedet lidt nedad og til siden og så fredfyldt ud. Som om han sov.

Da han var blevet gjort i stand og havde fået det tøj på, som han skulle begraves i, var vi inde for at sige det sidste farvel. Der så han straks mere "død" ud - som om sjælen var væk.

Så jeg ser helst billedet af ham for mig, lige da han var sovet ind.

Jeg var med til at synge min svigerfar ude fra sygehuskapellet, hvor kisten stod åben. Han så rigtig pæn ud. Fuldstændiig som om han sov. Det var ikke spor uhyggeligt.

Hvis du er i tvivl, så synes jeg, du skal tale med bedemanden.

Anmeld Citér

28. april 2020

2018mor

Anonym skriver:

Jeg har set to døde personer, begge var de sovet stille ind og så meget fredfyldte ud. Jeg fortryder ikke et splitsekund. Hvis han har hængt sig kan jeg forestille mig, at han har mærker efter rebet på halsen, og muligvis et “forvrænget” ansigtsudtryk. Har du ikke mulighed for at spørge bedemanden? Han må have gjort ham i stand, og ved derfor, hvilket syn der venter jer. Det tror jeg at jeg ville gøre, hvis det var mig. 
kondolerer mange gange. 

Anmeld Citér

28. april 2020

nilletøz

Kondolere❤️ 
jeg har set min søster, mormor, morfar død❤️

min søster døde dom 23 årige mig selv 16 år jeg kan stadig se hende for mig den dag i dag, selvom det snart er 20 år siden.. hun så fredfyldt ud og jeg fortryder det ikke  - selv det var mega hårdt.!

min mormor lignede sig selv, var var ramt at dements.

min morfar så også frydefuld ud, lå med et lille skævt smil på sine læber.

fortryder ikke at jeg har set dem m, selv jeg stadig kan se dem for mig.

men måske du kan spørger bedemanden om hvordan han ser ud, så kan du jo der vudere om du vil se ham.. 

Anmeld Citér

28. april 2020

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Mange tanker til dig og din familie. Selvmord er barsk og voldsomt. Jeg har set en del døde mennesker efterhånden. Jeg har aldrig synes, at døden var smuk, men jeg har omvendt heller aldrig fortrudt, at jeg har set dem.

Min svigerfar begik selvmord ved hængning. Det var spontant og uventet, men han så ikke anderledes ud end de andre døde jeg har set. Min mand og svigermor identificerede ham, da politiet havde fundet ham, og der havde rebet stadig siddet om halsen. Det var voldsomt for dem, men hans ansigt var ikke forvredet. 

Jeg vil altid råde folk til at se afdøde (med mindre politi eller bedemand fraråder det), da ens fantasi oftest er værre end virkeligheden, og man kan få nogle unødvendigt ubehagelige billeder i hovedet, hvis man ikke gør. Og man har altid mulighed for at spørge bedemanden, hvad han mener, og sige nej tak, hvis det alligevel er for meget. Jeg håber, du får taget en meningsfyldt afsked med ham.

Anmeld Citér

28. april 2020

Anonym

Jeg har via mit arbejde i sundhedssektoren set mange døde af naturlige årsager. Det har været lidt forskelligt hvordan de har set ud alt efter om det har været lang tids sygdom eller hurtigt som hjertestop.

Min far hang sig for nogle år tilbage og jeg valgte at se ham efter ligsynet på retsmedicinsk klinik. Jeg blev klart tilrådet og rettet mig efter først at se ham der da de ikke må gøre i stand før det var afholdt. 

Han var kørt ind på en båre i et lille rum. Han var klædt i en hvid hospitalskjorte og der var et lagn trukket højt op. Hans ansigt var lidt misfarvet i den ene side til den røde side. Men ikke noget voldsomt eller skræmmende. 

Det var selvfølgelig en voldsom følelsesmæssig oplevelse da hans selvmord var ikke ventet selvom han havde været fysisk syg i en del år. Men jeg ville have haft det værre ved at have fravalgt at se ham og miste den form for afsked. 

Anmeld Citér

28. april 2020

Anonym

Jeg kondolerer!

Min far tog sit liv da jeg var teenager, og jeg havde simpelthen bare brug for at se ham for at “tro på det”. Han lignede ikke sig selv, og det er ikke sådan jeg vil huske ham, men det gav alligevel en vis ro og afklaring hos mig. 

Jeg tænker følelser omkring at se afdøde er helt vildt individuelle, så ingen andre end dig selv kan vurdere det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.