Hej med dig,
Det lyder overhovedet ikke som nogen rar situation du står i. Jeg har lidt en leveregel jeg lever efter som er, at jeg altid passer på med at træffe permanente beslutninger baseret på midlertidige følelser eller omstændigheder. Nu er det jo ikke garanteret, at dine følelser - eller mangel på samme - skyldes jeres omstændigheder, men lur mig om ikke de er en faktor.
Jeg bemærker du skriver, at I har små børn. Små børn, fødselsdepression, ledighed. Det er ikke noget under, at kærligheden er blegnet. Hvor har der været plads til at være par og være individ i alt det? Og hvis i begge har været ledige kan jeg forestille mig, at I også har gået meget op og ned af hinanden.
Jeg tænker jeg har en blanding af afklarende spørgsmål og tanker.
Det første er om du får behandling for din fødselsdepression?
Det andet er om i er i arbejde nu begge to?
Og har i været i parterapi?
Taler i om tingene - ved han hvordan du har det?
I mit ægteskab har vi en klar aftale om, at begynder en af os at miste følelserne eller føle at forholdet er slidsomt, så sætter vi ord på det. På den måde er der en chance for at arbejde på det og rette op på det, inden det er for sent. Det er en stor myte, at parforhold bare lykkes. Det kræver hårdt arbejde, især i de perioder i livet, hvor der er meget andet, der fylder og trækker på ressourcerne. Uden at kende jer tænker jer, at der er plads til at arbejde endnu. Både for jeres og børnenes skyld.
For det første tror jeg det er vigtigt, at I hver især har alenetid, hvor der er mulighed for at tænke på egne behov, og det der glæder jer.
For det andet er i nødt til at prioritere og arbejde aktivt på jeres forhold. Måske skal i sætte tid af hver uge til at sætte jer og reflektere over ugen der gik. Fortælle, om der er noget særligt, der rører sig hos jer hver især. Måske en fast aftale om at kysse dybt mindst én gang dagligt. Faste indlagte dates, hvor børnene passes - når nu det en gang er muligt med alt det her corona halløj. Og måske en parterapeut. Som kan hjælpe jer med at kommunikere og mødes i jeres forskelligheder.
Min mand er hamrende ekstrovert, jeg er til gengæld voldsomt introvert. Jeg synes ikke det er et problem, tvært imod en skøn balance.
For at svare på dit konkrete spm forlod jeg mine børns far efter gennem flere år at have udtryk mine behov og følelser, have forsøgt parterapi og til sidst erkendt, at han ikke kunne ændre sig, og for så vidt jo heller ikke skulle det for en anden. Jeg havde ikke elsket ham længe og havde i årevis levet med at blive trådt på praktisk og følelsesmæssigt, nedprioriteret og kritiseret. Dagligt. Alligevel kæmpede jeg for det først.
Det får mig også til at tænke på, at du kan reflektere over, hvad du kan gøre for at styrke jeres parforhold, ikke kun hvad han kan gøre. Kunne du anerkende ham mere? Mere fysisk nærvær med kram, kys? De små ting i dagligdagen? Eksempelvis ved jeg det betyder meget for min mand, at jeg laver en kop morgenkaffe til ham. De små usagte ting som viser omsorg - i dette tilfælde at jeg ved, hvor meget han har brug for at starte dagen med den kaffe. Er der sådanne små ting, du kan gøre for din mand, som trods alt ikke kræver så mange ressourcer?
Det var det for nu. Kunne sikkert skrive meget mere :-)