Hvordan spørger jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.075 visninger
18 svar
18 synes godt om
14. april 2020

Anonym trådstarter

Min eks er i forbindelse med vores brud flyttet til en anden kommune med vores datter. Det var meningen at hun skulle starte i en ny børnehave 1/4 men kunne af gode grunde ikke. 

Nu er jeg begyndt at få beskeder fra hendes nye/kommende børnehave og bliver i tvivl om hun skal starte når de åbner, venter eller hvordan (far er arbejdsløs). Min eks fortæller mig desværre intet medmindre jeg spørger direkte - og det kan godt tage flere dage før han svarer.

Jeg tænker skrive og spørge, men samtidig vil jeg heller ikke risikere samarbejdet ved at få skrevet noget forkert/være anmassende.

Hvordan gør jeg det bedst? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2020

Carina:-)

Anonym skriver:

Min eks er i forbindelse med vores brud flyttet til en anden kommune med vores datter. Det var meningen at hun skulle starte i en ny børnehave 1/4 men kunne af gode grunde ikke. 

Nu er jeg begyndt at få beskeder fra hendes nye/kommende børnehave og bliver i tvivl om hun skal starte når de åbner, venter eller hvordan (far er arbejdsløs). Min eks fortæller mig desværre intet medmindre jeg spørger direkte - og det kan godt tage flere dage før han svarer.

Jeg tænker skrive og spørge, men samtidig vil jeg heller ikke risikere samarbejdet ved at få skrevet noget forkert/være anmassende.

Hvis jeres datter bor hos far  , så har han vel styr på om hun starter eller ej.

Selv om han er arbejdsløs , skal han jo stå til rådighed  - og mange a-kasser forlanger man har pasning. 

Plus det mest optimale for jeres datter er vel at hun er indkørt inden far evt starter på nyt job.

Men der er i bund og grund fars beslutning hvis han har barnet boende fast. 

Så tro på far har styr på det 

Anmeld Citér

14. april 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hvis jeres datter bor hos far så har han jo nok styr på det/en plan for hende. Du har desværre ikke så meget at skulle have sagt i forhold til hendes institution.

Men spørg da af nysgerrighed, eller spørger når der udleveres til samvær. 

Når far nu er arbejdsløs kan det jo sagtens være han holder hende hjemme. Rådighedskravet er, når man er på dagpenge, sat i bero indtil juni. Ved dog ikke hvordan det fungerer på kontakthjælp. 

Anmeld Citér

14. april 2020

Soonmom

Nu er jeg ikke selv skilt, så kender ikke til hvordan det er men det jo dit barn, så det er vel helt naturligt gerne at ville være Up to date med noget så vigtigt som institution, så jeg ville da ringe /skrive til far og høre til hans planer

Ligesom jeg også gerne ville høre til hvordan indkøring osv går.

Er det helt unormalt eller hvad når man går fra hinanden? (Tænker i forhold til overstående svar )

Anmeld Citér

14. april 2020

Rockertand

Anonym skriver:

Er du bange for ham? Du har lige så meget at sige om hendes pasning/skole osv., så bare i gang med den gode dialog.

Anmeld Citér

14. april 2020

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Hvis jeres datter bor hos far  , så har han vel styr på om hun starter eller ej.

Selv om han er arbejdsløs , skal han jo stå til rådighed  - og mange a-kasser forlanger man har pasning. 

Plus det mest optimale for jeres datter er vel at hun er indkørt inden far evt starter på nyt job.

Men der er i bund og grund fars beslutning hvis han har barnet boende fast. 

Så tro på far har styr på det 

det er ikke så meget om han har styr på det, men mere  hvad han er kommet frem til.

Hun er den slags der svarer "ikke noget" eller "det kan jeg ikke huske" hvis man spørger "hvad har du lavet i dag?" men hvis man f.eks. spørger "hvem har du leget med i børnehaven?" så kan hun sagtens fortælle hvad hun har lavet hele dagen.

Anmeld Citér

14. april 2020

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Hvis jeres datter bor hos far så har han jo nok styr på det/en plan for hende. Du har desværre ikke så meget at skulle have sagt i forhold til hendes institution.

Når far nu er arbejdsløs kan det jo sagtens være han holder hende hjemme. Rådighedskravet er, når man er på dagpenge, sat i bero indtil juni. Ved dog ikke hvordan det fungerer på kontakthjælp. 

som jeg også svarede Carina, så er jeg med på at han nok har en plan, jeg vil bare gerne vide  hvad den plan er. 

Anmeld Citér

14. april 2020

Tommelise

Anonym skriver:

som jeg også svarede Carina, så er jeg med på at han nok har en plan, jeg vil bare gerne vide  hvad den plan er. 

Kan du så ikke spørge ham - helt neutralt- om det er planen, at hun begynder og hvornår ?

Tager han ikke telefonen, hvis du ringer ?

Anmeld Citér

14. april 2020

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

i forhold til at spørge når der udleveres til samvær, så har jeg pt. ikke samvær fordi der er flere timers transport og da jeg selv er ved at flytte tættere på dem (flytter 1/5), så vi er enige om at vente med samværet til jeg er flyttet.

Anmeld Citér

14. april 2020

CBbaby

det er ikke så meget om han har styr på det, men mere  hvad han er kommet frem til.

Hun er den slags der svarer "ikke noget" eller "det kan jeg ikke huske" hvis man spørger "hvad har du lavet i dag?" men hvis man f.eks. spørger "hvem har du leget med i børnehaven?" så kan hun sagtens fortælle hvad hun har lavet hele dagen.

Man kan ikke spørge et børnehavebarn om, hvad de har lavet. Det er et for ukonkret spørgsmål :-) Hvis de svarer, er det heldigt. Nogle børn er bedre til det - men det er SLET ikke forventeligt, at de kan det i børnehaven. Og langt op i skolealderen vil svaret være det samme, jo mindre de får en “knage”. Det vil sige, en hjælp til deres hukommelse. 

Selv voksne har brug for en knage at hænge deres hat på. Hvis jeg spørger dig, hvad lavede du i søndags, så kan du nok ikke huske det, med det samme. Måske kan du huske det, fordi det var din mors fødselsdag eller noget andet. Men ellers er det faktisk svært. 

Og du er heldig - din datter husker åbenbart i relationer. Så det kan du bruge :-) 

Så hvis du vil have mere ud af din datter, så spørg hende konkret. Som “har du leget huleleg med Mathilde?” 
Og måske svarer hun. Måske svarer hun noget, hun faktisk lavede i går :-) 

Bare lige et lille tip. Hilsen en der arbejder med pædagogik og indlæring 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.