det er ikke så meget om han har styr på det, men mere hvad han er kommet frem til.
Hun er den slags der svarer "ikke noget" eller "det kan jeg ikke huske" hvis man spørger "hvad har du lavet i dag?" men hvis man f.eks. spørger "hvem har du leget med i børnehaven?" så kan hun sagtens fortælle hvad hun har lavet hele dagen.
Man kan ikke spørge et børnehavebarn om, hvad de har lavet. Det er et for ukonkret spørgsmål :-) Hvis de svarer, er det heldigt. Nogle børn er bedre til det - men det er SLET ikke forventeligt, at de kan det i børnehaven. Og langt op i skolealderen vil svaret være det samme, jo mindre de får en “knage”. Det vil sige, en hjælp til deres hukommelse.
Selv voksne har brug for en knage at hænge deres hat på. Hvis jeg spørger dig, hvad lavede du i søndags, så kan du nok ikke huske det, med det samme. Måske kan du huske det, fordi det var din mors fødselsdag eller noget andet. Men ellers er det faktisk svært.
Og du er heldig - din datter husker åbenbart i relationer. Så det kan du bruge :-)
Så hvis du vil have mere ud af din datter, så spørg hende konkret. Som “har du leget huleleg med Mathilde?”
Og måske svarer hun. Måske svarer hun noget, hun faktisk lavede i går :-)
Bare lige et lille tip. Hilsen en der arbejder med pædagogik og indlæring
Anmeld
Citér