Panther skriver:
1. Vær åben og ærlig omkring dem. Gerne i detaljer. Uanset hvad man er pinlig omkring (om det så er, at man har hang til OCD, chips eller reality), så hjælper det at man tør “eje” det. Når man hører sig selv sige det højt, kan både gøre, at man indser, at det er fjollet, at man ser at andre har det på samme måde, eller at man bare accepterer og forstår, at man har disse tanker.
2. Gruppeterapi! Det kan være en rigtig god indgangsvinkel til ovenstående, og det er rart at snakke med andre, hvor man ikke behøver forklare eller rationalisere sine tanker. Du burde i øvrigt kunne få henvisning ved lægen?
3. Accepter, at dette er et grundvilkår for dig. OCD’en går aldrig væk - så det skal ikke være målet for dig. Målet skal være at lære at leve med det og minimere de gener, det har i dit liv.
Jeg er gået direkte til en ekspert i ocd og det tog to sekunder at opdage alle de ocd træk jeg har haft siden barndommen og pludselig ud af det blå blev ramt meget hårdt af fra den ene dag til den anden. Altså det gik fra at være moderat til invaliderende for mig og jeg er SÅ flov. Flov over mine tanker og flov over, at jeg nu er “en af dem der med ocd”. Sådan ser jeg ikke selv på andre med ocd, men ved det for mange omkring mig er meget tabu at snakke om og jeg er mere åben end dem omkring mig, fordi det hjælper mig. For jeg VED hvem jeg er og hvad jeg står for, men min ocd prøver at overbevise mig om, at jeg skal være i tvivl.
Rationelt kan jeg SAGTENS se det er ude i hampen, men det svært når angsten melder sig.
Jeg tør ikke gå igennem lægen, for hvad hvis de indberetter en for at have ocd og man så mister sine børn, fordi man pludselig bliver stemplet? Det også en at de angst/tvangstanker jeg har, hvorfor det tog mig noget tid at søge hjælp.
men jeg er og har altid været en meget kærlig mor, som knuselsker mine børn og vil gøre ALT for dem. Så er slet ikke i tvivl om, at det ikke gør mig til en dårligere mor, men derfor er det stadig svært at have det sådan indvendigt og frygte et råb om hjælp, kun kan ramme mig selv bagi.