Forberedt på at være far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.081 visninger
19 svar
54 synes godt om
23. marts 2020

Anonym trådstarter

Var jeres kærester/mænd forberedte på blive fædre i den forstand, at de havde sat sig ind i babys behov og tegn på trivsel/mistrivsel? 

Grunden til jeg spørger er, at jeg er lidt halvskuffet over min partners manglende viden over at ha’ en nyfødt og han tager det hele på ‘gefuhl’ og hans måde at gøre tingene på, er mindst ligeså rigtige som eksperternes 

Eksempelvis:

-  han mente, at man kunne koge udpumpet modermælk og give den nyfødte (som han iøvrigt gjorde...)  

- han mente, at en body med bare ben er helt fint tøj til en baby i marts måned (han lod vores datter være så halvnøgen en uge gammel på køkkengulvet - dog ovenpå dyne). 

- ikke forstå vigtigheden i, at babyer har huer på udenfor eller vigtigheden i at støtte nakken (!) han glemmer det en del gange til min store rædsel.

- vidste han ikke, at baby skal ligge på ryggen og sove - eller vigtigheden i at være vågen, når baby sover på maven af en (han er faldet i søvn et par gange med baby oven på sig)

- hvordan man måler temperaturen på en baby i nakken og tænke over, at det baby nok har det lidt for varmt med egen dyne, fars dyne og oven på fars brystkasse). 

Det gør mig lidt bekymret, at han ikke undersøger tingene - og jeg vil gerne prøve at klæde ham bedre på, så jeg ikke føler, at jeg skal “rette” ham  - hvilket han bliver total fornærmet over hver gang. Har I nogle gode ideer til, hvordan jeg kan få far til at kende de “grundlæggende” regler? Eller er er bare mig, der er hysterisk og bekymret? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2020

Soonmom

Jeg er enig med din kæreste. Hvis man ikke ved de ting lære man dem nok med tiden og med erfaring. Giv ham lige en chance for at lære det på hans egen måde, man behøver ikke nødvendigvis læse sider op og ned om baby 

Så ja jeg synes du lyder meget hysterisk (og bedrevidende)

Anmeld Citér

23. marts 2020

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Anonym skriver:

Var jeres kærester/mænd forberedte på blive fædre i den forstand, at de havde sat sig ind i babys behov og tegn på trivsel/mistrivsel? 

Grunden til jeg spørger er, at jeg er lidt halvskuffet over min partners manglende viden over at ha’ en nyfødt og han tager det hele på ‘gefuhl’ og hans måde at gøre tingene på, er mindst ligeså rigtige som eksperternes 

Eksempelvis:

-  han mente, at man kunne koge udpumpet modermælk og give den nyfødte (som han iøvrigt gjorde...)  

- han mente, at en body med bare ben er helt fint tøj til en baby i marts måned (han lod vores datter være så halvnøgen en uge gammel på køkkengulvet - dog ovenpå dyne). 

- ikke forstå vigtigheden i, at babyer har huer på udenfor eller vigtigheden i at støtte nakken (!) han glemmer det en del gange til min store rædsel.

- vidste han ikke, at baby skal ligge på ryggen og sove - eller vigtigheden i at være vågen, når baby sover på maven af en (han er faldet i søvn et par gange med baby oven på sig)

- hvordan man måler temperaturen på en baby i nakken og tænke over, at det baby nok har det lidt for varmt med egen dyne, fars dyne og oven på fars brystkasse). 

Det gør mig lidt bekymret, at han ikke undersøger tingene - og jeg vil gerne prøve at klæde ham bedre på, så jeg ikke føler, at jeg skal “rette” ham  - hvilket han bliver total fornærmet over hver gang. Har I nogle gode ideer til, hvordan jeg kan få far til at kende de “grundlæggende” regler? Eller er er bare mig, der er hysterisk og bekymret? 

Tror rigtig mange tager den på gefuhl, og har en letter og mere afslappet tilgang og undgår at få grå hår tidligt pga alt det "lort" man kan komme til at læse og mor politiet  så lad ham... Jeg vidste sku heller ikke meget om babyer, men det kommer med tiden og begge mine børn lever endnu 

Anmeld Citér

23. marts 2020

Hallopolina

Som ny mor er man rigtig obs på den lille ny. Jeg forstår godt, du ikke bryder dig om, at din kæreste ikke holder babys hoved, eller klæder den ordentligt på. Måske han skal være hjemme, når sundhedsplejersken kommer, så han kan høre fra en fagperson, at de ting du siger er ok. 
Men dejligt at han prøver og vil den lille. Kæmpe plus 

Anmeld Citér

23. marts 2020

MT_2011

Jeg har intet læst om baby inden vi selv fik. Og det var da at prøve sig frem og ellers lærte vi det hen af vejen. Men du kan nu godt lige sige til ham at han skal huske at støtte hovedet. Du er jo nød til at tænke på han prøver alt i sin bedste mening. 

Anmeld Citér

24. marts 2020

Sandratoft

Anonym skriver:

Eksempelvis:

Først... Gav han jeres barn kogende modermælk? 
Dernæst.. lærer han noget af sin “gefuhl” metode? Altså forstået på den måde, at når han finder ud af at baby får det for varmt med to dyner, liggende på en brystkasse, så ved han at til næste gang behøves baby måske kun et tæppe? 

Anmeld Citér

24. marts 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Eksempelvis:

Han skal selvfølgelig støtte hovedet det er klart vigtigt på sådan en lille skabning. 
Ved ikk noget om kogt modermælk så det har jeg ingen kommentar til. 

men med resten synes jeg lyder direkte hysterisk og bedrevidende og du skal holde op. 

Græd baby da sen lå i body på dynen ? Nej vel? Så har baby ikke frosset. 
Min søn sov på min mave de første 4-5 mdr af sit liv. Også om natten. Derefter sov han på maven ved siden af mig. Jeg holdte mig bestemt ikke vågen. Sådan sov min dreng nu engang bare bedst og det gør han også den dag i dag 5 år efter. 

man lærer bedst ved at gøre tingene selv. Og forstår så udemærket af han bliver fornærmet og irriteret over at du retter på ham.

Anmeld Citér

24. marts 2020

newusername

Som mor tog jeg den også på gefühl. Jeg anede intet om babyer, men fandt ud af det hen ad vejen. 

Anmeld Citér

24. marts 2020

Babilooo

Du lyder en smule bedreviden så “dine råd” bliver nok ikke modtaget godt af den grund.

Du skal ikke undervise og er selv ved at lære. Hvad med at undersøge sammen og lære sammen. Sammen slå ting op osv.

at man falder i søvn med en baby på maven..??? Det er der ikke et problem i. Hvis de sover alene på maven kan de kvæles i eget bræk/gylp. .. men mon ikke far opdager dette? Altså de færreste sover videre med bræk over sig. 
jeg har da personligt blundet mange gange med baby på brystet i min seng. 

Han serverer vel ikke kogende udpumpet mælk. Han varmer det vel så det ikke er for koldt? 

Anmeld Citér

24. marts 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Min kæreste læste mere om baby end jeg gjorde.. Jeg havde dog så også erfaring fra min ældste nevø, som jeg var "ekstra mor" for.. Men altså min kæreste har måtte fortælle mig nogle ting, som jeg ikke lige vidste, og omvendt, for ingen af os gad læse ALT.. Vi har lært det meste gennem vores egne erfaringer, da man sjældent kan læse det hele gennem en bog.. Fx var vores datter en meget varm pige, da hun blev født.. Så hun havde sagtens kunne ligge halvnøgen på en dyne i marts måned 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.