Babyshower

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2020

Anonym

Jeg synes, at vi efterhånden lever i sådan et samfund, hvor man kun tænker på sig selv. Jeg ved godt, man ikke kan skære alle over én kam, men jeg synes, der var en gang, hvor man generelt tænkte mere på hinanden.

Det kan virke lidt modsigende, men på den ene side, så går jeg ikke på den måde ind for "noget for noget". Især ikke i akutte situationer. Jeg bryder mig ikke om milimeterdemokrati. Men når vi begynder at tale om traditioner og den slags, den slags, hvor man ved, at noget er i vente. Det kan være nogle af de store mærkedage som barnedåb, konfirmation, bryllup, fejring af særlige bryllupsdage, en rund fødselsdag. Men det kan også være, hvad man har af relationer, som man har ligeværdige forhold til. Så synes jeg på en eller anden måde, vi har en "forpligtigelse" over for hinanden.

Nogle gange er der ting her i livet, som vi ikke gider. Og vi bestemmer jo selvfølgelig selv over vores liv og hvad vi vil bruge tid og penge på. Men der findes også ting, som man gør, selvom man ikke lige har overskud. Så kan det godt være, det ikke er for ens egen skyld, men så gør man det for den andens skyld, fordi man ved han/hun bliver glad. Man kan ikke bare gøre tingene sort/hvidt og sige "Nå, jeg fik en kæmpe babyshower, men jeg har simpelthen ikke overskud til det nu. Det forstår hun nok". Så har man i hvert fald kun kigget til sin egen næsetip. Hvis man kigger ud over egen næsetip, så siger man "Åh, jeg magter egentlig slet ikke opgaven lige nu. For mig er det et dårligt tidspunkt. Men jeg gør alligevel hvad jeg kan for at give hende en god dag, som hun også gav mig"

For den vordende mor, tænker jeg, at det nok ikke er selve babyshoweret i sig selv, det handler om, men det er følelsen af, at dem hun elsker, har lyst til at gøre noget for hende. Og den følelse er altså helt legitim. Den er der ingen, der kan tage fra hende og det er helt okay at sætte ord på og tale om det. Og det er der ikke nogen, der skal negligere. Man lever jo ikke bare i sin egen verden. Vi lever op og ned af hinanden, vi ser på hinanden og sammenligner os med hinanden. Og derfor popper der sådan nogle følelser op en gang imellem. Det er kringlet, og alligevel meget enkelt, men håber det kan forstås.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2020

Miti's mama

Nu kommer jeg fra en omgangskreds hvor det er helt normalt at holde babyshower, og ikke gøre meget ud af navngivningen. Jeg ville være rigtig ked af det hvis ingen ville tage tid til at holde noget. Men her handler det ikke om gaver og str på dem, ofte giver man en lille babybog, en bamse, et sødt sæt tøj eller hvad man har lyst til. Pointen er at man bruger tid med en masse kvinder og der er fokus på det at skulle blive mor, og man kan tale om alle de ting man som regel holder mund med ellers. Her tænker jeg om efterfødselstiden, revnede brystvorter, børn der ikke vil sove, osv. 
Tror det kommer meget an på hvad man ligger i det og hvad man anser som en 'nødvendig' tradition. 

Til gengæld boede jeg i USA da jeg fik min første og familien var aalt for langt væk til at det kunne lade sig gøre. Her var det normalt at man selv inviterede og det havde jeg slet ikke overskud til at planlægge. Det var lidt trist at jeg ikke 'fik et', men det gik jo fint alligevel. Vi har en tendens til nogle gange at mene noget 'skal' være det, men så må vi skrue forventningerne til os selv ned. Det er ok at det hele ikke går efter en drejebog. Du er stadigvæk elsket 

Anmeld Citér

8. februar 2020

Anonym

Jeg synes ikke du kan forvente at andre holder for sig bare fordi du holder for dem. Der er jo ingen der har bedt dig om at gøre det. Intentionen og at du har gjort det er da super sødt af dig og prisværdigt. 
men hvis de ikke har overskud eller økonomi til det. Så kan du ikk forvente det. 

jeg ville f.eks ikke kunne holde noget hvis en af mine veninder ventede sig. For har ikke midlerne. 

Et babyshower er jo på ingen måde en tradition her i Danmark som det er i usa. Så igen så synes jeg ikke du kan forvente det

Anmeld Citér

8. februar 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg tror det er meget individuelt hvad man har af traditioner mht babyshower. 

Jeg har været med til et par stykker og jeg må da indrømme at da jeg selv har 2 børn og ikke en gang har fået et babyshower så blev jeg lidt skuffet. 

Men igen så må jeg bare accepterer at babyshower er ikke noget man i min omgangskreds forventer og det handler nok mest om det. Tilgengæld fik jeg en totalt gennemført polterabend og det betyder måske egentlig mere for mig. 

Jeg synes babyshower er noget man skal være taknemlig for hvis det sker, men ikke noget man kan forvente som sådan. 

Egentlig synes jeg også konceptet er lidt underligt ( ligesom Bridal Shower også er underligt i mine øjne). Men en hyggelig dag med ens nærmeste veninder kan sagtens gøre det synes jeg. 

Så nej jeg synes ikke du kan inviterer. Mon ikke du får noget når nu det er tradition hos jer og ellers så synes jeg da det er at holde nogle hyggelige ture med veninder osv, men nej man kan ikke holde sit eget babyshower ( ligesom man heller ikke kan holde sin egen polterabend). 

Anmeld Citér

8. februar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle sammen. 

Jeg har været med til at give min søster den bedste baby shower, og jeg gav dyre gaver. 

Jeg har også holdt det for mine veninder, men ingen holder det for mig og skal føde i næste mdr skal jeg selv indvatere til en eller hvad gør man for vil gerne holde en baby shower, hvor min familie og veninder kommer, men er det måske for sent nu eller for har snakket med venner og familie om det og ingen har tid til at gøre noget ud af det for mig hvilket jeg ikke syntes er okay da jeg også har været med til at holde det for min familie og veninder, så mit spørgsmål er skal jeg selv inviter folk til en eller bare lade vær?? 

Hilsen den forvirret og lidt sorget pige på 26 

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge, var du tovholder på de andre babyshowers/var det dig, der tog initiativ hver gang? Eller var det også dine andre veninder/familie, der snakkede om, at der skulle holdes babyshower? Og hvor lang tid før termin holdte du/i så babyshower for de andre? Og du skriver, at du har snakket med dem. Har du bare lige nævnt det eller har du på en eller anden måde givet udtryk for over for dem, at du synes, det kunne være hyggeligt med babyshower?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.