Hvordan griber jeg det her an?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2019

Venica

Lige med de to ting du nævner, kunne man så ikke sige til drengen næste gang han kommer, hov der er vidst nogen der har stjålet din cykelsadel, men vi har en gammel cykel stående som vi kan tage sadlen fra, så kan du altid aflevere den tilbage hvis du finder den gamle” og det samme med jakken. “Hov, du har sgu da glemt din jakke, vi har en du kan låne, så kan du bare aflevere den en anden gang, det haster ikke” Så i i princippet “låner” ham ting for at være flinke, og ikke giver ham noget der kan virke flovt for hans mor? Så kan i jo bare håbe at han ikke aflevere det tilbage foreløbig. 

Det løser selvfølgelig ikke det hele, men jeg synes måske ikke der er nok info til at gå hårdere til værks endnu.. Bare lige en sidebemærkning jeg kendte altså flere teenagedrenge på den alder hvis forældre havde ganske almindelig økonomi, men som simpelthen bare var pivringe til at passe på deres ting. Og heller ikke selv tog det særlig tungt. Selvfølgelig skal drengen have en jakke, men måske har han glemt den et sted/smidt den væk, glemmer at bruge den fordi han er distræt osv. Måske er han skide dårlig til at passe på sin cykel, måske er det den tredje cykel han har, og forældrene har sat “bremsen” i. Jeg synes bare ikke der er specielt meget information.. Men synes da klart man skal slå koldt vand i blodet og se det lidt mere an.. der skal nogen gange ikke nævnes mange informationer i dette forum før folk vil kontakte instanser til højre og venstre. Rolig nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2019

Perle1

Lige med de to ting du nævner, kunne man så ikke sige til drengen næste gang han kommer, hov der er vidst nogen der har stjålet din cykelsadel, men vi har en gammel cykel stående som vi kan tage sadlen fra, så kan du altid aflevere den tilbage hvis du finder den gamle” og det samme med jakken. “Hov, du har sgu da glemt din jakke, vi har en du kan låne, så kan du bare aflevere den en anden gang, det haster ikke” Så i i princippet “låner” ham ting for at være flinke, og ikke giver ham noget der kan virke flovt for hans mor? Så kan i jo bare håbe at han ikke aflevere det tilbage foreløbig. 

Det løser selvfølgelig ikke det hele, men jeg synes måske ikke der er nok info til at gå hårdere til værks endnu.. Bare lige en sidebemærkning jeg kendte altså flere teenagedrenge på den alder hvis forældre havde ganske almindelig økonomi, men som simpelthen bare var pivringe til at passe på deres ting. Og heller ikke selv tog det særlig tungt. Selvfølgelig skal drengen have en jakke, men måske har han glemt den et sted/smidt den væk, glemmer at bruge den fordi han er distræt osv. Måske er han skide dårlig til at passe på sin cykel, måske er det den tredje cykel han har, og forældrene har sat “bremsen” i. Jeg synes bare ikke der er specielt meget information.. Men synes da klart man skal slå koldt vand i blodet og se det lidt mere an.. der skal nogen gange ikke nævnes mange informationer i dette forum før folk vil kontakte instanser til højre og venstre. Rolig nu.

Nej! Bare nej. Jeg bliver godt nok gal af at læse det du skriver. Børn skal ikke lide fordi at forældrene er belastet.

Der skal indberettes med det same. Så skal kommunen nok selv finde ud af hvordan det står til. Det er ikke fordi at han skal anbringes udenfor familien, men kommunen kan være en stor hjælp for familien. Og med deres viden så skal det forhåbentligt blive afklaret. 

Jeg tvivler på en dreng er så distræt at han går rundt og fryser om vinteren.  Du aner ikke om der er massive problemer i den familie, og at skulle “vente og se det an” det er ikke godt nok! Ved så mange røde signaler er man nødt til ar handle. Hvis du spørger mig

Anmeld Citér

13. december 2019

Sprit25

Anonym skriver:

Sådan ser hjælp fra en kommune oftest ud efter min erfaring:

Nu skal du komme til møde på kommunen én gang om ugen og vi ser på dit budget. Det møde bliver holdt af en kommunal rådgiver der ikke har nogen relevant baggrund til at lave et budget

Så skal du tænke over hvad du vil i fremtiden

Så skal vi kigge dig over skulderen 24/7 for at se om du gør det godt nok

En social rådgiver kommer ud til dig og kommenterer på at du vist da skal have en ny sofa

Har du prøvet at søge et andet job?

Mon ikke du ville have godt af en aflastning? Det kan da ikke være nemt

Køber du ting på tilbud?

Nu må vi sætte psykologer på dine børn. Psykologen har kontortid midt i matematiktimen og bruger det meste af tiden på at fortælle dig at det ikke er din skyld og man da sagtens stadig kan blive til noget

Hvorfor er du stadig fattig???

Nu er kommuner forskellige.... men den her var da ikke meget værd.... Og det kan da godt være de ikke fjerner børnene, men som forældre er det en stress og frygt man nu også skal bære rundt på, for der er altid nogen der 'kender nogen som...'

Tjah nu er jeg ligeglad  med forældrene, men tænker på deres dreng. Vi lever selv skrabet, meget skrabet, da jeg er igang med en ny uddannelse. Men mine børn har vintertøj! Og saddel på deres cykel. Og alt det andet som børn SKAL have. 

Anmeld Citér

13. december 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Du skal lave en underretning, og jeg håber, at nogle har gjort det i forvejen også! 

det lyder til at familien har brug for hjælp. 

man skal i hvert fald ikke bare se til. Det er seriøst det værste man kan gøre. 

Jeg kommer fra en familie, hvor pengene også var små. Jeg kan huske, at jeg den ene vinter ikke havde vinterjakke. Det var seriøst hårdt. 
Der var så også andre faktorer, som gjorde, at folk burde have underrettet, men gjorde de det?

De så bare på, selvom ALLE vidste det. Jeg har idag “ar” fra det. Så for Guds skyld, så tænk på den dreng. 

Kommunen gør hvad de kan, for det meste, så mon ikke, de også kan hjælpe her? Børn bliver ikke bare fjernet, og det er absolut sidste løsning, fordi det er rigtigt dyrt for kommunen  

Den er dog lidt svær mht. at I kunne give jakken, når moderen ikke vil have det. Tænker måske også, I kan sige han låner den?

Jeg ville i hvert fald ikke bare se på. Det er simpelthen synd for drengen

Anmeld Citér

13. december 2019

Rosa Sofia

Anonym skriver:

Nu skal du komme til møde på kommunen én gang om ugen og vi ser på dit budget. Det møde bliver holdt af en kommunal rådgiver der ikke har nogen relevant baggrund til at lave et budget

En social rådgiver kommer ud til dig og kommenterer på at du vist da skal have en ny sofa

Køber du ting på tilbud?

Nu må vi sætte psykologer på dine børn. Psykologen har kontortid midt i matematiktimen og bruger det meste af tiden på at fortælle dig at det ikke er din skyld og man da sagtens stadig kan blive til noget

Nu er kommuner forskellige.... men den her var da ikke meget værd.... Og det kan da godt være de ikke fjerner børnene, men som forældre er det en stress og frygt man nu også skal bære rundt på, for der er altid nogen der 'kender nogen som...'

Nu ved jeg ikke, om det gør en forskel, at man er fattig, fordi begge forældre studerer, for sådan var det for mig, da vi fik hjælp gennem kommunen. Og kan slet ikke genkende de nedladende kommentarer. Min oplevelse var, at med børne unge ydelse, forsørgertillæg, boligstøtte mm kan man sagtens give sit barn basale ting som mad, tøj, lommepenge mm. 

Anmeld Citér

13. december 2019

Rosa Sofia

Anonym skriver:

Han går på en stor kommuneskole med et dårligt ry .

Hele området er et socialt belastet område,  og drengen er indvander - som 70 procent er i det område . Så han er ikke den eneste ...

Jeg ved af gode grunde ikke om skolen er på familien , men ved til gengæld at så længe der ikke er vold osv ind over,  er det sjældent der gribes ind når børnene er i den alder. 

Så det er sådan, at der på skolen formentlig ikke er ressourcer til at lægge mærke til mistrivsel eller omsorgssvigt medmindre, det er meget slemt? Fordi området bare er alt for belastet og midlerne for få? 

Jeg synes, at du skal forsøge dig med en anonym underretning. Der må være, der har lagt mærke til, at drengen mangler de ting, han gør, så det kan ikke spores tilbage til dig. Hvor meget, der kommer ud af det, når han er så gammel og hvis familieafdelingen i kommunen/området er overbebyrdet med sager, ved jeg ikke. 

Anmeld Citér

13. december 2019

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Køber du ting på tilbud?

Men det er vel også fair nok at kommunen følger tæt op, hvis forældre ikke har råd til/sørger for helt basale ting som tøj til årstiden og madpakker til sine børn?

Mab har jo altså selv valgt at sætte børn i verden? 

Anmeld Citér

13. december 2019

Rosa Sofia

Men det er vel også fair nok at kommunen følger tæt op, hvis forældre ikke har råd til/sørger for helt basale ting som tøj til årstiden og madpakker til sine børn?

Mab har jo altså selv valgt at sætte børn i verden? 

Jeg tænker altså også, at det må være en reaktion på, at familien er særligt udfordret eller har nogle virkelig skæve prioriteter. Har i hvert fald svært ved at genkende, at man bliver kontrolleret og bedømt på den måde, alene fordi man har en stram økonomi. 

Anmeld Citér

13. december 2019

Hjemmegaaende

Hvad med at samle en bunke (jakke, cykel, tøj osv) og tilfældigt spørge en moren dag om de vil have det inden det ryger til genbrug? Så det ikke virker som om I gerne vil hjælpe dem, men I alligevel bare skal af med tingene. 

Anmeld Citér

13. december 2019

Venica

Perle1 skriver:

Nej! Bare nej. Jeg bliver godt nok gal af at læse det du skriver. Børn skal ikke lide fordi at forældrene er belastet.

Der skal indberettes med det same. Så skal kommunen nok selv finde ud af hvordan det står til. Det er ikke fordi at han skal anbringes udenfor familien, men kommunen kan være en stor hjælp for familien. Og med deres viden så skal det forhåbentligt blive afklaret. 

Jeg tvivler på en dreng er så distræt at han går rundt og fryser om vinteren.  Du aner ikke om der er massive problemer i den familie, og at skulle “vente og se det an” det er ikke godt nok! Ved så mange røde signaler er man nødt til ar handle. Hvis du spørger mig

Der er ingen grund til at blive gal. Jeg skrev bare at der ikke er særlig meget information.  Vi ved jo i princippet ikke om sadlen er blevet snuppet, og forældrene har bedt ham om at lade være at kører på cyklen indtil den er fixet, men at han gør det alligevel. Hun skriver også hendes søn har fået en NY ven, så er det vel begrænset hvor meget man ved om hvor dårligt han kan have det. Jeg ville stadig se det lidt an, og så handle når jeg var mere sikker. Det må du gerne synes er forkert og helt galt. Men det står jeg altså ved, at du ville handle anderledes er såmænd også helt i orden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.