iMama skriver:
Hvis jeg har en god kollega som jeg holder af og kan se at hun har gang i noget, som kunne koste hende jobbet, så ville jeg være den første til at gøre hende opmærksom på det, netop fordi hun betyder noget for mig og jeg ville være bange for at miste hende.
Det er IKKE mit job som kollega, at holde øje med hende og sørge for at hun møder til tiden. Det er udelukkende ledelsens opgave. Dog ville jeg tale med hende fordi jeg holder af hende. Var det derimod en kollega som jeg ikke havde så meget at gøre med, ville jeg ikke reagere, da det ikke er en del af mine opgaver/mit ansvar.
Jeg er generelt træt af den her Big Brother kultur, som vi har fået over de sidste par år. Det er til at brække sig over.
Jeg er ikke enig med dig her. Selvfølgelig skal vi som borgere ikke konstant gå og overvåge hinanden, men hvis snyd kan betale sig, så frygter jeg for det samfund, vi kommer til at have fremover. Bare se på Britta sagen, der kører pt. Advokatens bedste forsvar for Britta er, at straffen for hendes svindel bør nedsættes, fordi det var nemt at svindle.
Sort arbejde, svindel med offentlige ydelser, skattesnyd osv. trives i bedste velgående her i Danmark, fordi vi borgere ikke skal melde hinanden. Personligt har jeg haft to ”enlige” veninder, der havde kæresten boende i et ½-1 år, fordi de ikke ville undvære det offentlige tilskud. De har begge fået det bragt i orden nu, men det er mange penge bare de to har modtaget uberettiget, så det er virkelig mange millioner på landsplan. Jeg meldte dem ikke, men det generer min retsfølelse, at nogle behandler vores fælles pengekasse på den måde.
Jeg ved med 100% sikkerhed, at der også foregår udbredt skattesvindel med kørselstilskud inden for entreprenørbranchen. En bekendt er ansat som håndværker i en ret stor entreprenørvirksomhed, hvor han som udgangspunkt får en lav løn. Det kompenseres så ved, at han i stedet for får et meget højt skattefrit kørselsbidrag, fordi han på papiret kører flere 1.000 km i egen bil i forbindelse med arbejdet. I virkeligheden er hver eneste km kørt i en håndværkerbil ejet af virksomheden, så han får omkring 100.000 udbetalt for ”kørsel” i stedet for løn, og det er et beløb, der ikke skal betales en eneste kr. i skat af. Han siger, at samtlige håndværkere (omkring hundrede) aflønnes på samme måde. Dette ville jeg have politianmeldt, hvis jeg havde beviserne, men han er naturligvis ikke interesseret i at melde det.
Det er umuligt for ledere og det offentlige at kontrollere alt, så jeg frygter for et skred i samfundet, hvis vi borgere ikke vil være med til at sørge for at tingene går ordentligt til selvfølgelig uden at gå op i de mindste ting.
Sat meget på spidsen: når så mange andre snyder, hvorfor skulle jeg så få lavet mine håndværkeropgaver hvidt, hvorfor skulle jeg ikke flytte min adresse, så jeg kan få et højere kørselsfradrag for at køre på arbejde, hvorfor skulle jeg ikke …. Svaret er, at det er fordi jeg er et ordentligt menneske, der synes det er forkert at svindle, men det generer mig voldsomt, at så mange andre gør det, og at vi bare skal lade det passere, fordi det skal andre tage sig af.