Min kollega snyder med sin arbejdstid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.070 visninger
19 svar
81 synes godt om
3. december 2019

Anonym trådstarter

Åh jeg synes det her er lidt svært. Fordi jeg er glad for min kollega og vi snakker godt sammen. Vi sidder på tre mands kontor, men den tredje er ofte ude på opgaver, så hende og jeg er mest sammen og har en god relation. Men. Jeg oplever hun snyder med sin arbejdstid, og det har jeg det svært ved. 

Vi er begge ansat på 37 timer, vi er fast lønnet. Vi får ikke udbetalt overarbejde, men kan afspadsere. Så vi kan arbejde over eller gå før, men må Max være 10 timer i plus eller minus. Vi skal dagligt registrere på et fælles skema, hvis vi er gået før eller kommet senere end den ugentlige arbejdstid vi har aftalt med ledelsen, og denne tid fremgår af sedlen. Fx kan jeg se på den, at min dag i dag hedder 7.30-15.30.

Min kollegas egentlige arbejdstid veksler mellem at starte 7.30 eller 7.45. Problemet er bare, at hun stort set dagligt kommer dryssende et sted mellem 8.15-8.30. Det må hun gerne, men så skal hun registrere det som afspadsering. Men det gør hun ikke. Til gengæld registrerer hun overarbejde.

I praksis betyder det altså, at hun reelt arbejder mellem 2.5-5 timer mindre om ugen, end hendes egentlige arbejdstid. Og når hun så oven i hatten registrerer overarbejde, som hun så bruger på fx en ekstra fridag eller noget, så synes jeg det er problematisk. For egentlig, når hun fx i dag arbejder 30 min over, bør det dække at hun kom 45 min for sent, men i stedet registrerer hun 30 min overarbejde og går så tidligere hjem en anden dag.

Det er jo ikke noget, der som sådan går ud over mig, men rent principielt synes jeg det er vanvittigt usolidarisk overfor os andre, som passer vores 37 timer, som jo er det vi får løn for. På måneds basis arbejder hun jo faktisk så mellem 10-20 timer mindre end hun får penge for. Det er mega meget!

Og ja, hun holder også frokostpause, så det kan ikke retfærdiggøres med at hun springer dne over. Vi har betalt frokost pause. 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med det her. Jeg har ikke lyst til at konfrontere hende og risikere at skabe en trukket og akavet stemning når nu vi går op og ned af hinanden hver dag. Jeg synes bare det er fejt.. Så ja.. Måske ville jeg bare ud med det.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2019

Soonmom

Muligt at jeg er en dårlig kollega, men jeg ville prikke chefen, for jeg ville synes det var ekstremt uretfærdig og dårlig stil , det rigtige ville nok være at orienterer hende først. (Men kan det evt være at hun har en aftale med chefen, hvis hun fx er syg eller andet? - chefen har jo tavshedspligt)

Anmeld Citér

3. december 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Muligt at jeg er en dårlig kollega, men jeg ville prikke chefen, for jeg ville synes det var ekstremt uretfærdig og dårlig stil , det rigtige ville nok være at orienterer hende først. (Men kan det evt være at hun har en aftale med chefen, hvis hun fx er syg eller andet? - chefen har jo tavshedspligt)

Det er jeg så godt som sikker på, hun ikke har. Dels fordi vi er ret fortrolige ellers, og dels fordi ledelsen altid melder den slags særaftaler ud, self. Uden at angive begrundelsen, da den er privat. Derudover ville sådan en aftale skulle registreres på det nævnte ark med en særlig kode.. Åha, hun er sådan en sød kvinde, men generelt typen der altid kommer for sent og i sidste øjeblik, du ved, blæser ind af døren, ustruktureret type. Og det er nok også det, det at vide det egentlig handler om dårlig planlægning (hun er ikke stresset, det er hendes generelle personlighed der er sådan, last minute, mgl. Tidsstyring). 

Anmeld Citér

3. december 2019

Miti's mama

Ligger din chef slet ikke mærke til at hun kommer så sent? Måske skulle du gøre chefen opmærksom på at tingene ikke helt passer... det er måske ikke verdens bedste kollega, men det er hun jo så heller ikke.

Anmeld Citér

3. december 2019

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

Ligger din chef slet ikke mærke til at hun kommer så sent? Måske skulle du gøre chefen opmærksom på at tingene ikke helt passer... det er måske ikke verdens bedste kollega, men det er hun jo så heller ikke.

Nej, for ledelsen starter oftest dagen med fælles møde med hinanden bag lukket dør, så de ser ikke, hvem der kommer hvornår. 

Jeg kan jo virkelig godt forstå tanken om at gå til ledelsen, men fuck den er ikke nem. Vi har en virkelig fantastisk dynamik og relation til hinanden i vores team, og vil ikke ødelægge den. Og hun vil næsten kunne regne ud det er mig der har sagt noget, for jeg er jo den eneste der reelt dagligt ser hvornår hun kommer pga. Fælles kontor. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Har hendes arbejde indvirkning på dig? Altså Kan hendes manglende arbejdsindsats påvirke dine "resultater" eller sidder i med hver jeres helt adskilte opgaver? 

Hvis dine opgaver påvirkes af hendes indsats og timer, så ville jeg tage snakken med hende. Helt stille og roligt men forklare hende at det altså også er min røv det kan gå udover og det ikke føles helt fair. 

Men hvis i sidder med hver jeres , ville jeg ikke blande mig. Hvis hun når det hun skal, er det jo fint nok - og hvis hun ikke gør, så hører hun nok fra ledelsen på et tidspunkt. 

Anmeld Citér

3. december 2019

iMama

Anonym skriver:

Åh jeg synes det her er lidt svært. Fordi jeg er glad for min kollega og vi snakker godt sammen. Vi sidder på tre mands kontor, men den tredje er ofte ude på opgaver, så hende og jeg er mest sammen og har en god relation. Men. Jeg oplever hun snyder med sin arbejdstid, og det har jeg det svært ved. 

Vi er begge ansat på 37 timer, vi er fast lønnet. Vi får ikke udbetalt overarbejde, men kan afspadsere. Så vi kan arbejde over eller gå før, men må Max være 10 timer i plus eller minus. Vi skal dagligt registrere på et fælles skema, hvis vi er gået før eller kommet senere end den ugentlige arbejdstid vi har aftalt med ledelsen, og denne tid fremgår af sedlen. Fx kan jeg se på den, at min dag i dag hedder 7.30-15.30.

Min kollegas egentlige arbejdstid veksler mellem at starte 7.30 eller 7.45. Problemet er bare, at hun stort set dagligt kommer dryssende et sted mellem 8.15-8.30. Det må hun gerne, men så skal hun registrere det som afspadsering. Men det gør hun ikke. Til gengæld registrerer hun overarbejde.

I praksis betyder det altså, at hun reelt arbejder mellem 2.5-5 timer mindre om ugen, end hendes egentlige arbejdstid. Og når hun så oven i hatten registrerer overarbejde, som hun så bruger på fx en ekstra fridag eller noget, så synes jeg det er problematisk. For egentlig, når hun fx i dag arbejder 30 min over, bør det dække at hun kom 45 min for sent, men i stedet registrerer hun 30 min overarbejde og går så tidligere hjem en anden dag.

Det er jo ikke noget, der som sådan går ud over mig, men rent principielt synes jeg det er vanvittigt usolidarisk overfor os andre, som passer vores 37 timer, som jo er det vi får løn for. På måneds basis arbejder hun jo faktisk så mellem 10-20 timer mindre end hun får penge for. Det er mega meget!

Og ja, hun holder også frokostpause, så det kan ikke retfærdiggøres med at hun springer dne over. Vi har betalt frokost pause. 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med det her. Jeg har ikke lyst til at konfrontere hende og risikere at skabe en trukket og akavet stemning når nu vi går op og ned af hinanden hver dag. Jeg synes bare det er fejt.. Så ja.. Måske ville jeg bare ud med det.. 

Hvis du ikke har Røv nok i bukserne til at gå hen til hende og sige de her ting til din åh-så-gode-kollega/veninde-med-dejlig-gruppedynamik-og-fortrolighed, så er det måske også bare tegn på, at du skal passe dig selv??? 

Hvis du virkelig var så glad for din kollega, som du siger du er, så havde du taget fat i hende og gjort hende opmærksom på det, så hun ikke blev opdaget, netop fordi du holder af hende. Eller gør du nu virkelig det? 

Anmeld Citér

3. december 2019

Miti's mama

Anonym skriver:

Nej, for ledelsen starter oftest dagen med fælles møde med hinanden bag lukket dør, så de ser ikke, hvem der kommer hvornår. 

Jeg kan jo virkelig godt forstå tanken om at gå til ledelsen, men fuck den er ikke nem. Vi har en virkelig fantastisk dynamik og relation til hinanden i vores team, og vil ikke ødelægge den. Og hun vil næsten kunne regne ud det er mig der har sagt noget, for jeg er jo den eneste der reelt dagligt ser hvornår hun kommer pga. Fælles kontor. 

Har de møde hver morgen?! Det er måske også lige effektivt nok... Hvis du ikke kan komme udenom det uden at hun ved det er dig, så ville jeg lade den være. Men måske i stedet sige det til hende indirekte at det ikke er ok. Det er jo heller ikke fair over for jer andre der så skal dække for hende mens hun ikke er der. Passer hun derimod sit arbejde fuldt ud, så ville jeg ikke gøre mere ved det.

Anmeld Citér

3. december 2019

Janet1989

Har du ondt i bagenden af at hun kommer for sent , men alligevel er du gode veninder med hende ? Så gode veninder at du alligevel overvejer at stikke hende til ledelsen? Kan hun muligvis have arbejdet lidt hjemmefra? 

snak med hende om det istedet .. synes det er lidt en nederen måde at gå direkte til ledelsen, selvom det åbenlyst er snyd ... men hvem er du tro mod - kollegaen eller ledelsen?

Anmeld Citér

3. december 2019

Jixy

Profilbillede for Jixy

Har hun mulighed for at arbejde hjemme og kan der være hun henter timerne ind der?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.