Anonym skriver:
Hej.
Jeg har fået nyt job pr 1/12 ved en kommunal institution og har samtidig fået en lille baby den anden dag.
Jeg skriver til min nye arbejdsgiver og deres lønkontor at jeg starter min ansættelse ud med fædreorlov i 10 dage (har brugt 4 dage inden ansættelsesstart) og får så besked om at jeg ifølge deres jurist ikke er berettiget barselsdagpenge da jeg endnu ikke er startet på det nye job.
Ved nogen om det kan passe eller om hvem jeg kan kontakte angående sådanne regler??
Min mand fik ikke lov til at holde sin 14 dages barsel med løn. Men han fik barsel uden løn og altså så på barselsdagpenge. (Han skulle have været i firmaet 9 måneder før han ville få med løn). Men derudover ville jeg da tro, at de godt kan nægte dig barselsorlov, da dette skal meldes en rum tid før termin. Og i dit tilfælde burde det jo nok have været nævnt til en jobsamtale (dette fremgår dog ikke af det du har skrevet, men jeg tror ikke at du har nævnt det, siden det er kommet som en overraskelse)
min mand fik dog ikke engang barselsdagpenge i sin tid, da dette skulle oplyses til udbetaling Danmark 8 uger efter barnets fødsels, og han fik det først indberettet efter 9 uger. Så ingen indkomst i de 14 dage, men han var da hjemme sammen med mig.
Anmeld
Citér