Ingen fædreorlov ved nyt job??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.103 visninger
14 svar
10 synes godt om
28. november 2019

Anonym trådstarter

Hej. 

Jeg har fået nyt job pr 1/12 ved en kommunal institution og har samtidig fået en lille baby den anden dag.

Jeg skriver til min nye arbejdsgiver og deres lønkontor at jeg starter min ansættelse ud med fædreorlov i 10 dage (har brugt 4 dage inden ansættelsesstart) og får så besked om at jeg ifølge deres jurist ikke er berettiget barselsdagpenge da jeg endnu ikke er startet på det nye job.

Ved nogen om det kan passe eller om hvem jeg kan kontakte angående sådanne regler?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2019

Loa

Er sgu da også en lidt fesen start for dem er det ikke 

Anmeld Citér

28. november 2019

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Det er vel irrelevant? 

Anmeld Citér

28. november 2019

Pb18

Loa skriver:

Det er da en endnu mere fesen start for moren og baby, hvis faren ikke har mulighed for at være hjemme andet end de første 4 dage...

Til TS: Jeg kender desværre ikke reglerne, men kan du ikke ringe til din a kasse /fagforening? 

Anmeld Citér

28. november 2019

Fie85

Profilbillede for Fie85
Anonym skriver:

Hej. 

Jeg har fået nyt job pr 1/12 ved en kommunal institution og har samtidig fået en lille baby den anden dag.

Jeg skriver til min nye arbejdsgiver og deres lønkontor at jeg starter min ansættelse ud med fædreorlov i 10 dage (har brugt 4 dage inden ansættelsesstart) og får så besked om at jeg ifølge deres jurist ikke er berettiget barselsdagpenge da jeg endnu ikke er startet på det nye job.

Ved nogen om det kan passe eller om hvem jeg kan kontakte angående sådanne regler?? 

Min mand fik ikke lov til at holde sin 14 dages barsel med løn. Men han fik barsel uden løn og altså så på barselsdagpenge. (Han skulle have været i firmaet 9 måneder før han ville få med løn). Men derudover ville jeg da tro, at de godt kan nægte dig barselsorlov, da dette skal meldes en rum tid før termin. Og i dit tilfælde burde det jo nok have været nævnt til en jobsamtale (dette fremgår dog ikke af det du har skrevet, men jeg tror ikke at du har nævnt det, siden det er kommet som en overraskelse) 

min mand fik dog ikke engang barselsdagpenge i sin tid, da dette skulle oplyses til udbetaling Danmark 8 uger efter barnets fødsels, og han fik det først indberettet efter 9 uger. Så ingen indkomst i de 14 dage, men han var da hjemme sammen med mig. 

Anmeld Citér

28. november 2019

Carina:-)

Du skulle have meldt det ud inden - da det er forventet fravær .

Man starter jo heller ikke et nyt job ved at fortælle man lige er væk i 14 dage fordi man skal opereres .

Hvorfor fortalte du ikke det nye job det da du fik jobbet tilbudt ?

Anmeld Citér

28. november 2019

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Hej. 

det skal varsles med fire ugers varsel mener jeg.

Anmeld Citér

28. november 2019

Soonmom

Altså jeg vil mene at ansættelsen så udskydes 10 dage.

Ved så ikke om han kan få alm dagpenge indtil da, men enig det er da lidt fesent at melde det ud så sent (går ud fra at de ikke vidste du skulle være far) 

Anmeld Citér

28. november 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej. 

Så du vi starte dit nye arbejde på søndag med lige at tage 10 dages fri? Ej den besked ville jeg sku ikke være glad for at få som arbejdsgiver. Synes du selv det er en fed måde at starte på et nyt arbejde.? 

De ville jo så skulle finde en vikar på to-tre dage, ikke ret fair. 

Hvorfor har du ikke sagt det til samtalen? Gætter ikke på at samtalen skete for over 9 måneder siden. 

Ja det er surt at du ikke kan være hjemme, men du kan sku heller ikke bare forvente det på et nyt arbejde hvor du ikke engang er startet.

Anmeld Citér

28. november 2019

Anonym trådstarter

De fik besked til jobsamtalen og vidste jeg skulle have barsel i starten af min ansættelse. 

Jeg var bare usikker på om jeg ikke havde ret til løn under barsel bare fordi jeg ikke har haft 1. Arbejdsdag. Jeg er jo ansat. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.