Jeg kan så se jeg er lidt Karl modsat her.
På min arbejdsplads har vi talt en del om, hvad gør man som kollega, hvis man er bekymret for en af sine kollegaer, og vi er enige om, at vi går til kollegaen og når det er gjort for ordentlig også ledelsen.
En der er ved at gå ned med stress vil meget ofte have en tilgang som hedder: det her kan jeg sagtens klare, jeg løber bare lidt hurtigere, jeg skal også bare lige og jeg er stærk nok. Den tanke er der til den dag de sidder med stenansigt og lufte er slået helt ud af dem. De vil ikke række hånden ud til en leder, de vil ikke selv gå ind og sige: det kan jeg ikke, så hvem skal så gøre det? Dem der ser tegnene selvsagt.
Jeg ville ikke gå ind til ledelsen og sige, hvad en kollega har sagt i fortrolighed, jeg ville ikke fortælle om opsigelsen i tasken. Men jeg ville gå ind og sige, jeg er bekymret. Og jeg ville også fortælle min kollega, at jeg havde sagt det.
Netop berøringsangsten og tanken "Det må de klare selv, for de er voksne" er i min optik medvirkende til, at en del stress ikke bliver taget i opløbet. Jeg håber mine kollegaer vil drage den omsorg for mig - jeg forsøger at drage den omsorg for dem, og når jeg siger; jeg fortalte vores leder, at var bekymret, så har jeg kun fået tak af mine kollegaer - det er jo ikke en kritik, men en bekymring.
Anmeld
Citér