Scanning af æggestokke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.992 visninger
20 svar
0 synes godt om
21. oktober 2009

MM1987

Hej

Jeg skal til en scanning af æggestokkene for at tjekket om der er vandcyster og om jeg måske har PCO...

Nogen der ved hvordan det foregår?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2009

LISBETH:-)

Jeg vil tro at det foregår via en vaginal scanning, hvor de fører en stav op i skeden og så kan man følge med på en skærm.

Det lyder værer end det er :-) Personligt synes jeg første gang var den værste, men det handlede mere om at skulle ligge med stængerne i vejret. Selve scanningen går på ingen måde ondt.

Første gang fik jeg også sprøjtet væske op for at undersøge om mine æggeledere var lukket. Det kunne godt nive lidt, men gjorde heller ikke på nogen måde ondt.

Spændende hvad scanningen viser. Held og lykke

Hilsen Lisbeth der er blevet scannet vaginalt min. 30 gange.

Anmeld

21. oktober 2009

MM1987

Okay...

Det var dejligt at få afvide - betrykkende...

Det med at ligge med benene i vejret er vel ligesom til en alm. undersøgelse, så det går nok...

Ja det er godt nok spændende...

Har ikke fået min første egen menstruation siden stop med p-piller 1. sep., men synes nu det er hurtigt de sender mig til undersøgelse...

Mange tak for svaret, er meget mere rolig nu...

Anmeld

21. oktober 2009

MimseMajse skriver:

Okay...

Det var dejligt at få afvide - betrykkende...

Det med at ligge med benene i vejret er vel ligesom til en alm. undersøgelse, så det går nok...

Ja det er godt nok spændende...

Har ikke fået min første egen menstruation siden stop med p-piller 1. sep., men synes nu det er hurtigt de sender mig til undersøgelse...

Mange tak for svaret, er meget mere rolig nu...

Ja, det er bare som til en alm. undersøgelse.

Det lyder godt nok hurtigt at du bliver sendt afsted. Men du skal da kun være glad for at du bliver tjekket. Så ved du/i hvordan i skal forholde jer.

Held og lykke

Lisbeth

Anmeld

21. oktober 2009

MM1987

Ja det tænkte jeg også - men kan være fordi jeg har gigt og op til man vil være gravid og under graviditeten må man ikke tage medicin - så (ja det lyder meget uromantisk) det er bedst hvis det går lidt stærkt...

Men ja er jeg også - bedre det allerede nu hvis der er noget, og ellers kan jeg få ro i sindet...

Har du PCO??...men også børn kan jeg se??

Anmeld

21. oktober 2009

Trolde_mor

MimseMajse skriver:

Hej

Jeg skal til en scanning af æggestokkene for at tjekket om der er vandcyster og om jeg måske har PCO...

Nogen der ved hvordan det foregår?

Ja, er selv blevet undersøgt for PCO. Han kommer blot en "syav" op i dig som han kører rundt, så i kan se på æggestokke, livmoder og blære. Gør ikke spor ondt og er hurtig klaret

Så vil du sansynligvis blive sendt til sygehus for at få taget en blodprøve for at tjekke dininsulin, hvis han/hun mener du lider af PCO

Anmeld

21. oktober 2009

MimseMajse skriver:

Ja det tænkte jeg også - men kan være fordi jeg har gigt og op til man vil være gravid og under graviditeten må man ikke tage medicin - så (ja det lyder meget uromantisk) det er bedst hvis det går lidt stærkt...

Men ja er jeg også - bedre det allerede nu hvis der er noget, og ellers kan jeg få ro i sindet...

Har du PCO??...men også børn kan jeg se??

Ok, så forstår jeg det bedre :-) Jeg har en veninde som jeg er vokset op sammen med. Hun lider af slidgigt i meget svær grad. Hun måtte heller ikke tage sin medicin i lang tid før hun blev gravid, de fik slet ikke hjælp og til sidst kunne hun slet ikke gå. Men da hun så endelig blev gravid gik det bare super med slidgigten, hun mærkede næsten ikke noget til den. Lidt mærkeligt.

Jeg har ikke pco. Jeg fejler umiddelbart ikke noget, kan bare af uforklarlige grunde ikke blive gravid. Vi har en datter på 2 som blev til i 4. iui forsøg og er nu gravid i 9.uge med tvillinger efter 5. iui forsøg.

Lisbeth

Anmeld

21. oktober 2009

MM1987

Senia skriver:

Ja, er selv blevet undersøgt for PCO. Han kommer blot en "syav" op i dig som han kører rundt, så i kan se på æggestokke, livmoder og blære. Gør ikke spor ondt og er hurtig klaret

Så vil du sansynligvis blive sendt til sygehus for at få taget en blodprøve for at tjekke dininsulin, hvis han/hun mener du lider af PCO

Jamen det er jo rart at vide - alle bekymringer er væk for selve undersøgelsen, så er der bare svaret 

Tror egentlig ikke der er noget - men nu må vi se - bedre at vide det hvis der er...

Jeg skal også have taget blodprøver - jeg skal have taget for prolaktin (da jeg har lidt mælk i brysterne) og så nogen mandlige kønshormoner synes jeg hun sagde.

Vi ses hvad der sker - men satser nu stadig på det går helt af sig selv...

Tak for svaret...

Anmeld

21. oktober 2009

MM1987

lisbeth2910 skriver:

Ok, så forstår jeg det bedre :-) Jeg har en veninde som jeg er vokset op sammen med. Hun lider af slidgigt i meget svær grad. Hun måtte heller ikke tage sin medicin i lang tid før hun blev gravid, de fik slet ikke hjælp og til sidst kunne hun slet ikke gå. Men da hun så endelig blev gravid gik det bare super med slidgigten, hun mærkede næsten ikke noget til den. Lidt mærkeligt.

Jeg har ikke pco. Jeg fejler umiddelbart ikke noget, kan bare af uforklarlige grunde ikke blive gravid. Vi har en datter på 2 som blev til i 4. iui forsøg og er nu gravid i 9.uge med tvillinger efter 5. iui forsøg.

Lisbeth

Okay, mit er ikke sååå slemt, så tror at når først vi kommer i gang, gør de ikke så meget, med mindre de selvfølgelig kan se på undersøgelserne at den er helt gal. Min kæreste har rigtig god sædkvalitet (ja det har vi også fået testet, på egen regning, bare for at have de bedste forudsætninger) så håber det går stærkt.

Men mærkeligt de lod hende gå så længe, kender en der har svær leddegigt, da de havde prøvet i 3 mdr og det ikke var lykkedes blev hun insimineret. Der er åbentbart forskel.

Ja 75% af dem med leddegigt (muligvis også slidgigt) mærker ikke deres sygdom under graviditet, så satser på at blive hurtigt gravid

Det lyder som en hård omgang - men håber det hjælper når det alligevel lykkedes til sidst...

Anmeld

21. oktober 2009

Mor.sander

Et typisk ultralydsbillede af en æggestok
med PCO. Rundt i kanten ses de små, runde
folikler som hver især kan indeholde én æg-
celle. I en PCO æggestok er der flere folikler
end vanligt. I midten af æggestokken ses
rigeligt med bindevæv, hvor der er få folikler.
Dette er endnu et karakteristisk tegn
ved PCO æggestokkene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.