fehår skriver:
Jeg er uenig med de andre, og jeg ville blidt forsøge at styre mine børn væk fra den slags lege.
Den subtile form for racisme, som der er så gennemsyret i den danske kultur, er virkelig unødvendig efter min mening. Det værste er, at vi er racistiske med et smil og en "åh det er jo bare for sjov"-attitude. Ja, sjovt for os. Mindre sjovt for indianere i det her tilfælde.
Nella Larsens Quicksand er næsten 100 år gammel, men den er stadig så spot-on, når den gælder Danmarks forhold til racisme.
Jeg tror du rammer noget af det jeg ikke selv kan sætte en finger på. Særligt det med at man griner af det. Jeg blev først i en høj alder klar over at ordet neger og det engelske nigger var nedsættende. Men da jeg opdage det, stoppede jeg da med det samme med at bruge det. I dag er det vel ret bredt anerkendt at det siger man ikke, netop pga den historiske kontekst . Og så er det bare jeg tænker om ikke det er det samme med denne leg. Jeg mener, der er jo så mange måder at lege fange på, som ikke holder fast i gamle tankegange.
Samtidig forstår jeg også dem, der er træt af krænkelseskulturen. Man kan næsten ikke trække vejret uden at vide om man gør noget forkert. Og så igen på den anden side, jamen så er det jo ikke op til mig at bestemme hvad andre folk føler og tænker (herunder bliver krænkede over) men jeg er da som medmenneske nød til at lytte, reflektere og repektere.
Hverdagsracisme forsvinder jo ikke bare på magisk vis, man skal gøre noget aktivt, særligt når man selv er vokset op og ikke kan se problemet, fordi man ubevidst er en del af det?
Anmeld
Citér