Om at lege cowboy og indianer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.717 visninger
12 svar
38 synes godt om
28. september 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg har sådan tænkt på om jeg bevidst skal undgå at mine børn leger den leg og forklare hvorfor (i en blid børne-version naturligvis). Det er slet ikke relevant endnu, blot en reflektion opstået at det seneste års "krænkelsessager" om f.eks. ikke at klæde sig ud som indianer til temafest på uni

Legen er jo opstået engang som en "efterligning" af hvad de voksne lavede: De "gode" cowboys tog ud i grænselandet og fordrev/myrdede/voldtog de vilde og "farlige" indianere. Jeg er med på at børn slet ikke lægger dét i legen, men for dem er det blot er en sjov fangeleg med to hold

Men det får mig alligvel til at tænke på om det er en rollespilsleg der burde lade livet. Der er jo sådan set ikke noget sjovt i den histore. Til sammenligning ville vi i dag jo aldrig finde på at lege "nazister og jøder" 

For øvrigt ved jeg jo godt at man ikke kan eller bør styre al børns leg, men ligesom man korrigerer hvis børn slår i leg eller på anden måde ikke leger hensigtsmæssigt sammen, tænker jeg man måske kunne dirrigerer dem over mod "politi og røvere" i stedet for

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres tanker og refleksioner 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2019

Nanana

Er der overhovedet nogen der leger den leg længere?
Jeg kender ikke nogen der gør Det er ikke en leg de bliver præsenteret for længere på sammen måde, som da vores forældre var børn. Så måske du tager sorgerne på forskud?

De har godt nok lige haft indianeruge, i min datters klasse, men der var ingen cowboys med 

Børn leger alt muligt andet i dag. Der er langt mellem racisterne (er min oplevelse) og der er kæmpe fokus på tolerance og mangfoldighed. Min børn har mange forskellige venner, og de undre sig ikke en gang over at mennesker ser forskellige ud, og det så er mørk/lys eller tyk/tynd, det eneste de koncentrer sig om er om de er søde venner eller ej. Så måske man ikke skal nævne det med mindre det bliver aktuelt? De bliver jo først opmærksomme på det, hvis man gør dem opmærksomme på at vi er forskellige.

Anmeld Citér

28. september 2019

AnoMor

Maricella skriver:

Jeg har sådan tænkt på om jeg bevidst skal undgå at mine børn leger den leg og forklare hvorfor (i en blid børne-version naturligvis). Det er slet ikke relevant endnu, blot en reflektion opstået at det seneste års "krænkelsessager" om f.eks. ikke at klæde sig ud som indianer til temafest på uni

Legen er jo opstået engang som en "efterligning" af hvad de voksne lavede: De "gode" cowboys tog ud i grænselandet og fordrev/myrdede/voldtog de vilde og "farlige" indianere. Jeg er med på at børn slet ikke lægger dét i legen, men for dem er det blot er en sjov fangeleg med to hold

Men det får mig alligvel til at tænke på om det er en rollespilsleg der burde lade livet. Der er jo sådan set ikke noget sjovt i den histore. Til sammenligning ville vi i dag jo aldrig finde på at lege "nazister og jøder" 

For øvrigt ved jeg jo godt at man ikke kan eller bør styre al børns leg, men ligesom man korrigerer hvis børn slår i leg eller på anden måde ikke leger hensigtsmæssigt sammen, tænker jeg man måske kunne dirrigerer dem over mod "politi og røvere" i stedet for

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres tanker og refleksioner 

Min søn elsker at lege cowboy og indianer. Ville aldrig sige til ham at han ikke må lege hverken det ene eller det andet. 

Børneleg er noget af det mest uskyldige og tvivler på at nogen som helst kan blive stødt over at der render børn rundt og siger UG UG UG eller yihaaa. 

Som du selv siger forstår de ikke hvad cowboys og indianere var dengang. 

Anmeld Citér

28. september 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella
Nanana skriver:

Er der overhovedet nogen der leger den leg længere?
Jeg kender ikke nogen der gør Det er ikke en leg de bliver præsenteret for længere på sammen måde, som da vores forældre var børn. Så måske du tager sorgerne på forskud?

De har godt nok lige haft indianeruge, i min datters klasse, men der var ingen cowboys med 

Børn leger alt muligt andet i dag. Der er langt mellem racisterne (er min oplevelse) og der er kæmpe fokus på tolerance og mangfoldighed. Min børn har mange forskellige venner, og de undre sig ikke en gang over at mennesker ser forskellige ud, og det så er mørk/lys eller tyk/tynd, det eneste de koncentrer sig om er om de er søde venner eller ej. Så måske man ikke skal nævne det med mindre det bliver aktuelt? De bliver jo først opmærksomme på det, hvis man gør dem opmærksomme på at vi er forskellige.

Ja det kan sagtens være jeg gør det (selvom det nu ikke føles så meget som "sorg" men mere .. mildt undrende tror jeg det rigtige ord er)

Jeg ville heller ikke nævne det andet end hvis det blev aktuelt 

Jeg bor desværre i et område med mange racister (det vil de dog ikke sige om dem selv) og der er ikke særlig meget tolerence her (alt er "de kriminelleindvandrer fra boligblokkenes skyld". Måske derfor jeg er meget opmærksom på at være "ekstra-tolerant" eller hvad man skal sige

Anmeld Citér

28. september 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
AnoMor skriver:

Min søn elsker at lege cowboy og indianer. Ville aldrig sige til ham at han ikke må lege hverken det ene eller det andet. 

Børneleg er noget af det mest uskyldige og tvivler på at nogen som helst kan blive stødt over at der render børn rundt og siger UG UG UG eller yihaaa. 

Som du selv siger forstår de ikke hvad cowboys og indianere var dengang. 

Jeg er enig her. 

mine børn har aldrig leget det, men ville aldrig sige, de ikke måtte. Netop fordi børn jo bare er børn og uskyldige. 

Anmeld Citér

28. september 2019

Janet1989

Ååååh jeg er så træt af den evige krænkelse der er over alting nutildags .. 

hvis børnene hygger med at lege cowboy og indianere, så lad dem dog .. hvis de vil lege negermand i Afrika, så lad dem gøre det .. 

er simpelthen så træt af at man ikke kan gøre en ski’ efterhånden, uden at nogle føler sig krænkede 

Anmeld Citér

28. september 2019

fehår

Jeg er uenig med de andre, og jeg ville blidt forsøge at styre mine børn væk fra den slags lege. 

Den subtile form for racisme, som der er så gennemsyret i den danske kultur, er virkelig unødvendig efter min mening. Det værste er, at vi er racistiske med et smil og en "åh det er jo bare for sjov"-attitude. Ja, sjovt for os. Mindre sjovt for indianere i det her tilfælde.

Nella Larsens Quicksand er næsten 100 år gammel, men den er stadig så spot-on, når den gælder Danmarks forhold til racisme.

Anmeld Citér

28. september 2019

Tystys14

Åh gud den krænkelseskultur hænger mig altså lidt ud af halsen. Lad dog børn lege og være børn. En dag skal de da nok finde ud af hvordan verden hænger sammen.

Jeg er krænket over mine børn ikke må lege cowboy og indianere for nogle herinde. 

Anmeld Citér

28. september 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
fehår skriver:

Jeg er uenig med de andre, og jeg ville blidt forsøge at styre mine børn væk fra den slags lege. 

Den subtile form for racisme, som der er så gennemsyret i den danske kultur, er virkelig unødvendig efter min mening. Det værste er, at vi er racistiske med et smil og en "åh det er jo bare for sjov"-attitude. Ja, sjovt for os. Mindre sjovt for indianere i det her tilfælde.

Nella Larsens Quicksand er næsten 100 år gammel, men den er stadig så spot-on, når den gælder Danmarks forhold til racisme.

Men i legen er cowboys og indianere jo ligestillet. Det er ikke en del af konceptet, at indianerne skal tabe eller er dårligere. Så den racisme virkelighedens indianere har oplevet er ikke afspejlet i legen på nogen måde så vidt jeg ved.

Anmeld Citér

28. september 2019

fehår

IenFart skriver:

Men i legen er cowboys og indianere jo ligestillet. Det er ikke en del af konceptet, at indianerne skal tabe eller er dårligere. Så den racisme virkelighedens indianere har oplevet er ikke afspejlet i legen på nogen måde så vidt jeg ved.

Måske, men hele pointen er jo, at man laver en leg ud af noget, som på ingen måde var en leg for de mennesker, der oplevede (og til en vist grad stadig oplever det i dag) det dengang. Trådstarters eksempel med nazister og jøder er jo ikke så fjernt fra - ville det også være okay, hvis bare nazister og jøder var ligestillet i legen?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.