Jeg har sådan tænkt på om jeg bevidst skal undgå at mine børn leger den leg og forklare hvorfor (i en blid børne-version naturligvis). Det er slet ikke relevant endnu, blot en reflektion opstået at det seneste års "krænkelsessager" om f.eks. ikke at klæde sig ud som indianer til temafest på uni
Legen er jo opstået engang som en "efterligning" af hvad de voksne lavede: De "gode" cowboys tog ud i grænselandet og fordrev/myrdede/voldtog de vilde og "farlige" indianere. Jeg er med på at børn slet ikke lægger dét i legen, men for dem er det blot er en sjov fangeleg med to hold 
Men det får mig alligvel til at tænke på om det er en rollespilsleg der burde lade livet. Der er jo sådan set ikke noget sjovt i den histore. Til sammenligning ville vi i dag jo aldrig finde på at lege "nazister og jøder"
For øvrigt ved jeg jo godt at man ikke kan eller bør styre al børns leg, men ligesom man korrigerer hvis børn slår i leg eller på anden måde ikke leger hensigtsmæssigt sammen, tænker jeg man måske kunne dirrigerer dem over mod "politi og røvere" i stedet for
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres tanker og refleksioner 
Anmeld
Citér