Anonymor skriver:
Jamen en ting er overbevisning, men at tolke en hver sammenhæng som bevis dur jo bare ikke. Det er jo tilfælde! Altså det svarer til at jeg sagde følgende: jeg har to gange oplevet det begyndte at regne, da jeg havde min grønne jakke på. Ergo må det betyde, at min grønne jakke sætter gang i regnvejr. At der er en sammenhæng mellem to ting er ikke ensbetydende med, at den ene forårsager den anden.
Det er fair nok at tro på noget. Men i min optik må man være åben for at det tror man på, men på samme tid erkende, at det er plausibelt det kan forklares på anden vis. Jeg tror på, at der er mere mellem himmel og jord - noget åndeligt. Men jeg erkender fuldt ud, at der måske ikke er, og at jeg kan tage fejl. Men jeg tror på, der er. Men hvis jeg oplever noget en dør der smækker uden der er en vind, så tager jeg det jo heller ikke som et bevis på, jeg har ret. Så tænker jeg: hvem ved, måske spøger det. Men det kan også bare være det var hunden, der fik skubbet til døren uden jeg så det.
Det der med at være åben for andre fortolkninger er bare i min verden vigtig. For når man låser sig så blindt fast på en tro uden at give plads til alternativer, så kan man komme seriøst på afveje - så som ikke at ville have barn med en ny partner, for det var jo spået man kun fik dem man havde nu.. Så man fik en angst for dødfødsel eller at man ikke kunne blive gravid, for det var jo spået at... Det er det jeg mener. Det er en glidebane, synes jeg.
Jeg er meget enig med dig.
For mig er der meget stor forskel på at være f.eks. spirituel, tro på noget åndeligt eller være religiøs - og så på overtro.
Jeg tror heller ikke, man får et bedre liv af at komme til at hedde Krusemynte-Persille eller Betiiina.
Jeg kan slet ikke forstå, at nogle mennesker tror, at de problemer, de evt. har i deres liv, skyldes at de har et forkert navn.
Men jeg har ikke problemer med, at andre tror på dem og behøver ikke at fortælle dem, at det nok handler om noget andet.
Men hvis der f.eks. er en, der lægger et opslag op på en debatside om numerologi, så vil jeg nok sige, at det tror jeg ikke på.
Og jeg tror, man skal passe på med at lade sit liv styre af noget, man har fået at vide af f.eks. en astrolog. Man kan jo netop få de bekymringer, du nævner.
I den by jeg bor i, var der på et tidspunkt en aften med et clairvoyant medie, og der stod direkte, at mennesker som var ude af balance psykisk, ikke kunne deltage.