Anonym skriver:
Der har skam været en advokat indover.
Nej jeg er ikke jaloux, men undrer mig over hans prioriteringer og føler mig lidt fjollet da jeg deler alt med ham.
Hans søster kunne sagtens finde på at beholde der eller give det til sine egne børn. Og jeg mener iøvrig jeg er fuld kompetent til at passer på mine datters ting, og føler måske ikke han tænker det når han gør som han gør
Min mand og jeg har oprettet fælles testamente, så jeg ved, hvordan tingene skal fordeles, hvis han dør først. Vi er heldigvis enige om, at det er vigtigt at have styr på tingene, så man ikke samtidig med at skulle håndtere en ægtefælles dødsfald også skal have evt. overraskelser i testamentet. At andre har det anderledes, er helt fint, men jeg ville ikke selv bryde mig om at skulle håndtere en sorg for mig og mine børn og så samtidig også skulle håndtere en fordeling af arvestykker og det følelsesmæssige i at f.eks. en eks skal arve.
Det overrasker mig, at du skriver, at der har været en advokat ind over, da det ikke lyder som et særligt professionelt testamente ud fra din beskrivelse, men så går jeg ud fra, at formkravene med enten notar eller vitterlighedsvidner er opfyldt. Advokaten burde dog have fortalt din mand, at hans søster kan gøre som hun vil med malerierne, hvis han testamenterer dem til hende.
Nu er der nogle ret faste regler i den danske arvelov, så hvis du vil modsætte dig mandens fordeling i hans testamente, kan du blot vælge at sidde i uskiftet bo, da manden ikke har særbørn, og så skal arven efter manden ikke fordeles, før du dør eller selv beder om et arveskifte. Det betyder f.eks. at hvis datteren ikke er fyldt 18 ved mandens død, kan du vælge at sidde i uskiftet bo til datteren er 18, og så får mandens søster aldrig adgang til malerierne.
Dør du først kan manden dog ikke sidde i uskiftet bo, da du har særbørn.