Man skal ikke være så bange for ikke at få en nøjagtig termin ud fra cyklus... Det er ikke alle kvinder, der er begavede med en 28-dage-lige-på-klokkeslettet cyklus. Min egen er nogle gange på 30 dage, andre gange på 50... jeg er undersøgt og ved, at jeg har "alle de normale funktioner", herunder også ÆL, men altså - det er aldrig til at regne med hvornår.
Første gang jeg var gravid, var min egen læges bedste bud på en termin ... "hmmm - et sted imellem jul og påske!!". Så blev jeg sendt i scanning. Fostre udvikler sig meget meget ensartet i de første uger, så i starten kan man fastsætte terminen med en nøjagtighed på +/- et par dage alene ud fra fostrets størrelse.
Anden gang så brugte jordemoderen begge dele og sagde, da hun skulle sende mig til fødegangen: "Det er en pige med cyklustermin 24/12 og scanningstermin 31/12... !" Så det arbejder nogle fagpersoner også efter.
Der er alligevel ikke ret mange, der føder på deres termin, og alle bliver fulgt ganske tæt i opløbsfasen, så det er ikke så væsentligt.
Anmeld