Fortælle om graviditet. Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tak for svar. 

I der firma vi arbejder i er der ingen risiko for nedskæringer. Vi er 4 ansatte og mangler en 5. mand allerede. Men i see your point. I teorien ville hun vel så kunne kalde det samarbejdsvanskeligheder. Selvom den også er svær at slippe afsted med da min kollega (hende der er gravid) altid træder til når der er brug for det og gør et godt stykke arbejde. 

Nej chefen kan ikke bare kalde det samarbejdsvanskligheder -der skal ligge dokumentation for at det er den reele årsag og ikke bare fordi hun er gravid. Dvs er det første gang det kommer på tale, vil man med stor sansynlighed regne med at det har noget med graviditeten at gøre. Har man i forvejen været til samtaler og har mails f.eks. om samarbejdsvanskligheder, så kan man godt becise at det er det, der er sket. Er der ikke sådan dokumentation, så kan arbejstgiver komme til at betale kompensation

Der er ligesom ovendt bevisbyrde ifht at fyre en gravid. Dvs det skal ikke bare sansynliggøres at det er af en anden årsag, det skal bevises, at det IKKE er pga graviditeten. Og for øvrigt gælder det også i en prøveperiode, hvor man ellers normalt kan fyre en medarbejder uden grund 

Jo før man siger det til chefen, jo før er man beskyttet af loven

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Som chef, vil jeg sige at jo tidligere man siger det, jo bedre. Det gør det nemmere at planlægge, og tage øvrige hensyn hvis der fx er lægetider, graviditetsgener eller andet. Det er det mindste jeg forventer af en loyal medarbejder. 

- og som medarbejder vil jeg sige at jo før du siger det, jo bedre er man sådan set “sikret” mod fyring. Hvis man er gravid og afskediges, skal det påvises at det intet har med graviditeten at gøre. 

Nu ved vi så bare at vores chef bestemt ikke vil tage nyheden særlig godt. Derfor vil min kollega gerne vente med at fortælle det indtil videre. Skulle bare være sikker på hvornår forpligtelsen lå. 

Det er ikke mig der er gravid 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.