Fortælle om graviditet. Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

626 visninger
11 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. august 2019

Anonym trådstarter

hvor længe er det nu man kan gå før man er forpligter til at fortælle arbejdesgiver at man er gravid?

min kollega og jeg snakkede lige om det forleden og er i tvivl om det er når man er 3 måneder henne eller om det er når man har 3 måneder tilbage. 

Nogen der kan gøre os klogere på det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2019

ErDuHerIkkeSnart

Du skal oplyse om graviditet senest 3 måneder før forventet termin

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Okay. Tak. Det giver også mere mening. Vi var bare i tvivl. 

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Lige er lille side spørgsmål. Ved du om chefen kan fyrer en hvis man oplyser det når man ikke er i en overenskomst? 

Umiddelbart mener jeg nemlig ikk man har nogle rettigheder. Men min kollega (som er gravid) mener at chefen stadig ikk må 

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym

Anonym skriver:

Lige er lille side spørgsmål. Ved du om chefen kan fyrer en hvis man oplyser det når man ikke er i en overenskomst? 

Umiddelbart mener jeg nemlig ikk man har nogle rettigheder. Men min kollega (som er gravid) mener at chefen stadig ikk må 

Det må han ikke.

Det er ikke noget med overenskomsten at gøre, det er loven.

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det må han ikke.

Okay. Troede det hang sammen. Men det er jo en god nyhed så. Tak for svar 

Anmeld Citér

6. august 2019

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
Anonym skriver:

Det må han ikke.

Du må gerne blive fyret under graviditet, arbejdsgiveren skal dog kunne bevise det ikke er pga graviditet. Det kunne fx være hvis det er i forbindelse med nedskæringer og der er flere der bliver fyret. Det er dog sjældent det sker.

Anmeld Citér

6. august 2019

ErDuHerIkkeSnart

2skønnebørn skriver:

Du må gerne blive fyret under graviditet, arbejdsgiveren skal dog kunne bevise det ikke er pga graviditet. Det kunne fx være hvis det er i forbindelse med nedskæringer og der er flere der bliver fyret. Det er dog sjældent det sker.

What she said 

Anmeld Citér

6. august 2019

Anonym trådstarter

2skønnebørn skriver:

Tak for svar. 

I der firma vi arbejder i er der ingen risiko for nedskæringer. Vi er 4 ansatte og mangler en 5. mand allerede. Men i see your point. I teorien ville hun vel så kunne kalde det samarbejdsvanskeligheder. Selvom den også er svær at slippe afsted med da min kollega (hende der er gravid) altid træder til når der er brug for det og gør et godt stykke arbejde. 

Anmeld Citér

7. august 2019

Anonym

Som chef, vil jeg sige at jo tidligere man siger det, jo bedre. Det gør det nemmere at planlægge, og tage øvrige hensyn hvis der fx er lægetider, graviditetsgener eller andet. Det er det mindste jeg forventer af en loyal medarbejder. 

- og som medarbejder vil jeg sige at jo før du siger det, jo bedre er man sådan set “sikret” mod fyring. Hvis man er gravid og afskediges, skal det påvises at det intet har med graviditeten at gøre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.