Hidsig tumling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2019

Skouboe

Tror det er de færreste 2 årige der forstår konceptet af 4 min

ej heller konkurrence elementet, tror den er udemærket når de bliver 1-2 år ældre, men ikke når de er så små.

men straf/belønning er også det der virker bedste her

Antallet af minutter er ligegyldigt, det drejer sig om at indsætte et spændende element af at skynde sig, og det kan 2 årige sagtens finde ud af. Mine kunne ihvertfald. 

Min yngste er så også barnet, der kan drive enhver konflikt ud i det absurde, og en konflikt med hende tog altid mindst 45 minutter gav os alle en træls start på dagen. Jeg ved ikke med dig, men hvis hele min morgen har været en lang konflikt, påvirker det resten af min dag, og det har jeg heller ikke lyst til.

Derfor lavede vi et skilt med hvad man skulle gøre om morgenen, vi forberedte sammen det vi kunne dagen før, fx fandt tøj sammen (hun blev spurgt om hun ville være med til at vælge, gad hun ikke gjorde jeg det selv), vi stod lidt tidligere op, så der var plads til eventuelle konflikter og vi snakkede om tingene og lavede aftaler på forhånd.

Kom der en konflikt pga. det forkerte tøj, gad ikke have børstet tænder eller lign. fik hun at vide at det havde vi talt om, vi havde en aftale og at sådan var det bare. 

Jeg tror på, at problemer skal løses på forhånd eller på bagkant - der er ingen, hverken voksne eller børn, der er indstillede på at lytte og problemløse, når de er vrede. 

Vi har så heller aldrig brugt belønning og straf her i huset, men handlinger og direkte afledte konsekvenser. 

TS: du skriver du ikke kan lide bare at gå, men prøv at tænke lidt anderledes. Noget af det, der gik op for mig med mine hidsigpropper var, at når de var oppe at køre, så fyldte det alt i hovedet på dem. De kunne slet ikke rumme også at skulle forholde sig til mig, også selvom jeg bare ville trøste. Løsningen hos os var, at så gik de for sig selv på badeværelset og rasede ud. Vores badeværelse er et dejligt, lyst rum med varme i gulvet og bløde måtter, og der var ikke noget krav om, at de skulle blive. Lige så snart de var klar til en krammer, og til at opføre sig så vi allesammen kunne være der, var de velkomne til at komme ud.

Nogen gange gik de selv derud, nogen gange bad jeg dem, men det var aldrig en straf. Jeg så det som en mulighed for dem for at få lidt ro i hovedet og kroppen, uden også at skulle forholde sig til mig.

Det virkede rigtigt godt i de tilfælde hvor vi endte med en konflikt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2019

MinC

Åh men den lille hjerne er slet ikke udviklet nok til at “flip” kan kaldes irrationelle. Det er helt oprigtig fortvivlelse - også selvom vi voksne ikke forstår det. 

Jeg ville se på krav. Han er stadig lille. Stiller I måske for store krav til ham? Har han mon stadig brug for lidt mere hjælp? 

Min søn på knap 2,5 år kan nogle gange tage tøj på selv, rydde op, tage sko på og af etc., men andre gange har hans hjerne alt for travlt mee at udvikle andre færdigheder og så har han altså brug for vores hjælp. Så må vi sænke kravene, så vi sikrer flest mulige succeser. 

Jeg ville også bare anerkende. Også selvom du ikke synes, det virker lige nu. Det gør det på sigt! Ignorering, “hold op med at skabe dig” osv., giver blot dårligt selvværd. 

Anmeld Citér

2. august 2019

Konjac

Profilbillede for Konjac

Min datter har haft noget af det samme. Hvis der var bare den mindste ting hun ikke forstod, blev hun simpelthen så sur!! Hun skreg, sparkede, slog, kradsede smækkede med døren, råbte hele tiden vi skulle gå, og når vi gik blev det endnu værre. Det kunne tit vare 1-2 timer før hun faldt ned igen. Hun kunne vågne midt om natten og gøre det samme og vi kunne intet gøre. Vi skulle lige til at ringe til sundhedsplejersken i kommunen og bede om hjælp, da vi fandt dette på nettet:

https://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&type=artikler&id=297

Det gav os en bedre forståelse og gode råd til hvad mn skal gøre. Ikke fordi det hjalp så meget med mindre anfald, men blot det at forstå hvad der sker i hjernen giver virkelig en god forståelse, så man bedre kan acceptere det - selvom det er pisse hårdt! 

Nu er det snart et år siden det var værst, og hun kan stadig godt gå grassat, men det er meget sjældent  Og hun kommer hurtigt ud af det igen. 

Håber du kan bruge linket 

Anmeld Citér

3. august 2019

Sprit25

Konjac skriver:

Min datter har haft noget af det samme. Hvis der var bare den mindste ting hun ikke forstod, blev hun simpelthen så sur!! Hun skreg, sparkede, slog, kradsede smækkede med døren, råbte hele tiden vi skulle gå, og når vi gik blev det endnu værre. Det kunne tit vare 1-2 timer før hun faldt ned igen. Hun kunne vågne midt om natten og gøre det samme og vi kunne intet gøre. Vi skulle lige til at ringe til sundhedsplejersken i kommunen og bede om hjælp, da vi fandt dette på nettet:

https://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&type=artikler&id=297

Det gav os en bedre forståelse og gode råd til hvad mn skal gøre. Ikke fordi det hjalp så meget med mindre anfald, men blot det at forstå hvad der sker i hjernen giver virkelig en god forståelse, så man bedre kan acceptere det - selvom det er pisse hårdt! 

Nu er det snart et år siden det var værst, og hun kan stadig godt gå grassat, men det er meget sjældent  Og hun kommer hurtigt ud af det igen. 

Håber du kan bruge linket 

Tak for linket  vil prøve at følge dem

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.