Jeg har brug for råd.
Min kæreste (og børnenes far) bor sammen. Vi har to børn 1 år og 7 år.
Vi bor i en 3 værelset lejlighed. Vores store barn har værelse alene og så har vi soveværelse hvor vi sandoverflade. Vores børn skal ikke dele værelse på sigt.
Men vores børn roder jo selvfølgelig med legetøj og da vores mindste ikke har eget værelse, har vi jo lege tøj stående rundt omkring.
Min kæreste kan ikke klare rodet. Jeg synes ikke vi roder så meget igen. Ja vi har også vasketøjsstativ stående når vi ikke kan have det stående på altanen.
Han er sur hver dag han kommer hjem fordi det er en “rodebutik” med hans ord.
Hvordan bor i andre? Roder i også? er der også legetøj tit rundt omkring? Står vasketøjet også indenfor hvis ingen anden mulighed lige er der?
Når han siger vi skal gøre noget ved det her, så siger jeg at han må være med til at finde ud af hvad der så skal gøres men han kommer aldrig med noget udover at han siger “smid lortet ud”
men jeg smider altså ikke bare ting ud som jeg ved den mindste evt kan bruge fra den store eller andet..
Så spurgte jeg ham idag “jamen vil du ikke bo her eller hvad, vi er da fælles om det”
så svare han “nej faktisk ikke hvis det skal være sådan her. Jeg vil gerne være sammen med jer men vil ikk bo sådan her”
hjælp søges..
Jeg har det ligesom din mand. Jeg bliver idiot, hvis mit hjem ligner en slagmark og jeg trives ikke i rod. Jeg er til store, rene overflader. Også selvom vores vasketøj står i gæsteværelset, er der altid ryddet op i gæsteværelset. Endda er vores depotrum snorlige for ellers er det jo ikke anvendlig. Men nok om hvad der tricker mig.
Der hvor jeg synes, din mand fejler, er, at han bare brokker sig. En familie er et fællesskab. Man har ikke retten til at brokke sig og ikke gøre noget aktivt for en bedre løsning. Han må på banen og byde ind.
1) vil han flytte? Så må I igang med bank, budget, jobs, ejendomsmæglere, daginstitutioner mv.
2) Vil han blive boende? Kan I ændre noget på værelsesopbygningen, sådan at I får jeres eget? Måske med indretningshjælp hvis ikke I finde løsningerne selv eller:
3) måske I mangler gode opbevaringsløsninger? Hvis ikke I selv kan se dem, så book en indretningshjælp. Det behøver ikke være dyrt (det er dyrere at blive skilt) og få købt noget, der gør, at I nemmere kan rydde op.
Og så en enkelt ting mere: med 6 års forskel på jeres børn så ryd op, ryd ud, sælg og giv til genbrug. Når lille Berta bliver 7 år, så er alle odds for, at det bluse, som lille Hugo bruger i dag, er umoderne eller at størrelser og årstid ikke følges ad. Så: gem kun det allerbedste, som du helt oprigtigt ved, du kommer til at give videre til næste barn.
Vh.