5 år- meget distræt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juli 2019

2018mor

Anonym skriver:

Min 5 årige som er en meget aktiv dreng med rigtig meget krudt bagi. Så meget at vi nogle gange joker med at han har ADHD... 

Men det vi bider meget mærke i I hverdagen er, at han er meget distræt. Det kan være han bliver bedt om at gå ud og tage fodtøj på- når han nær halvvejs har han glemt hvad han er på vej ud for. Det samme hvis han er på vej ind for at tisse glemmer han det også ofte på vejen og siger “hvor var jeg på vej hen”. Han siger også selv “jeg glemmer altid hvor vi er på vej hen når vi kører bil”. 

Han bliver så hurtigt distraheret, og det er efterhånden lidt træls at han altid får nye ideer på vej hen til skoene osv. 

Samtidig ligger han mærke til ALT. Når bilen får nye dæk på, hvis vi rykker en pynteting i hjemmet. I weekenden var vi i zoo, hvor vi er højst et par gange om året. Der begyndte han at tale om skilte der var kommet op i zoo som ikke plejede at være der osv. Sådanne ting vi andre slet ikke lægger mærke til eller husker. 

For han husker også alt. Han fortæller ofte om oplevelser han havde, både da han var 1, 2 og 3 år. 

Hører distrætheden mon alderen til??

det skal tilføjes at han godt kan sidde og koncentrere sig om opgavebøger, tegne osv så han kan godt koncentrere sig om en opgave. 

Men størstedelen af tiden er han igang fysisk, og snakker/råber ret højt. Han har altid haft meget uro i sin krop.. 



Umiddelbart kunne det godt lyde hen ad noget ADHD. Men om det også kan høre alderen til, ved jeg ikke noget om. 

Jeg har selv adhd og glemmer ofte, hvad jeg skulle. Ikke i form af, hvor jeg er på vej hen, når jeg kører bil, men hvis jeg skal hente en saks/telefon/kniv/whatever. Og så glemmer jeg tit ejendele hos andre, og glemmer, hvor jeg har lagt mine ting. 

Jeg distraheres let, er impulsstyret og kan fortælle om oplevelser som min mor siger, hun slet ikke husker eller har bidt mærke i. 

 

Til gengæld lægger jeg ikke mærke til en skid! Jeg husker dårligt navne og steder og ansigter. Og modsat din søn, ville jeg overhovedet ikke lægge mærke til, hvis alle skiltene pludselig var væk. 

Koncentration om en opgave kan jeg i begrænset tid, med mindre det er noget jeg virkelig synes er interessant fordyber mig i. 

 

Hvis din søns adfærd påvirker ham selv og jeres familie negativt, bliver han fx ofte ked af det og sur over at han glemmer, hvor han var på vej hen?, så kan I måske have gavn af en tid hos læges.

Hvis han, og til dels resten af familien, ikke påvirkes af hans små “udbrud”, så er han bare en skøn knægt med krudt i røven 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2019

Skouboe

Strain skriver:

Jeg har en 6 årig dreng som er udredt via PPR og psyk under mistanke om opmærksomhedsforstyrrelse eller autisme. Jeg fik at vide at han er for lille til at man kan sige ja eller nej til ADHD / opmærksomhedsforstyrrelse.

 

Men han har ikke bare lidt krudt i røven - han sidder stortset aldrig ned. Han kan koncentrerer sig i max 5 minutter af gangen om pligt-opgaver (lektier eller hvis jeg tvinger dem alle til at lave noget roligt ved bordet - modeller voks, slim, lave boller etc). Ved lystbetonede aktiviteter, som fodbold, lego, kloder, magneter kan han være i det i ca  15 min.før han er nødt til at gå rundt. Han kan knapt deltage til spring gymnastik, fordi de skifter i mellem aktiviteterne og det gør ham frustreret (han er blevet fastholdt af andre forældre en gang, fordi han stak af fra salen). Han kan ikke koncentrerer sig om en hel fodbold kamp på 2 x 15 min.

 

Han kan ikke sidde stille og spise mad, f.eks. Han står for det meste op ved sin plads eller sidder på en kuglepude, for ellers går han fra bordet mens han stadig er sulten. Han sover ikke bare dårligt, men også alt for lidt. Han er længe om at falde til ro (kugledyne hjælper meget) og han vågner hyppigt om natten (ca hver time) og vågner mellem kl04 og kl 05, uanset hvornår han kommer i seng. Han råber meget, skriger i frustration over brudte rutiner eller ændrede omgivelser. Han beskriver det selv som om han hjerne slår krøller. 

 

Han taler konstant, selv når han er alene er han konstant kommenterende om sine tanker. Han taler også i søvne. Han kommer konstant i konflikter med andre børn, fordi han er sort/hvid tænkende i forhold til regler og lege, og han er indblandende i andres konflikter. Han opsøger kun voksne uden for hjemmet til praktiske problemer, alle interpersonelle problemer vil han klare selv. 

 

Han er en dejlig, kærlig og omsorgsfuld dreng som ønsker det bedste for alle - men han er samtidig meget sikker på at han kender den rigtige vej. Bedre end andre. Han er meget bekymret over verden - over forurening, over fattigdom, over valget det lige har været. Han tænker over de syge og sultne børn i udlandet og til jul var ham ved at købe alle kort med hjælp til hjemløse, for at hjælpe dem.

 

Min dreng er ikke som de andre, og han er ikke som sine brødre. Men din dreng? Lyder okay almindelig. 



Stakkels dreng. Min datters fys har været med til at udvikle denne, måske den kan hjælpe din søn lidt? 

https://swnx.dk/ 

Anmeld Citér

30. juli 2019

Anonym

Anonym skriver:

Min 5 årige som er en meget aktiv dreng med rigtig meget krudt bagi. Så meget at vi nogle gange joker med at han har ADHD... 

Men det vi bider meget mærke i I hverdagen er, at han er meget distræt. Det kan være han bliver bedt om at gå ud og tage fodtøj på- når han nær halvvejs har han glemt hvad han er på vej ud for. Det samme hvis han er på vej ind for at tisse glemmer han det også ofte på vejen og siger “hvor var jeg på vej hen”. Han siger også selv “jeg glemmer altid hvor vi er på vej hen når vi kører bil”. 

Han bliver så hurtigt distraheret, og det er efterhånden lidt træls at han altid får nye ideer på vej hen til skoene osv. 

Samtidig ligger han mærke til ALT. Når bilen får nye dæk på, hvis vi rykker en pynteting i hjemmet. I weekenden var vi i zoo, hvor vi er højst et par gange om året. Der begyndte han at tale om skilte der var kommet op i zoo som ikke plejede at være der osv. Sådanne ting vi andre slet ikke lægger mærke til eller husker. 

For han husker også alt. Han fortæller ofte om oplevelser han havde, både da han var 1, 2 og 3 år. 

Hører distrætheden mon alderen til??

det skal tilføjes at han godt kan sidde og koncentrere sig om opgavebøger, tegne osv så han kan godt koncentrere sig om en opgave. 

Men størstedelen af tiden er han igang fysisk, og snakker/råber ret højt. Han har altid haft meget uro i sin krop.. 



Jeg tænker noget asperger. 

Anmeld Citér

30. juli 2019

Sahara82

Anonym skriver:

Min 5 årige som er en meget aktiv dreng med rigtig meget krudt bagi. Så meget at vi nogle gange joker med at han har ADHD... 

Men det vi bider meget mærke i I hverdagen er, at han er meget distræt. Det kan være han bliver bedt om at gå ud og tage fodtøj på- når han nær halvvejs har han glemt hvad han er på vej ud for. Det samme hvis han er på vej ind for at tisse glemmer han det også ofte på vejen og siger “hvor var jeg på vej hen”. Han siger også selv “jeg glemmer altid hvor vi er på vej hen når vi kører bil”. 

Han bliver så hurtigt distraheret, og det er efterhånden lidt træls at han altid får nye ideer på vej hen til skoene osv. 

Samtidig ligger han mærke til ALT. Når bilen får nye dæk på, hvis vi rykker en pynteting i hjemmet. I weekenden var vi i zoo, hvor vi er højst et par gange om året. Der begyndte han at tale om skilte der var kommet op i zoo som ikke plejede at være der osv. Sådanne ting vi andre slet ikke lægger mærke til eller husker. 

For han husker også alt. Han fortæller ofte om oplevelser han havde, både da han var 1, 2 og 3 år. 

Hører distrætheden mon alderen til??

det skal tilføjes at han godt kan sidde og koncentrere sig om opgavebøger, tegne osv så han kan godt koncentrere sig om en opgave. 

Men størstedelen af tiden er han igang fysisk, og snakker/råber ret højt. Han har altid haft meget uro i sin krop.. 



Jeg synes han lyder alt for ung til at pålægge noget så stort som en diagnose og særligt fra lommepsykologer som slynger diagnoser ud i et væld herinde. 

Min dreng er netop blevet 6 år, og hvor har jeg dog brugt enormt meget tid på at bekymre mig - men unødigt. Børn i den alder har hjerner der er i rivende udvikling, hvilket ofte kan forveksles med tendenser fra diagnoser. Men giv ham lige lidt tid. 

Jeg tænkte helt sikkert også at min dreng havde de første tre diagnoser, men for et halvt år siden begyndte der at ske noget. Det var som om tingene pludseligt begyndte at fise ind, og han er nu en helt anden dreng end han var for bare et år siden. 

Hvis du dog alligevel synes at din dreng skiller sig så meget ud at der skal stilles yderligere spørgsmål ved det, så spørg ind til børnehavens opfattelse af ham og gå til lægen. Pas på med at slå alle de diagnoser op som han kan få af tilfældige herinde som slet ikke kender din dreng. 

Anmeld Citér

31. juli 2019

lineog4

Anonym skriver:



Jeg tror børnehaven ville synes det var mærkeligt hvis jeg bad om at få PPR indover, for de oplever ingen problemer med ham. Jovist bliver han nogengange sendt fra bordet fordi han fjoller for meget, eller fjoller for meget til samling, men alt i alt får han rigtig meget ros. Det tror jeg simpelthen ikke de ville bruge ressourcer på. 

Men jeg kan godt synes det er lidt hårdt at der er såret gang i ham hele tiden, og vi skal konstant have et øje på ham. Han snakker konstant og hele tiden, så det er sommetider svært at få ordentlig tid til lillebror på 3 når den store også er der... 



Umiddelbart tænker jeg: hvad ville ppr og en eventuel diagnose afhjælpe? Lige nu fungerer din dreng i den kontekst han er sat i = børnehaven.  Det vil sige de har den rette tilgang, stille de "rigtige" krav og så videre, for dem vil det ikke ændre noget med en udredning for de gør det "rigtige" = din dreng trives. 

I der hjemme oplever nogle udfordringer, der går.på en distræthed, og på at han måske fylder forholdsvist meget lige nu. Til det kan I spørge om råd i børnehaven og få nogle pædagogiske fif. Det kan være stjerneskemaer, hvis I ønsker adfærdsregulering af noget tilbagevendende fx sidde ved bordet, eller det kan at lære ham mestringsstrategier så han husker fx gentage hensigten med at gå ud i gangen højt hele vejen: jeg skal hente mine sko, jeg skal hente mine sko. Distræthed kan handle om manglen på opmærksomhed, men det kan også være et udtryk formen arbejdshukommeæse, der måske er lidt svag lige nu, og der kan man lege en masse lege der har fokus både på fokus og arbejdshukommelse helt simpelt er vendespil, kims leg mm. 

Når han så starter i skole kan det godt være de oplever nogle udfordringer og det kan også være de ikke gør. Hvis udfordringer er store vil ppr komme på forholdsvist hurtigt er udfordringerne mindre vil man (ville jeg mene og selv gøre) først arbejde med konteksten og ændringer i den, for som udgangspunkt bør vi arbejde ud fra forudsætningen om, at det er ikke barnet, der er problemet, men mødet med barnet. Det vil sige vi skal føle på vores pædagogik så det tilgodeser barnet, vi vil fx som udgangspunkt altid arbejde forholdsvist struktureret og tydeligt i de små klasser, noget der minder om såvel anbefalinger til autister og børn med ADHD.

En diagnose/en udredning kan være en fordel, hvis man tænker medicinering og hvis der kan udløse en økonomisk hjælp (det er efterhånden forholdsvist sjældent det sker). Og personligt er jeg ikke den store tilhænger af udredninger, hvis udfordring ikke er arbejdet med pædagogisk først, for er navn ændrer ikke på udfordringen, den sætter blot navn på og fx vi lærere skal ændre de samme ting med eller uden navn. 

En diagnose/udredning kan dog være en fordel som forklaringsmodel, og som mulighed for anerkendelse af, at mit barn skal have en pædagogik, hvor forskellige ting tilgodeses. Men hvem ved måske møder man lærere, der gør det uden udredning? 

Lang historie (der er en artikel om der børn og samfund i der her nummer tror jeg det er, hvor tog "eksperter" fortæller om fordele og ulemper ved diagnoser), og ville egentlig bare skrive til dig ha, det lyder som din dreng trives i børnehaven og jeg ville derfor ikke råde til nogle skridt i forhold til PPR. Det lyder som, at du er lidt urolig for om han følger den normale udvikling - det kan vi ikke fortælle dig, men du kan købe dig op af børnehaven for nu og vide de synes han gør. Og skulle billeder ændre sig, når han kommer i skole, så håber jeg kan møder lærere der først ser på det der lykkes og ikke det der ikke lykkes og hvem ved mpske ender med at konkludere en ppr indsats er der rigtige skridt. Ingen af os herinde kan sætte bogstaver på din dreng, og personligt synes jeg, at vi som samfund har et utroligt smalt normaltbegreb og dermed også hurtigt vil putte i kasser og kalde det det ene eller det andet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.