Jeg havde ikke været opmærksom på at læse i dybden inden, men det gjorde jeg så på deres hjemmeside bagefter. 11 år hvis man er Uledsaget af en voksen står der, men det med 7 år kan jeg ingen vegne finde.
Biograferne henviser selv til lovgivningen.
https://cinemaxx.dk/koebenhavn/artikler/filmcensur
Her er et uddrag:
“Børn under 7 år må i følge loven ikke se en film, der har fået en 11- eller 15 års-censur - heller ikke hvis de er ledsaget af forældre eller andre over 18 år. “
Med har med andre ord overhold lovgivningen. Hvor alle andre biografer, der har tilladt dine venners børn under 7 at se den, ikke har.
Biograferne straffes dog ikke som sådan. Derfor er der flere penge i at lade børnene se filmen på trods af lovgivningen.
Det svarer jo lidt til, at børn bare skal købe en lille øl med få procenter i og at butikken siger nej. Så kan forældrene jo være forurettede over, at en 15-årig ikke må. Men lovgivningen er jo, hvad den er. Butikkerne kan bare straffes (meget) for at sælge alkohol til unge og børn. Derfor er der fokus på det.
Men at tage en 6årig ind for at se en film, der er rated 11, er juridisk det samme som at bryde en lovgivning med alkohol. Og husk loven er ligeglad med følelser. Og nogle gange er den uretfærdig men ikke desto mindre er den til for at blive overholdt.
:-) øv for din dreng. Men når den kommer på DVD, så kan han se den.
Anmeld
Citér