Skæv ryg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2019

LGJA

Jeg har selv skæv ryg, men ingen skoliose. Jeg er blevet scannet og det ser helt tosset ud på scanningsbillederne, men det er endnu ikke noget jeg som sådan mærker noget til, andet end når jeg sidder ned for længe. Det kan måske komme med alderen (jeg er 22), men min læge fortalte mig, at rigtig mange mennesker har skæv ryg, uden at det som sådan har nogen betydning

Det er svært at vurderer graden på dine billeder, og jeg kan selvfølgeligt ikke sige, om der er noget alvorligt med din datters ryg. Krydser fingre for, at det ikke er noget der kommer til at have stor betydning for din datter

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2019

Pb18

Jeg har skoliose som sidder i lænden, Ca 5 %, og det blev opdaget da jeg var 20. Jeg har ingen gener så længe jeg husker at træne ryg (pilates og ridning er fantastisk!). En del har en kompensationsskoliose så man har en krumning både oppe og nede, men det har jeg fx ikke. Det kan også være kombineret med forskellig længde ben, er det tilfældet så er det indlæg vejen frem.

Med fare for at være lidt voksen og kedelig, så hav fokus på hvordan hun bærer skuldertasker, at skoletasken er ordentligt indstillet mm - der er ingen grund til at trække yderligere i ryggen end højst nødvendigt 

Anmeld Citér

18. juli 2019

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg kan ikke huske hvad lægen sagde det hedder som min datter har andet end at det er skæv ryg. Den er 2% skæv oppe mellem skulderbladene og 12% skæv i lænden. Det er blevet opdaget ved at hun konstant har ondt i lænden også har vi været ved lægen som henviste hende til at få taget røntgen. 

Hun er 11 år og vi har allerede fået afvide at det er noget hun kommer til at døje med resten af livet men hun kan holde det nede med øvelser fra en fys

Anmeld Citér

18. juli 2019

nanan78

Profilbillede for nanan78

Scoliose hos teenagere er en ikke sjælden tilstand. Nogle observerer man blot, andre kan blive så udtalte at de kræver oprettende kirurgi. Det gør din datters ikke. Da hun er 16, er hun formentlig ved st være forbi det stadie, hvor kurven forværres..

En korrekt vurdering kræver en undersøgelse og evt røntgen. Kan hin korrigere skævheden i stående stand ser man blot an.

Rigtig mange mennesker lever helt normalt med deres skæve ryg. Godt 20% af os vil udvikle skævhed med alderen, de fleste uden symptomer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.