Skæv ryg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.191 visninger
13 svar
2 synes godt om
18. juli 2019

lineog4

Livet med børn er en endeløs række af bekymringer  i hvert fald for mig. Ej pjat livet med børn er en perlerække af lykkelige øjeblikke krydret med bekymringer.

Vi er på ferie i min mands skønne hjemland og her skal man have solcreme på. Jeg har før tænkt min datters (16 år) ryg så lidt sjov ud, men har tænkt det var måden hun stod, sad eller lignende. Men nu hvor jeg skulle smøre solcreme på, var jeg ikke og tvivl den er"skæv. Dvs. Den ene side den højre er større end den anden og skulderbenet (hedder det mon det?) Sidder længere oppe.

Google er min ven og faldt over skoliose. Tjekker rygraden og rigtigt nok den er ikke lige - første tanke: hvorfor er du så dårlig en mor, så du ikke har opdaget det? Anden tanke: Fuck....! Hvor slemt er det, bliver det værre, hvad nu?

Skæbnen vil, at skønsakker skal flytte 10 måneder til Italien (tro mig, jeg er i forvejen rædselsslagen ved tanken) og vi har derfor fået en tid til lægen lige så snart vi kommer hjem.,  for så har vi lige 3 uger, men er det nok til en grundig undersøgelse og hvad går den over hovedet ud på. 

Er der nogen der kender til skoliose? Bliver det værre, hvis hun er udvokset (hum er 16 og omkring 174 og haft mens siden hun var 11, så vokser nok ikke meget mere)? Skal hun igennem noget? Eller er det bare observation eller....?

En meget bekymret mor, der slår sig selv i hovedet over ikke at have reageret tidligere....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2019

Bissen

Jeg har det - samme har min mor. Min skævhed er på 8%. Medmindre det er voldsomt eller hun har gener, så gør lægen ikke et stort nummer ud af det  man gør ikke noget ved det hvis det ikke er udtalt.  jeg tænker ikke det bliver værre, når hun er fuldt udvokset. 

Ift undersøgelse er det sandsynligvis kun observation - måske røntgen, men tror det ikke  

Jeg er 29 idag - har til tider gener i form af lændesmerter og lægen anbefaler at jeg træner ryggen ved en fys. 

Så hvis det ikke er værre end at du ikke har “opdaget” det før nu - så kan du tage det heeeelt roligt  

Anmeld Citér

18. juli 2019

lineog4

Bissen skriver:

Jeg har det - samme har min mor. Min skævhed er på 8%. Medmindre det er voldsomt eller hun har gener, så gør lægen ikke et stort nummer ud af det  man gør ikke noget ved det hvis det ikke er udtalt.  jeg tænker ikke det bliver værre, når hun er fuldt udvokset. 

Ift undersøgelse er det sandsynligvis kun observation - måske røntgen, men tror det ikke  

Jeg er 29 idag - har til tider gener i form af lændesmerter og lægen anbefaler at jeg træner ryggen ved en fys. 

Så hvis det ikke er værre end at du ikke har “opdaget” det før nu - så kan du tage det heeeelt roligt  

Tak for svar. Det er ikke særlig meget. Forskellen på størrelsen på højre side i forhold til venstre kan ses med det blotte øje (selvsagt ellers havde jeg ikke opdaget det), men krumningen på rygsøjlen kan ikke ses, kun mærkes.

Har læst og læst og læst (kan ikke tåle mere sol så sidder alene i skyggen) og kan som du også skriver forstå, at sandsynligheden for det bliver værre er lille med mindre grunde er noget andet fx en godartet tumor, eller forskel i hoften, benenes længde mm

Kan man også se din ryg er skæv med det blotte øje?

Anmeld Citér

18. juli 2019

Bissen

Nemlig. 

Ja man kan godt se at den ene skulder sidder lidt højere end den anden, når man kigger på mig bagfra. 

Anmeld Citér

18. juli 2019

lineog4

Nemlig. 

Ja man kan godt se at den ene skulder sidder lidt højere end den anden, når man kigger på mig bagfra. 

Fik lov at tage billeder - det er knapt så slemt hvis hun sidder eller står ret - men fik hende til at læne sig forover. Jeg synes det ser voldsomt ud, men jeg er også hendes mor og alt der er lidt forkert gør ondt på mig 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

18. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

Aner intet om tilstanden, Line - men kunne ikke smutte videre uden at skrive, at efter min bedste evne til at bedømme folk (omend kun via nettet), så er du ufattelig langt fra at være hverken en dårlig eller en uopmærksom mor  Held og lykke med hende!

Ps: Jeg bød i øvrigt også mine forældre at flytte udenlands i den alder, og har først den dag i dag indset, hvilken tortur det var at byde dem Men de bakkede op og jeg havde mit livs oplevelse! 

Anmeld Citér

18. juli 2019

lineog4

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Aner intet om tilstanden, Line - men kunne ikke smutte videre uden at skrive, at efter min bedste evne til at bedømme folk (omend kun via nettet), så er du ufattelig langt fra at være hverken en dårlig eller en uopmærksom mor  Held og lykke med hende!

Ps: Jeg bød i øvrigt også mine forældre at flytte udenlands i den alder, og har først den dag i dag indset, hvilken tortur det var at byde dem Men de bakkede op og jeg havde mit livs oplevelse! 

Tak men her er der nu tale om lidt overse - for kan huske helt fra sidste sommer, at jeg tænkte over det, men så slog der hen. Og så går hun så mest med løse t shirt og hoddies og der kan man jo ikke se det. 

Ja det er tortur det hun udsætter os for, men selvsagt støtter jeg. Hun proklamerede det var planen efter 9. Klasse for over 2 år siden, og ja så har vi bare hjulpet så godt vi kunne. Vi ved (tror vi), at hun kommer fint tilbage og starter på gymnasiet i byen som hun allerede har plads på. Men nøj det bliver tømt uden hende med førstefødselsretten, dramaquenen, pubertwtspigen og og og 

Anmeld Citér

18. juli 2019

Babilooo

Min tante og fætter har desværre begge haft problemer hele livet med deres rygge pga skævhed. 

Min tante lider nu af slem slidgigt i ryggen grundet skævheden. Hun har også problemer med knæene grundet at det ene ben er længere end det andet. Jeg vil anbefale at I får tjekket om benene er lige lange, da man ellers kan få indlæg. 

Så desværre ikke en solstråle historie herfra. Min fætter holder generne nede ved at dyrke svømning og styrketræne ryggen. Det har også altid været altafgørende at have en god seng. ... de bruger begge tempur madrasser. 

Når hun skal arbejde/studere  er det en god ide med en ergonomisk stol (swopper fx) og ergonomisk knækket keyboard og rolermouse. Det er alt sammen noget der aflaster ryggen og skuldrene.

Anmeld Citér

18. juli 2019

Babilooo

Og ja det er ikke kun fordi du er mor - det er en skæv ryg desværre. Graden er svær at afgøre. 

Anmeld Citér

18. juli 2019

lineog4

Tjullehej skriver:

Og ja det er ikke kun fordi du er mor - det er en skæv ryg desværre. Graden er svær at afgøre. 

Er heller ikke i tvivl om, at det er en skæv ryg, men kan også se den ikke er voldsom, og alligevel synes jeg jo det er meget 

Regner med de tjekker alle mulige forklaringer også benene, men kan når mig til, at der er en større andel af de tynde og høje piger (og det er hun). Der står også arveligt, men synes ikke en af os har det.

Og helt okay med de knapt så rosenrøde fortællinger, for bil egentlig helst vide så meget som muligt også så jeg kan være den krævende mor 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.