Brug af telefon i andres selskab?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.200 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juni 2019

Anonym trådstarter

Jeg ved simpelthen ikke om det er mig der er for gammeldags, men nu må jeg lige høre “panelet”..

Sagen er den at jeg har 3-4 veninder ud af mange, som når vi ses ofte er “på” deres mobiltelefoner. Det er vist lidt forskelligt hvad de laver. En er meget på Instagram og dokumenterer hvert et åndedrag, en snapper konstant, en sms’er med en flirt, sin mor, sine andre veninder osv. osv. Jeg tror I forstår hvor jeg vil hen.

Jeg har også en del andre veninder og når vi er sammen, både med og uden børn, så ser man nærmest kun en telefon hvis der skal koordineres noget omkring børnene eller hvis der skal tages et billede af noget særligt. Den slags timer er for mig helt fantastiske. Bare være i nuet, nyde samtalerne og nærværet.

Jeg er selv af den (nogen vil kalde den kedelige) slags, som ikke er på sociale medier, ikke tager synderligt mange billeder og som er x antal dage om at svare på en besked, hvis jeg lige kommer fra det. Typen som glemmer at svare sin mand på noget vigtigt fordi telefonen ligger i bilen. Dvs. jeg er måske i den helt anden grøft og ved derfor ikke om jeg bare er for gammeldags.

Men i dag har jeg haft en veninde på besøg det meste af dagen. Jeg er selv på barsel, så vi har mulighed for at ses i en del timer. Vi har en hektisk uge med diverse afslutninger i børnehave, skole og til fritidsinteresser plus et par fødselsdage oveni. Men jeg synes lige vi skulle ses inden ferien starter og der går lang tid før vi ses igen. Men jeg sidder med en følelse af at have spildt min tid, som jeg kunne have brugt på andet. Snakket til en der ikke rigtigt har lyttet og som MANGE gange har sagt “undskyld, jeg hørte ikke hvad du sagde” og generelt har været fraværende. Igen.. suk..

Er det normalt? Kan man tillade sig at sige noget? 

Jeg ved godt at det lyder strengt, men med tre børn og en mand der arbejder meget, så har jeg simpelthen brug for at de ting jeg laver giver mening for mig. 

Jeg glæder mig til at høre jeres synspunkter..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2019

MorTil3+

Jeg har også sådan en veninde, hun er så også 10 år yngre end mig og har ingen børn eller mand og hun sidder også konstant med sin tlf. Jeg er ligesom dig, ingen sociale medier osv så synes også det er en smule irriterende nogle gange, og vi ses faktisk ikke så tit mere. Tror ikke jeg ville få noget ud af at nævne det overfor hende. Har sagt det en gang imellem for sjov men har aldrig taget en alvorlig snak med hende om det da jeg ikke tror hun ændrer det alligevel.

Anmeld Citér

27. juni 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg synes godt, at du kan nævne det på en stille og rolig måde 

Det kan godt være, at hun ikke selv lægger mærke til hvor meget hun sidder med den, fordi det er en vane/afhængighed. 

Jeg er også selv meget afhængig af min telefon (desværre), så når jeg er ude, så plejer jeg lægge den fra mig. Jeg blev faktisk først opmærksom på det, da min mand sagde det.

Det er skide irriterende, når man snakker med folk og de så sidder med telefonen. Jeg kan godt forstå, du vil leve i nuet

Prøv snak med hende om det

Anmeld Citér

27. juni 2019

Anonym trådstarter

MorTil3+ skriver:

Jeg har også sådan en veninde, hun er så også 10 år yngre end mig og har ingen børn eller mand og hun sidder også konstant med sin tlf. Jeg er ligesom dig, ingen sociale medier osv så synes også det er en smule irriterende nogle gange, og vi ses faktisk ikke så tit mere. Tror ikke jeg ville få noget ud af at nævne det overfor hende. Har sagt det en gang imellem for sjov men har aldrig taget en alvorlig snak med hende om det da jeg ikke tror hun ændrer det alligevel.

Tak for dit svar.

Den veninde jeg havde på besøg i dag har heller ingen børn, men er ikke ung-ung (35). Men det er klart at vi lever to helt forskellige liv og det kan godt være at det spiller ind i hendes måde at tænke “tid” på.

Jeg tror heller ikke jeg er til den alvorlige snak, men som i dit tilfælde, så kunne det godt ende med at vi ses sjældnere og sjældnere, fordi jeg hellere vil prioritere anderledes. 

Anmeld Citér

27. juni 2019

Anonym trådstarter

Tullemoar skriver:

Jeg synes godt, at du kan nævne det på en stille og rolig måde 

Det kan godt være, at hun ikke selv lægger mærke til hvor meget hun sidder med den, fordi det er en vane/afhængighed. 

Jeg er også selv meget afhængig af min telefon (desværre), så når jeg er ude, så plejer jeg lægge den fra mig. Jeg blev faktisk først opmærksom på det, da min mand sagde det.

Det er skide irriterende, når man snakker med folk og de så sidder med telefonen. Jeg kan godt forstå, du vil leve i nuet

Prøv snak med hende om det

Tak for dit svar.

Jeg har også tænkt på om det kunne være et spørgsmål om vaner. Mine vaner er kommet af sig selv, fordi jeg simpelthen ikke har tiden til hele tiden at sms’e fx. Hun har selvfølgelig selv sit at se til med arbejde, venner osv., men små børn og små børn x 3 sætter immervæk nogle begrænsninger rent tidsmæssigt. 

Jeg vil overveje at tage en snak med hende. Umiddelbart er jeg ikke sikker på om jeg vil blande mig, men vil jo også være ærgerlig over at ses en god veninde så sjældent.

Anmeld Citér

27. juni 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Jeg har også tænkt på om det kunne være et spørgsmål om vaner. Mine vaner er kommet af sig selv, fordi jeg simpelthen ikke har tiden til hele tiden at sms’e fx. Hun har selvfølgelig selv sit at se til med arbejde, venner osv., men små børn og små børn x 3 sætter immervæk nogle begrænsninger rent tidsmæssigt. 

Jeg vil overveje at tage en snak med hende. Umiddelbart er jeg ikke sikker på om jeg vil blande mig, men vil jo også være ærgerlig over at ses en god veninde så sjældent.

du behøver jo ikke gøre noget stort ud af det - men det er selvfølgelig svært at vide, hvordan hun reagerer.

Anmeld Citér

27. juni 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

De der formuleringer med at være i nuet og nyde samtalerne bliver du nok nødt til at holde lidt for dig selv. Der er lidt smagsdommer over det.

Men selvfølgelig må du påtale det, når venner/veninder konstant sidder og glor i mobilen, når man forsøger at have en samtale med dem. Det er da skide uhøfligt. Og jeg kan slet ikke forstå man har lyst til at gøre det hvis man sidder kun to personer.

Jeg tror faktisk ikke de fleste med den vane er klar over, hvor meget de egentlig gør det og hvor irriterende det er for deres omgivelser. Det er blevet en rigtig dårlig vane for mange at hvert et tomrum skal fyldes ud med mobiltid. Det er for nogen så blevet til, at selv hvis de ikke lige kan finde noget at sige for en kort stund så ender øjnene i mobilen.

Jeg er selv slem til at glo unødvendigt meget på mobilen uden noget egentlig formål, men IKKE når jeg er sammen med venner, familie, ude og spise med konen og lignende. Der bliver man sgu nødt til at lægge sit "drug" lidt på hylden.

Anmeld Citér

27. juni 2019

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

De der formuleringer med at være i nuet og nyde samtalerne bliver du nok nødt til at holde lidt for dig selv. Der er lidt smagsdommer over det.

Men selvfølgelig må du påtale det, når venner/veninder konstant sidder og glor i mobilen, når man forsøger at have en samtale med dem. Det er da skide uhøfligt. Og jeg kan slet ikke forstå man har lyst til at gøre det hvis man sidder kun to personer.

Jeg tror faktisk ikke de fleste med den vane er klar over, hvor meget de egentlig gør det og hvor irriterende det er for deres omgivelser. Det er blevet en rigtig dårlig vane for mange at hvert et tomrum skal fyldes ud med mobiltid. Det er for nogen så blevet til, at selv hvis de ikke lige kan finde noget at sige for en kort stund så ender øjnene i mobilen.

Jeg er selv slem til at glo unødvendigt meget på mobilen uden noget egentlig formål, men IKKE når jeg er sammen med venner, familie, ude og spise med konen og lignende. Der bliver man sgu nødt til at lægge sit "drug" lidt på hylden.

Haha, ja.. det kan hurtigt lyde som om jeg er lidt federe end alle andre. Det er jeg nu også.. ej, spøg til side. Hvis jeg nævner det for hende, vil det bare blive noget i stil med at jeg er ked af at føle at telefonen virker mere interessant og at det er svært at holde fokus når vi sidder og taler sammen.

Jeg er meget ligeglad hvad folk gør når de er alene, men jeg synes bare det er ærgerligt, som du også nævner, at ethvert tomrum skal fyldes ud af.. en telefon. 

Anmeld Citér

27. juni 2019

januar16

Jeg synes også at det er maks irriterende, og arbejder selv med at være mentalt til stede når jeg er sammen med andre.

Min far på 67 der længe nægtede at få mobil er seriøst storslem til at sidde med telefonen fremme og ænser ikke hvad der sker omkring ham. Og det gør så ondt i hjertet når jeg ser min søn søge kontakt uden held. 

Anmeld Citér

27. juni 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hmm. I stedet for at gøre det til en elefant i rummet, kan det så ikke jokes væk tror du? "Hvaaaaa Connie, har du tid?" 

Det gør min kammerat og jeg af og til hvis vi er ude sammen og den ene er lidt for opslugt af et eller andet (typisk ham, han er single og der er masser af damer på linjen) så siger jeg til ham at han er en asocial torsk og så lægger han telefonen væk de fleste VED jo godt det er uhøfligt og træls, men så bliver de liiige fanget af noget  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.