Er pædagogerne gået for vidt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2019

Loa

Anonym skriver:



De skal også sørge for udvikling. Det vil sige; At hvis de mener, at er barn kan udvikle sig bedre, så må de gerne spørge. Man kan jo afvise og sige , at det ikke er en mulighed. Og igen, så længe barnet er i trivsel så sker der ikke noget. Så er det jo “bare” et udviklingspotentiale der ikke bruges krudt på (nu).

Så jo, de må spørge og skal;  - drejer det sig om udvikling må en pædagog også spørge om det: det er faktisk punkt 1 i lovgivningen. Så de skal fremme udvikling - det vil sige, at hvis de skønne, at de kan fremme en udvikling hos barnet ved kortere dage i børnehaven, så må/kan/skal de spørge forældrene. 

 

“Formål

§ 1. Formålet med denne lov er at

1) fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dag-, fritids- og klubtilbud samt andre socialpædagogiske fritidstilbud,”

Man kan være uenig i loven. Men faktum er; pædagoerne må spørge, hvis det er med henblik på barnets udvikling eller trivsel. 

Men det er stadig ikke en ret eller er krav, at dit barn kan være der alle åbningstimerne. Det er en mulighed. 

Man betaler ikke for at barnet kan være der o alle institutionens åbningstider. For de jo også forskellige. Vores BH har åbent fra 6-18 hver dag og i weekenderne også. Jeg betaler det samme som alle andre i min kommune. Min lokale BH er tilfældigvis en BH for forældre med “ydre” arbejdstider. Jeg har ikke krav på, at mit barn kan passes der hver dag. Heller ikke hvis det trives - hvis det trives er det en mulighed.

Det er en diskussion, som ingen mening giver? Fordi loven dikterer, at det er en mulighed pg ikke en ret. Og at pædagoerne gerne må spørge ind til ændrede forhold, hvis det gavner barnets trivsel eller udvikling. 

Det svarer til at diskutere, om du må kræve en særlig behandling af din læge. Det må du ikke. Du kan efterspørge det og bede om en sekund opinion - men det er ikke en ret at få din læge til at behandle dig efter et ønske, hvis ikke lægen er enig i behandlingen. For det du betaler for med din skat er, at lægen skal sikre dit liv og helbred. Ikke at få dine ønsker igennem. 

Altså; pædagoerne må gerne spørge om korteee dag for dit barn, hvis de mener, at der er trivsel eller udvikling af tage hensyn til. Det står skrevet i lovgivningen. 



Gud hvor bliver man provokeret af det flueknepperi.

Fordi du med død og pine skal hænge dig i at der teknisk ikke ordret står at det er vores RET at have barnet i institution fra åben til luk.

Så omformulerer jeg mig og skriver: hvis det passer mig, så afleverer jeg mit barn når de åbner og henter lige inden de lukker, og det nægter jeg at tro på at jeg ikke kan eller må.

At pædagogerne så kan HVIS MIT BARN IKKE TRIVES forhøre sig om vi har mulighed for kortere dage ind i mellem, det skulle de være så hjertelig velkomne til. Men hvis mit barn trives, hvad skulle så være til hinder for at det var der fra åben til luk.

Andet end du vil slå fast med syvtommer søm at det ikke er min RET!

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2019

SofiaMik

Jeg vil lige kommentere på sengetiden,  Ja det er sent, men jeg kan heller ikke få mine til at sove tidligere. Det er jo lyst så længe. Og så har jeg også børn, der har et meget lille sovehjerte, hvilket kan være svært for andre at forstå. 

Men sidder de og hænger og er trætte, siden børnehaven påtaler det?

Anmeld Citér

21. juni 2019

Anonym





Gud hvor bliver man provokeret af det flueknepperi.

Fordi du med død og pine skal hænge dig i at der teknisk ikke ordret står at det er vores RET at have barnet i institution fra åben til luk.

Så omformulerer jeg mig og skriver: hvis det passer mig, så afleverer jeg mit barn når de åbner og henter lige inden de lukker, og det nægter jeg at tro på at jeg ikke kan eller må.

At pædagogerne så kan HVIS MIT BARN IKKE TRIVES forhøre sig om vi har mulighed for kortere dage ind i mellem, det skulle de være så hjertelig velkomne til. Men hvis mit barn trives, hvad skulle så være til hinder for at det var der fra åben til luk.

Andet end du vil slå fast med syvtommer søm at det ikke er min RET!

 



Men det er ER ikke flueknepperi. Det er da mega vigtigt, om man tror det faktisk er ens ret. For så får man da alvorlige problemer i samfundet. 

  • Og jeg gentager lige, siden du ikke forstår det: Hvis dit barn trives, og du ikke kan imødekomme/vil hente barn tidligere, så er det da helt op til dig. Pædagoerne må og kan stadig spørge dig - det er deres arbejde. At du så ikke kan imødekomme er noget andet og noget der ikke sker en skid ved! 
  • Gør som du vil og passer i din familie. Der er INTET der hindrer dig i at lade dit barn aflevere hele åbningstiden faktisk heller ikke, hvis det ikke trives. 
  • Som sagt; jeg har aldrig sagt at barnet ikke kan være der fra åben til luk. Aldrig. 
  • Dit barn kan og MÅ være der fra åben il luk.
  • Men pædagoerne MÅ og SKAL spørge om ændringer, hvis det gavner trivsel, læring eller udvikling! 

Det jeg taler om, er da netop om det er en ret at barnet er der, hvis det trives; nej, for pædagoerne skal sikre udvikling og læring! Derfor må pædagoerne gerne spørge om ændringer. 

Men trivsel er det vigtigste parameter man ser på og vurderer et barn ud fra, og det er da også kun derfor langt se fleste kun vil reagere, hvis der er tale om mistrivsel. For langt de fleste fagpersoner går ud fra, at forældrene gør deres bedste. 

Det er vigtigt at tale om, fordi det nemlig er med til at påvirke det miljø som pædagoerne skal arbejde i.

Hvis forældrene har en attitude om, at det er deres ret, og de faktisk tror det, jamen så er det da svært at forklare dem om netop en problematik som denne...? Og det er ganske fint illustreret i denne tråd.

At forældrene taler om ret og krav om i forhold til indblanding fra pædagogernes side. 

Det et samarbejde mellem hjem og institution! Samarbejde... 

Og bottomline er; ja, en pædagog går ikke overstregen ifølge lovgivningen. Det sige, de følger deres arbejdsbeskrivelse.

For de skal sikre “nærmeste udviklingszone” og det kan kræve, at de spørger om kortere dage. 

Den eneste grund til, at jeg går op i det, er fordi jeg arbejder med det her. Og vi møder så mange, der har samme tilgang som mange her i tråden. 

Så klager de over pædagogernes arbejde og bliver vrede, når de mener, at de har ret til ting. Også selvom pædagoerne faktisk bare gør deres arbejde og skifter trivsel, læring OG udvikling.

Men kald det endelig bare en ret. Og send dit barn afsted alt hvad I orker og mener I har “ret” til. Det er der nemlig ingen hindring for, så længe det ikke mistrives helt ekstremt!

men at blive vred og frustreret over og føle sig forudrettet, når en pædagog gør sit arbejde, det er bare spild af energi. At stå at råbe “jeg afleverer mit barn som det passer mig” - ja gør du det. 

men det betyder stadig ikke, at pædagoerne ikke må spørge eller går over grænsen ved at spørge. For det er deres arbejde og det er sikret ved lov. Og Dét er min pointe.

 

Anmeld Citér

21. juni 2019

Loa

Anonym skriver:



Men det er ER ikke flueknepperi. Det er da mega vigtigt, om man tror det faktisk er ens ret. For så får man da alvorlige problemer i samfundet. 

  • Og jeg gentager lige, siden du ikke forstår det: Hvis dit barn trives, og du ikke kan imødekomme/vil hente barn tidligere, så er det da helt op til dig. Pædagoerne må og kan stadig spørge dig - det er deres arbejde. At du så ikke kan imødekomme er noget andet og noget der ikke sker en skid ved! 
  • Gør som du vil og passer i din familie. Der er INTET der hindrer dig i at lade dit barn aflevere hele åbningstiden faktisk heller ikke, hvis det ikke trives. 
  • Som sagt; jeg har aldrig sagt at barnet ikke kan være der fra åben til luk. Aldrig. 
  • Dit barn kan og MÅ være der fra åben il luk.
  • Men pædagoerne MÅ og SKAL spørge om ændringer, hvis det gavner trivsel, læring eller udvikling! 

Det jeg taler om, er da netop om det er en ret at barnet er der, hvis det trives; nej, for pædagoerne skal sikre udvikling og læring! Derfor må pædagoerne gerne spørge om ændringer. 

Men trivsel er det vigtigste parameter man ser på og vurderer et barn ud fra, og det er da også kun derfor langt se fleste kun vil reagere, hvis der er tale om mistrivsel. For langt de fleste fagpersoner går ud fra, at forældrene gør deres bedste. 

Det er vigtigt at tale om, fordi det nemlig er med til at påvirke det miljø som pædagoerne skal arbejde i.

Hvis forældrene har en attitude om, at det er deres ret, og de faktisk tror det, jamen så er det da svært at forklare dem om netop en problematik som denne...? Og det er ganske fint illustreret i denne tråd.

At forældrene taler om ret og krav om i forhold til indblanding fra pædagogernes side. 

Det et samarbejde mellem hjem og institution! Samarbejde... 

Og bottomline er; ja, en pædagog går ikke overstregen ifølge lovgivningen. Det sige, de følger deres arbejdsbeskrivelse.

For de skal sikre “nærmeste udviklingszone” og det kan kræve, at de spørger om kortere dage. 

Den eneste grund til, at jeg går op i det, er fordi jeg arbejder med det her. Og vi møder så mange, der har samme tilgang som mange her i tråden. 

Så klager de over pædagogernes arbejde og bliver vrede, når de mener, at de har ret til ting. Også selvom pædagoerne faktisk bare gør deres arbejde og skifter trivsel, læring OG udvikling.

Men kald det endelig bare en ret. Og send dit barn afsted alt hvad I orker og mener I har “ret” til. Det er der nemlig ingen hindring for, så længe det ikke mistrives helt ekstremt!

men at blive vred og frustreret over og føle sig forudrettet, når en pædagog gør sit arbejde, det er bare spild af energi. At stå at råbe “jeg afleverer mit barn som det passer mig” - ja gør du det. 

men det betyder stadig ikke, at pædagoerne ikke må spørge eller går over grænsen ved at spørge. For det er deres arbejde og det er sikret ved lov. Og Dét er min pointe.

 



Men lige den dér med at det er super vigtigt om det er ens ret eller ej, det forstår jeg ikke. Hvad er forskellen på om jeg har ret til det eller lov til det..

Nu behøver du så i øvrigt ikke at skrive til mig som om jeg har tænkt mig at aflevere mine børn mere end højst nødvendigt.

Og jeg har heller aldrig udtrykt at jeg var uenig i at pædagogerne må/skal "blande" sig. Selvfølgelig skal de da det. Og henvendte de sig til os og gav udtryk for at de mente vores datter ville have stor gavn af kortere dage, ville vi da også tage det til os og kigge på mulighederne.

 

Det eneste der stak mig i øjnene var at du fik det til at lyde som om at man ikke har lov til at aflevere sine børn fra åbne til luk.

Om det så er hensigtsmæssigt for børnene, det er en helt anden snak.

Anmeld Citér

21. juni 2019

Anonym

Loa skriver:



Men lige den dér med at det er super vigtigt om det er ens ret eller ej, det forstår jeg ikke. Hvad er forskellen på om jeg har ret til det eller lov til det..

Nu behøver du så i øvrigt ikke at skrive til mig som om jeg har tænkt mig at aflevere mine børn mere end højst nødvendigt.

Og jeg har heller aldrig udtrykt at jeg var uenig i at pædagogerne må/skal "blande" sig. Selvfølgelig skal de da det. Og henvendte de sig til os og gav udtryk for at de mente vores datter ville have stor gavn af kortere dage, ville vi da også tage det til os og kigge på mulighederne.

 

Det eneste der stak mig i øjnene var at du fik det til at lyde som om at man ikke har lov til at aflevere sine børn fra åbne til luk.

Om det så er hensigtsmæssigt for børnene, det er en helt anden snak.



Jeg tror ikke, vi er ret uenige. 

Ret betyder, at du kan gennemtvinge på trods af alle andre, fordi du betaler/har krav på det via lovgivningen. 

Det er jeg opponerer mod er, at det er en "ret" og "at det skal pædagogerne ikke bestemme og blande sig i" Netop fordi folk tror, de har krav og ret til at aflevere børnene, fordi de betaler. 

Der er en mega forskel - både semantisk men også retsligt. Jeg er ikke ude på at provokere - blot informere. Jeg møder så mange, som bliver så vrede og frustrede, fordi det netop mener at have ret til og krav på noget, som de ikke har. Og det er synes jeg, er synd og skam.

Så er man blevet misinformeret om sine rettigheder. Også kan jeg godt forstå, at man stiller spørgsmål ved, om pædagogerne må spørge om "kortere dage" eller "anden slags madpakke". 

Og som forældre har man RET til at være uenig. Det betyder ofte ikke noget som helst. Det er bare en uenighed. Men hverken forældrene eller børnehaven gør noget forkert i lovens øjne. 

  • Jeg skrev til dig, fordi du skrev:

" Der blev skrevet at i PRINCIPPET betaler man for VS/BH fra åben til luk og hvis ens barn trives - kan pædagogerne vel i PRINCIPPET ikke tillade sig at stille spørgsmålstegn ved barnets lange dage?"

Og jo, det kan de. Jævnfør lovgivningen og deres arbejdsbeskrivelse, som skal sikre :"Trivsel, læring og udvikling". For det er ikke en rettighed at aflevere sine børn i hele åbningstiden. For det er ikke, hvad man betaler for.

Så pædagogerne kan i princippet stille spørgsmålstegn ved alt, der kan omhandle trivsel, læring og udvikling for barnet.  

Deriblandt muligheden for kortere dage, hvis det er udviklende for barnet. De kan dog ikke kræve det - for det er her samarbejdet mellem forældre og institution træder i kraft. Også er vi helt ude i misrøgt før det er noget, der kan være på tale. 

 

Du skriver: 

"Det er meget muligt at lovgivningen meget firkantet siger det sådan. Men jeg nægter simpelthen at tro på a t jeg ikke har ret til at mit barn må være der fra åben til luk.

Og at skrive at de gerne må spørge om et barn der trives, kan få kortere dage, fordi det så måske trives endnu mere? Ej come on." 

Til det markerede: Det har man IKKE ret til. Man har mulighed og en god mulighed for det, hvis det ikke skader ens barns trivsel slemt. Og det er godt nok de færreste, hvis det har en direkte relation. 

Så jo. De må gerne spørge om kortere dage, for at dit barn kan trives mere/udvikles. At man så ikke kan efterkomme det, er noget helt andet og ikke noget BH kan kræve, jo mindre det er misrøgt. 

Du skriver: "hvis det passer mig, så afleverer jeg mit barn når de åbner og henter lige inden de lukker, og det nægter jeg at tro på at jeg ikke kan eller må."

Derfor skrev jeg til dig, at du må aflevere dine børn som det passer dig. For det må du. Såfremt det ikke går slemt udover deres trivsel.

Så lad mig understrege: 

Hvis dit barn trives, så kan/må du aflevere hele åbningstiden. Og sådan er det for 99,5 % vil jeg mene.

Men det er stadig ikke en rettighed. For kommer der en pædagog, og synes at barnets mistrives, så vil der kommer yderligere instanser på (ledelse og PPR og Kommune). Og til sidst kan de ophæve samarbejdet med forældrene.

Men så er EKSTREMT, EKSTREMT langt ude. Det er blot for at illustrere, at man ikke kan "tvinge" sit barn et tilbud hele åbningstiden, fordi man synes det er noget, man betaler for.  

Man kan lade sit barn være der, så meget man ønsker, hvis ikke BH ser en forhindring (slem mistrivsel) - hvilket de meget sjældent gør, da det er deres eksistensgrundlag at kunne tage vare på børnene, så forældrene kan arbejde. Så for 99,5% er der ingen problemer med det. De kan lade dem være 6-17 hver dag.

Men denne debat går på, om pædagogerne må sige noget til moderen og om de er gået over grænsen. Hvilket du også er inde på med "princippet må de ikke sige noget, hvis barnet trives:

Svar: Jo de må gerne efterspørge de ting (kortere dag, anden madpakke osv) Der følger de deres arbejdsbeskrivelse til fulde. Men man må gerne være uenig i deres observationer.

Også blev det til en diskussion om man ikke har krav på at måtte aflevere sine børn, som det passer en selv, uden at BH blander sig, da man betaler. Svar: Nej, det er faktisk (børnehaven)/kommunen der har det sidste ord (teknisk set), selvom det aldrig når derud. 

Hvis det nåede derud, at børnehaverne forsøgte at diktere hente/bringe tiderne, så ville de underminere deres eget eksistensgrundlag. Og det vil de ikke og må heller, KRÆVE det, hvis ikke der ligger en sag om reel mishandling.

Derfor sker der ikke noget, jo mindre man ligefrem er ude i reel mishandling - men så er vi meget, meget længere i en sag. Derfor virker muligheden som en ret, man betaler for. 

Igen, jeg er ked af, hvis det virker provokerende. Det er ikke det, jeg ønsker. Vil bare gøre opmærksom på, at lovgivningen sikrer pædagogernes ret til spørge ind til barnets trivsel, læring og udvikling. For det er, hvad formålet er med insitutionerne. 

Anmeld Citér

21. juni 2019

lineog4

Anonym skriver:



Jeg tror ikke, vi er ret uenige. 

Ret betyder, at du kan gennemtvinge på trods af alle andre, fordi du betaler/har krav på det via lovgivningen. 

Det er jeg opponerer mod er, at det er en "ret" og "at det skal pædagogerne ikke bestemme og blande sig i" Netop fordi folk tror, de har krav og ret til at aflevere børnene, fordi de betaler. 

Der er en mega forskel - både semantisk men også retsligt. Jeg er ikke ude på at provokere - blot informere. Jeg møder så mange, som bliver så vrede og frustrede, fordi det netop mener at have ret til og krav på noget, som de ikke har. Og det er synes jeg, er synd og skam.

Så er man blevet misinformeret om sine rettigheder. Også kan jeg godt forstå, at man stiller spørgsmål ved, om pædagogerne må spørge om "kortere dage" eller "anden slags madpakke". 

Og som forældre har man RET til at være uenig. Det betyder ofte ikke noget som helst. Det er bare en uenighed. Men hverken forældrene eller børnehaven gør noget forkert i lovens øjne. 

  • Jeg skrev til dig, fordi du skrev:

" Der blev skrevet at i PRINCIPPET betaler man for VS/BH fra åben til luk og hvis ens barn trives - kan pædagogerne vel i PRINCIPPET ikke tillade sig at stille spørgsmålstegn ved barnets lange dage?"

Og jo, det kan de. Jævnfør lovgivningen og deres arbejdsbeskrivelse, som skal sikre :"Trivsel, læring og udvikling". For det er ikke en rettighed at aflevere sine børn i hele åbningstiden. For det er ikke, hvad man betaler for.

Så pædagogerne kan i princippet stille spørgsmålstegn ved alt, der kan omhandle trivsel, læring og udvikling for barnet.  

Deriblandt muligheden for kortere dage, hvis det er udviklende for barnet. De kan dog ikke kræve det - for det er her samarbejdet mellem forældre og institution træder i kraft. Også er vi helt ude i misrøgt før det er noget, der kan være på tale. 

 

Du skriver: 

"Det er meget muligt at lovgivningen meget firkantet siger det sådan. Men jeg nægter simpelthen at tro på a t jeg ikke har ret til at mit barn må være der fra åben til luk.

Og at skrive at de gerne må spørge om et barn der trives, kan få kortere dage, fordi det så måske trives endnu mere? Ej come on." 

Til det markerede: Det har man IKKE ret til. Man har mulighed og en god mulighed for det, hvis det ikke skader ens barns trivsel slemt. Og det er godt nok de færreste, hvis det har en direkte relation. 

Så jo. De må gerne spørge om kortere dage, for at dit barn kan trives mere/udvikles. At man så ikke kan efterkomme det, er noget helt andet og ikke noget BH kan kræve, jo mindre det er misrøgt. 

Du skriver: "hvis det passer mig, så afleverer jeg mit barn når de åbner og henter lige inden de lukker, og det nægter jeg at tro på at jeg ikke kan eller må."

Derfor skrev jeg til dig, at du må aflevere dine børn som det passer dig. For det må du. Såfremt det ikke går slemt udover deres trivsel.

Så lad mig understrege: 

Hvis dit barn trives, så kan/må du aflevere hele åbningstiden. Og sådan er det for 99,5 % vil jeg mene.

Men det er stadig ikke en rettighed. For kommer der en pædagog, og synes at barnets mistrives, så vil der kommer yderligere instanser på (ledelse og PPR og Kommune). Og til sidst kan de ophæve samarbejdet med forældrene.

Men så er EKSTREMT, EKSTREMT langt ude. Det er blot for at illustrere, at man ikke kan "tvinge" sit barn et tilbud hele åbningstiden, fordi man synes det er noget, man betaler for.  

Man kan lade sit barn være der, så meget man ønsker, hvis ikke BH ser en forhindring (slem mistrivsel) - hvilket de meget sjældent gør, da det er deres eksistensgrundlag at kunne tage vare på børnene, så forældrene kan arbejde. Så for 99,5% er der ingen problemer med det. De kan lade dem være 6-17 hver dag.

Men denne debat går på, om pædagogerne må sige noget til moderen og om de er gået over grænsen. Hvilket du også er inde på med "princippet må de ikke sige noget, hvis barnet trives:

Svar: Jo de må gerne efterspørge de ting (kortere dag, anden madpakke osv) Der følger de deres arbejdsbeskrivelse til fulde. Men man må gerne være uenig i deres observationer.

Også blev det til en diskussion om man ikke har krav på at måtte aflevere sine børn, som det passer en selv, uden at BH blander sig, da man betaler. Svar: Nej, det er faktisk (børnehaven)/kommunen der har det sidste ord (teknisk set), selvom det aldrig når derud. 

Hvis det nåede derud, at børnehaverne forsøgte at diktere hente/bringe tiderne, så ville de underminere deres eget eksistensgrundlag. Og det vil de ikke og må heller, KRÆVE det, hvis ikke der ligger en sag om reel mishandling.

Derfor sker der ikke noget, jo mindre man ligefrem er ude i reel mishandling - men så er vi meget, meget længere i en sag. Derfor virker muligheden som en ret, man betaler for. 

Igen, jeg er ked af, hvis det virker provokerende. Det er ikke det, jeg ønsker. Vil bare gøre opmærksom på, at lovgivningen sikrer pædagogernes ret til spørge ind til barnets trivsel, læring og udvikling. For det er, hvad formålet er med insitutionerne. 



Det er såmænd ikke fordi jeg er uenig, men jeg tænker det er super vigtigt ar huske begrebet trivsel. Og det tænker jeg, fordi jeg oplever det som om ts ikke har fået forståelsen af, hvordan deres bemærkninger hæftes til trivslen. Det er ikke nok for pædagogisk personale at fortælle, hvad der skal gøres uden at begrunde og begrunde så modtageren forstår. 

Jeg ville da også blive lidt Arghh, hvis pædagogerne omkring mit barn konstant kommenterede madpakken fx han ville hellere have min peberfrugt. Hvis tilgengæld de kom og sagde: Line, vi kan se på din dreng, at han ikke har meget energi i løbet af dagen, og vi er lidt nysgerrige på om en anden madsammensætning ville hjælpe?

På samme måde med ventetider, pædagogerne bør være tydelige om, at det handler om trivsel og ikke en vurdering baseret på, hvad vi som pædagogisk personale synes er der rigtige at gøre. 

For helt enig med dig, hvis det handler om et barn i mistrivsel, så skal det pædagogiske personale reagere, skal komme med konstruktive forslag til ændringer osv. Men der skal være tydeligt for forældrene, og er det ikke det, så skal man se på sin praksis og sin formidling.

Anmeld Citér

21. juni 2019

Anonym





Det er såmænd ikke fordi jeg er uenig, men jeg tænker det er super vigtigt ar huske begrebet trivsel. Og det tænker jeg, fordi jeg oplever det som om ts ikke har fået forståelsen af, hvordan deres bemærkninger hæftes til trivslen. Det er ikke nok for pædagogisk personale at fortælle, hvad der skal gøres uden at begrunde og begrunde så modtageren forstår. 

Jeg ville da også blive lidt Arghh, hvis pædagogerne omkring mit barn konstant kommenterede madpakken fx han ville hellere have min peberfrugt. Hvis tilgengæld de kom og sagde: Line, vi kan se på din dreng, at han ikke har meget energi i løbet af dagen, og vi er lidt nysgerrige på om en anden madsammensætning ville hjælpe?

På samme måde med ventetider, pædagogerne bør være tydelige om, at det handler om trivsel og ikke en vurdering baseret på, hvad vi som pædagogisk personale synes er der rigtige at gøre. 

For helt enig med dig, hvis det handler om et barn i mistrivsel, så skal det pædagogiske personale reagere, skal komme med konstruktive forslag til ændringer osv. Men der skal være tydeligt for forældrene, og er det ikke det, så skal man se på sin praksis og sin formidling.



Meget enig. 

Og også i observationen af, at børnehaven ikke har formidler godt nok. Det var også det, jeg menter i et tidligere indlæg med, at det lød som om, der var gået nok skævt i informationen fra og til børnehaven, så et møde var rigtig godt uanset hvad. 

For helt enig: en del af god kommunikation og samarbejde er nemlig evnen til at sige “Hej mor, Hansine virker lidt træt i BH. Vi tænker derfor på, om hun kan komme tidligere i seng.” 

Men hvis man ikke ved, at det faktisk er en del af arbejdsbeskrivelsen, at en pædagog kan “blande” sig i forhold/ spørge indtil den form for “personlige forhold”, så kan jeg godt forstå, at man føler grænsen er overskredet. 

For mig at se eskalerer det bare helt vildt, når forældrene så tror, de har krav på en masse ting, som er helt misforstået. Og at de føler sig krænkede over pædagogernes “omsorg”/ spørgsmål som NEMT kan føles som kritik, når det handler om ens eget barn. 

Jeg har selv været der. Stået med en dagplejemor, som kom med “gode råd” til mit barn, fordi hun virkede meget træt om dagen.

Vores problem er, at så ikke at barnet sover for lidt, men at hun har et lettere handicap, som fysisk udmatter hende. Men det fik vi udredt ved en ergo, læge og en fys og kunne dermed samarbejde med dagplejemor om at få en bedre rutine med små pauser. For vi kunne tage dagplejemors bekymring med videre og dermed få endnu hurtigere hjælp, fordi vi havde en “fag”person som observerede det samme, som os. Vores barn var i trivsel der. Men havde svært ved at “lære”, da hun var udmattet - men ellers var/er er glad og normalt begavet barn. Hun trak for fra fysiske aktiviteter meget hurtigt - det gør hun stadig. Men nu har hun en diagnose og støtte  fra kommunen, netop fordi der blev sat ord på noget, som faktisk handlede om udvikling (og ikke trivsel) 

Men det føltes som “kritik”, selvom jeg er sat ind i jobbeskrivelsen og lovgivningen på området. 

Og spørgsmål som kan sikre barnets udvikling/læring er også relevante. Der lægges bare slet ikke samme vægt på det, som trivsel. Men pædagoerne skal jo sikre “nærmeste udviklingszone”, og måske har det krævet kortere dage med pauser (som vores datter eksempelvis).

Og derfor er heldigvis også sikret ved lov at pædagoerne arbejde er barnets tarv på flere forskellige måder. 

For er da helt enig med dig. Jeg ville selv blive kritisk og spørge “øhm, hvorfor mener du madpakken er dårlig?” Og føle at det var et angreb. 

 

Anmeld Citér

2. marts 2023

Anonym

Hvordan gik det TS?

Anmeld Citér

3. marts 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:



Pædagogerne reagerer på de lange dage fordi forældrene har mulighed for andet. Det er (næsten) altid bedst for børnene at være sammen med forældrene. Børnepasning er en nødvendighed fordi begge forældre oftest arbejder. Og for at interagere med andre børn. Hvis det ikke var mulighed for tidligere hentning ville pædagogerne også forstå det. Efter kl 15-15.30 venter børn ofte på deres forældre fordi de savner dem og nu har de oplevet det de havde behov for - de er mættet for nye input. Jeg arbejder med børn og jeg oplever det derfor hver dag. Vi prøver selvfølgelig at distrahere dem med omsorg, nærhed, aktiviteter.  



Vi henter ca. 16.15 - og der gider vores datter bare ikke med hjem. Hun er slet ikke færdig med at lege. 

Vi afleverer kl. 8 de fleste dage - så hun har også lange dage. Men vi kan ikke nå det før. 

Anmeld Citér

3. marts 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Seldomseen skriver:



Vi henter ca. 16.15 - og der gider vores datter bare ikke med hjem. Hun er slet ikke færdig med at lege. 

Vi afleverer kl. 8 de fleste dage - så hun har også lange dage. Men vi kan ikke nå det før. 



Tråden er fra 2019!

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.