Hvornår bemærker børn torden mht frygt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

624 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. juni 2019

Anonym trådstarter

Min søn er næsten 4 år. Jeg har aldrig oplevet tordenvejr med ham så vidt jeg husker ihvertfald. 

Han havde ikke sovet så meget i nat så han fik lige en middagslur fra 12-14. Da jeg vækkede ham var han glad og ville med igen i stuen til mit og mormor. Men han så snart han kom herind begyndte han at pive or har nu siddet inde på kontor/lægeværelse i 15 min under kontorstolen. Han leger ikke, han græder ikke og siger ingenting. Men går vi ind til ham så bliver han gal og smider os ud. 

Siger så til min mor at han måske er utryg ved tordenvejret. Men hun tror han skal være ældre før han bemærker det som noget man kan være bange for. 

Han plejer aldrig at være sådan. Kun hvis han er sir fordi der er noget han ikk må få. Men det har ikk været tilfældet her 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2019

LSS

Min søn på 3 år siger med egne ord “jeg er bange for torden mor fordi det larmer så meget”

Jeg tror sagtens de kan være bange i den alder. 

Anmeld Citér

15. juni 2019

NCB89

Vores ældste på seks år har været bange for tordenvejr siden han var ca. Tre et halvt.

Det fylder meget for ham og han snakker rigtig meget om det. Han bruger hørerværn både herhjemme og i SFO når der er tordenvejr.

Anmeld Citér

15. juni 2019

Anonym trådstarter

Tak for svar begge to. Her siger han ikk noget om at være bange overhovedet. Men nu er han kommer ud fra værelset igen og er glad og tilfreds som han plejer trods tordenvejret. Så det er nok ikk det der gjorde at han var sådan 

Anmeld Citér

15. juni 2019

Anonym

Vi har italesat torden og lyn over for vores datter det seneste års tid. Hun er lige fyldt fire år. Omkring 3-års alderen bemærkede hun det og synes, det var voldsomt og larmede - uden at kunne sætte flere ord på end det. Vi begyndte at tage hende med ud i haven, når det tordnede og fortalte om, hvorfor det sker, i børneord naturligvis. Nu holder hun meget af det og ønsker selv at vi fx åbner terrassedøren, så hun kan høre regn og torden. Og tæller selv for at høre hvor langt væk det er, når hun ser et lyn.

Det ER jo et mystisk fænomen og kan være voldsomt selv for voksne - særligt når man som barn slet ikke forstår, hvad der sker. Så tænker faktisk det er vigtigt aktivt at modvirke eventuel frygt og medvirke til en forståelse hos barnet.

Anmeld Citér

15. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vi har italesat torden og lyn over for vores datter det seneste års tid. Hun er lige fyldt fire år. Omkring 3-års alderen bemærkede hun det og synes, det var voldsomt og larmede - uden at kunne sætte flere ord på end det. Vi begyndte at tage hende med ud i haven, når det tordnede og fortalte om, hvorfor det sker, i børneord naturligvis. Nu holder hun meget af det og ønsker selv at vi fx åbner terrassedøren, så hun kan høre regn og torden. Og tæller selv for at høre hvor langt væk det er, når hun ser et lyn.

Det ER jo et mystisk fænomen og kan være voldsomt selv for voksne - særligt når man som barn slet ikke forstår, hvad der sker. Så tænker faktisk det er vigtigt aktivt at modvirke eventuel frygt og medvirke til en forståelse hos barnet.

Vi er også taget på legepladsen i regn og torden nu. Der er stadig ingen reaktion. Han spørger ikke engang hvad det er 

så han var nok bare morgensur for første gang på den måde 

Anmeld Citér

15. juni 2019

xStinepigen

Anonym skriver:

Min søn er næsten 4 år. Jeg har aldrig oplevet tordenvejr med ham så vidt jeg husker ihvertfald. 

Han havde ikke sovet så meget i nat så han fik lige en middagslur fra 12-14. Da jeg vækkede ham var han glad og ville med igen i stuen til mit og mormor. Men han så snart han kom herind begyndte han at pive or har nu siddet inde på kontor/lægeværelse i 15 min under kontorstolen. Han leger ikke, han græder ikke og siger ingenting. Men går vi ind til ham så bliver han gal og smider os ud. 

Siger så til min mor at han måske er utryg ved tordenvejret. Men hun tror han skal være ældre før han bemærker det som noget man kan være bange for. 

Han plejer aldrig at være sådan. Kun hvis han er sir fordi der er noget han ikk må få. Men det har ikk været tilfældet her 

Min søn har været bange for det siden ham var halvandet år .. så tænker din bemærker det

Anmeld Citér

15. juni 2019

Anonym trådstarter

xStinepigen skriver:

Min søn har været bange for det siden ham var halvandet år .. så tænker din bemærker det

Tror ikk han bemærker det. Vi har været ude i det nu i lang tid uden nogen reaktion. Tror bare han var morgensur. 

Anmeld Citér

15. juni 2019

Soonmom

Det er da lidt vildt hvis han er 4 år og ikke bemærker at det buldre og brager? - kan han høre optimalt?

Tænker da de fleste børn på det tidspunkt har hørt (og set) tordenvejr?

Min på 3 går meget op i det (han er ikke bange, men mere fascineret), den lille på 2 kommenterer "blommer" og det er så det, men de er da begge helt klar over at der tordner.

Anmeld Citér

15. juni 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Det er da lidt vildt hvis han er 4 år og ikke bemærker at det buldre og brager? - kan han høre optimalt?

Tænker da de fleste børn på det tidspunkt har hørt (og set) tordenvejr?

Min på 3 går meget op i det (han er ikke bange, men mere fascineret), den lille på 2 kommenterer "blommer" og det er så det, men de er da begge helt klar over at der tordner.

Ja han hører helt som han skal. Han kommenterer ikk på det og er bare ligeglad med det fandt jeg ud af. 

Hvem har sagt at han ikk har oplevet torden før? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.