Voksen kvinde flytter ikke hjemmefra

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Opvæksten lyder ikke som den sundeste.

Men det behøver hverken at være sørgeligt eller sygeligt, at hun på sigt har planer om at overtage det nedlagte landbrug, og at forældrene skal bo i en tilstødende bygning.

Du skriver, at det er et nært familiemedlem. Kender du hende godt ? - har du aldrig talt med hende og spurgt, hvad hun selv synes ?

Hun går jo ikke hjemme på kontanthjælp, men har et job, og hun har fremtidsplaner. 

Måske har hun ikke et behov for et meget uadvendt liv. Og hun har trods alt sin kæreste.

Vi behøver nemlig ikke alle at følge en skabelon.

Hvis det er forældrenes planer, hun er ved at føre ud i livet, så er det måske et problem. Men hvis det er hendes eget ønske, så er det vel ok.

Der er jo nogle, der leve sammen flere generationer under samme tag.

Jeg synes da, du skal tale med hende, hvis du er bekymret. 

Ja, på papiret er hun et nært familiemedlem, men i praksis er der ingen i familien, der har kunnet etablere en relation til hende, da hun altid, selv nu, hægter sig til sin meget dominerende mor. Jeg tror aldrig, hun har haft muligheden for at tage ægte stilling selv, da hun ligesom har fulgt morens manual for, hvordan hendes liv skal se ud. 

Jeg har ikke mulighed for at tale med hende. Det vil gøre mere skade end gavn, da jeg ikke har hendes tillid. Den tror jeg faktisk kun, forældrene og kæresten har. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2019

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Du spørger om det er forkert at synes det er sørgeligt og sygeligt og der svarer jeg på. Ja det er forkert at SU tænker sådan. 

Det fungerer for dem. De er glade for den ordning. Så bør du som nært familiemedlem netop også være glade på deres vegne og ikke tænke dårligt om dem 

Ordningen omfatter også processen, hvor moren tydeligt har sygeliggjort hende og påvirket hende til at være utryg ved resten af verden. Det er det, jeg har det svært med. En stærk og selvstændig pige, der traf det valg, ville jeg ikke bekymre mig for. 

Mine tanker er toldfri. Derfor var mit spørgsmål forkert formuleret. Jeg kommer ikke til at opfatte det, der er foregået, som positivt, men jeg kan glæde mig over, at andre ikke ser det skrige til himlen af psykologisk overgreb. Og selvfølgelig vil jeg glæde mig over, at hun kommer til at trives i de rammer, hun nu engang er givet. 

Anmeld Citér

14. juni 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Ja, på papiret er hun et nært familiemedlem, men i praksis er der ingen i familien, der har kunnet etablere en relation til hende, da hun altid, selv nu, hægter sig til sin meget dominerende mor. Jeg tror aldrig, hun har haft muligheden for at tage ægte stilling selv, da hun ligesom har fulgt morens manual for, hvordan hendes liv skal se ud. 

Jeg har ikke mulighed for at tale med hende. Det vil gøre mere skade end gavn, da jeg ikke har hendes tillid. Den tror jeg faktisk kun, forældrene og kæresten har. 

Men kæresten er vel en udenforstående, der ikke har været en del af opvæksten.

Hvis den unge kvinde nu allerhelst vil have det liv, som hun har og den fremtid, som hun er ved  at skabe, så er det, som det skal være.

Du tror - men du ved ikke - om hun selv har taget stilling.

Det kan godt være, du synes, hun skal noget andet, men det er jo ikke op til dig. 

Jeg er faktisk selv ret tæt knyttet til min mor, og jg ville godt nok være ked af, hvis andre mente, at det var sygeligt og sørgeligt.

I andre kulturer er det helt almindeligt at bo hjemme, til man er et godt stykke oppe i 30´erne - vi behøver bare at tage til Italien. 

Anmeld Citér

14. juni 2019

Fie85

Profilbillede for Fie85
Anonym skriver:

Dette drejer sig om et nært familiemedlem. Hun er 23 og bor sammen med sine forældre og sin kæreste. Er aldrig flyttet hjemmefra og kommer ikke til det, da planen er, hun en dag skal overtage forældrenes bolig (nedlagt landbrug), og at forældrene skal bo i en tilstødende bygning. Hun er ikke i gang med uddannelse og har ingen planer om det. Arbejder som pædagogmedhjælper og vil starte privat firma, hvor hun vil tilbyde sårbare børn en slags “terapi” med ridning og andre aktiviteter med heste. 

Hendes mor blev omsorgssvigtet som barn og har en meget tæt tilknytning til sine to nu voksne børn. Dette er lillesøsteren. Storesøsteren var altid syg som lille i følge moren og blev sendt fra læge til læge, uden at man fandt noget. Moren blev uvenner med flere læger og skiftede hyppigt. Vi andre så en lille pige i trivsel, men det var, som om moren havde det allerbedst, når pigen var syg, og hun kunne tage sig af hende. Samme mønster med lillesøsteren, da hun kom til verden. Hun, lillesøster, var ekstremt knyttet til sin mor og kunne aldrig sove andre steder end hjemme, heller ikke som teenager. Og så blev hun alvorligt syg - man har bare aldrig fundet ud af, hvad hun fejler, og symptomerne er uklare. 

Hun har aldrig haft rigtig omgang med jævnaldrende, tog en studentereksamen over fire år på grund af sin udefinerbare sygdom, men fandt aldrig veninder. Samtidig med, at hun var for syg til at gå i skole på fuld tid, har hun hele tiden haft dagligt overskud til masser af arbejde med sin hobby, ridning og hestepleje, og er drønet landet rundt til stævner. Helt ærligt tror jeg ikke, hun har været fysisk syg på noget tidspunkt, men at hendes mor ubevidst har påvirket hende til at tro, at hun er det. Storesøster fandt en kæreste og flyttede sammen med ham, meget mod forældrenes vilje, da hun var først i tyverne. Det virkede virkelig, som om de havde regnet med, begge børn ville blive boende hjemme for evigt. 

Efter studentereksamen fik lillesøster jobbet som pæd.medhjælper og har kunnet arbejde på fuld tid plus passe sine heste uden problemer. Så fandt hun en kæreste på nettet, og han flyttede ind som 20-årig og er blevet der som en del af familien. Og nu er det altså planen, de aldrig flytter derfra. 

Måske trives hun faktisk. Det er heller ikke fordi, jeg mener, alle skal følge samme skabelon, men hun er aldrig kommet til at stå på egne ben, og navlestrengen er tommetyk. Jo mere, jeg ser det lidt på afstand, jo mere tænker jeg, at moren, sikkert ubevidst, har manipuleret og påvirket sin datter til at være utryg ved verden uden for hjemmet. Faren er ret usynlig derhjemme, arbejder konstant og har ikke så mange selvstændige holdninger til familielivet. 

Er det forkert af mig at synes, det er sørgeligt og lidt sygeligt? Der er jo ikke noget at gøre ved det. Hun er voksen på papiret. 

Undskyld jeg siger det. Men jeg flyttede altså først hjemmefra som 21 årig. Og så alligevel ikke. Det kan godt være at jeg havde min egen lejlighed i den modsatte ende af Kbh, men jeg var aldrig glad for at bo der. Jeg boede allermest hjemme i mine forældres stue på en madras. Først 3 år senere i en alder af 24 år flyttede jeg rigtigt hjemmefra i en lejlighed 5 min. gang væk fra mine forældre. Jeg ville da være ked af det, hvis folk gik og mente at mit forhold til mine forældre var sygeligt. Jeg ser dem flere gange om ugen og jeg elsker at bo så tæt på dem. Samt mine børn elsker det. Det er vidunderligt. Jeg ville egentlig gerne bo i kollektiv med dem og kan ikke se noget forkert i det. Jeg Synes det er fedt når flere generationer bor sammen.  

Anmeld Citér

15. juni 2019

SK85

Jo, det lyder lidt dysfunktionelt, tænker jeg. Ikke fordi de bor sammen (som jeg kan læse at mange føler sig ramt på), men pga. alt det andet du skriver med at moderen sygeliggør hende og af den afhængighed moderen lader til at have af sine børn, så hun f.eks. synes det er en dårlig idé at den anden ældre datter flytter hjemmefra.

Men jeg tænker ikke at du skal gøre noget. Datteren lader ikke til at mistrives - hun er nok i hvert fald overhovedet ikke bevidst om det, og det er jo ikke alvorlig omsorgssvigt eller noget. Bare en underlig mor, der har skabt en usund relation til sine børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.