Opsagt - fritstilling - sygemelding. Hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

825 visninger
12 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. maj 2019

Anonym trådstarter

Halløj

Landet ligger sådan at jeg er blevet opsagt pga. ordrenedgang. Jeg har igennem en længere periode tænkt at jeg nok ville få en opsigelse, da der simpelthen ikke har været arbejde at tage sig til.

Min opsigelsesperiode er på 3 måneder(har ca. 1,5 måned tilbage). 

Jeg har prøvet en sådan opsigelse før, men dengang blev jeg fritstillet i den periode min opsigelse varede.

Denne gang arbejder jeg, hvilket i og for sig er okay. Dog føler jeg de "udnytter" min arbejdskraft og lige pludselig har en masse småting der lige skal gøres, ordnes, laves. Nogle ting er slet ikke noget der "berører" min stilling eller "ekspertise."

Jeg føler mig "brugt." Jeg synes i forvejen ikke det er fedt at gå på job, når jeg nu ved jeg ikke skal være der mere og samtidig kan jeg mærke det påvirker mit humør og overskud at blive brugt til, i min optik, irrelevante opgaver. 

Er der nogle af jer, der kan fortælle mig om jeg kan gøre noget? - Kan jeg tillade mig at gøre noget og i så fald hvad? 

Håber på hjælp! På forhånd tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2019

lineog4

Anonym skriver:

Halløj

Landet ligger sådan at jeg er blevet opsagt pga. ordrenedgang. Jeg har igennem en længere periode tænkt at jeg nok ville få en opsigelse, da der simpelthen ikke har været arbejde at tage sig til.

Jeg har prøvet en sådan opsigelse før, men dengang blev jeg fritstillet i den periode min opsigelse varede.

Denne gang arbejder jeg, hvilket i og for sig er okay. Dog føler jeg de "udnytter" min arbejdskraft og lige pludselig har en masse småting der lige skal gøres, ordnes, laves. Nogle ting er slet ikke noget der "berører" min stilling eller "ekspertise."

Jeg føler mig "brugt." Jeg synes i forvejen ikke det er fedt at gå på job, når jeg nu ved jeg ikke skal være der mere og samtidig kan jeg mærke det påvirker mit humør og overskud at blive brugt til, i min optik, irrelevante opgaver. 

Er der nogle af jer, der kan fortælle mig om jeg kan gøre noget? - Kan jeg tillade mig at gøre noget og i så fald hvad? 

Du kan altid tillade dig at stille spørgsmålstegn ved dine arbejdsopgaver og have en snak med din leder om det. Men i sidste ende er det leder, der har ledelsesretten.

Du har ingen mulighed i forhold til at få en fritstilling, for det er alene op til arbejdspladsen om de vil give en fritstilling med løn eller om de vil have man arbejder i sin opsigelsesperiode. Nogle gange kan det være en fordel for både arbejdsgiver og arbejdstager, at der gives en fritstilling, men det er ikke tilfældet i din sag.

Jeg ved ikke med hensyn til sygemelding, der ville jeg tage kontakt til min fagforening. Men om ikke andet skal der jo også være en læge, der tænker det er rigtigt st skrive under på en låg sygemelding uden du er syg.

Anmeld Citér

23. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Halløj

Skriv eksempler ned og kontakt din fagforening.

Anmeld Citér

23. maj 2019

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Du kan altid tillade dig at stille spørgsmålstegn ved dine arbejdsopgaver og have en snak med din leder om det. Men i sidste ende er det leder, der har ledelsesretten.

Du har ingen mulighed i forhold til at få en fritstilling, for det er alene op til arbejdspladsen om de vil give en fritstilling med løn eller om de vil have man arbejder i sin opsigelsesperiode. Nogle gange kan det være en fordel for både arbejdsgiver og arbejdstager, at der gives en fritstilling, men det er ikke tilfældet i din sag.

Jeg ved ikke med hensyn til sygemelding, der ville jeg tage kontakt til min fagforening. Men om ikke andet skal der jo også være en læge, der tænker det er rigtigt st skrive under på en låg sygemelding uden du er syg.

Det er ikke fordi jeg tænker det er lykken at skulle være sygemeldt eller fordi jeg ikke gider arbejde. 

Men kan mærke det er drøn frustrerende. 

Jeg tænker egentlig godt jeg vil kunne få min læge til at skrive en lægeerklæring, hvis det kom der til. 

Jeg har nævnt det for min leder. Det er en tung virksomhed, da der er utroligt mange familiemedlemmer både tætte og ude i periferien - ikke min familie - men ejeren af virksomheden og de øvrige ansatte. Jeg føler ikke der er forståelse for mine problematikker og møder egentlig bare et lidt ligegyldigt trækken på skuldrene. Jeg tænker at hele den økonomiske situation ved ordrenedgangen, påvirker dem, da det selvfølgelig betyder at det er usikkert om virksomheden kan fortsætte.

Anmeld Citér

23. maj 2019

Carina:-)

Jeg vil anbefale dig at passe dit arbejde den sidste tid.

Man skal aldrig smække med døren - da man ikke ved hvad fremtiden bringer.

Du kan møde dem igen i dit arbejdsliv,eller nogen der er tætte på dem - og så er det bare ikke fedt at have smækket den dør

Tænker meget af din holdning bunder i at du synes det er træls fordi du er fyret. 

Og det kan jeg godt forstå ,men synes stadig for din egen skyld at du følger den til døren .

Og så er jeg heller ikke fan af at man får en sygemelding bare fordi man beder om den...men det er en anden snak...

Anmeld Citér

23. maj 2019

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Du kan møde dem igen i dit arbejdsliv,eller nogen der er tætte på dem - og så er det bare ikke fedt at have smækket den dør

Tænker meget af din holdning bunder i at du synes det er træls fordi du er fyret. 

Og det kan jeg godt forstå ,men synes stadig for din egen skyld at du følger den til døren .

Og så er jeg heller ikke fan af at man får en sygemelding bare fordi man beder om den...men det er en anden snak...

Jeg forstår udemærket din holdning og jeg er tildels også enig med dig.

Jeg føler ikke min holdning bunder i fyringen. Men de har valgt at lære mig op(selvlært online) i et helt nyt program, blot for at jeg kunne lave noget specifikt til et andet arbejdsområde i virksomheden, som jeg aldrig har beskæftiget mig med, da de ikke har andre der kan lave lige netop det jeg sidder med. Dette synes jeg virker helt absurd. 

Virksomheden er delt i to, hvor det ene område omhandler min ekspertise og det andet område har jeg ingen kendskab til. 

De har ikke direkte sagt det, men inddirekte at de lige skal bruge min arbejdskraft til et bestemt stykke arbejde, fordi de ikke har andre der kan varetage lige netop det job. 

Anmeld Citér

23. maj 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79
Carina:-) skriver:

Enig her!

Også mener jeg også, at der er noget med, at man ikke må søge nyt job, når man er sygemeldt. Det vil i praksis ku betyde at, hvis du får en sygemelding, slet ik må søge nyt arbejde indenfor din opsigelsesperioden. 

At du er blevet lært op i et nyt program, ka du jo heldigvis sagtens bruge, nu du ska til at søge nyt arbejde. 

Så i gang med jobsøgning, og nyd at du jo nu har lidt tid, at løbe på og derfor ik behøver at stresse, på helt samme måde, som hvis du stod uden arbejde lige nu. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. maj 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Det er ikke fordi jeg tænker det er lykken at skulle være sygemeldt eller fordi jeg ikke gider arbejde. 

Men kan mærke det er drøn frustrerende. 

Jeg tænker egentlig godt jeg vil kunne få min læge til at skrive en lægeerklæring, hvis det kom der til. 

Jeg har nævnt det for min leder. Det er en tung virksomhed, da der er utroligt mange familiemedlemmer både tætte og ude i periferien - ikke min familie - men ejeren af virksomheden og de øvrige ansatte. Jeg føler ikke der er forståelse for mine problematikker og møder egentlig bare et lidt ligegyldigt trækken på skuldrene. Jeg tænker at hele den økonomiske situation ved ordrenedgangen, påvirker dem, da det selvfølgelig betyder at det er usikkert om virksomheden kan fortsætte.

Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, og at du føler dig lidt udnyttet og har mistet motivationen.

Men medmindre du er virkelig dårlig - altså som i meget psykisk påvirket - så synes jeg, du skal tage den sidste halvanden måned med. 

Det er ikke specielt lang tid. 

Prøv også at tænke på, hvordan det ser ud, når du skal søge nyt job.

Hvad mon en kommende arbejdsgiver vil tænke, hvis du har været sygemeldt i stedet for at passe dit arbejde den sidste halvanden måned.

Anmeld Citér

23. maj 2019

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar - lige lidt fælles svar.

Det program jeg er blevet lært op i, er ikke et jeg kan tage med mig videre og bruge i andre sammenhæng, da det primært er noget der er tilknyttet den anden del af virksomheden, som slet ikke vedrører mig på nogen måde. 

Programmet er et der er blevet brugt i den anden del af virksomheden, men da den anden de har haft der har siddet med det program har opsagt sin stilling så de ingen anden udvej end at oplære mig i det. 

Jeg vil blot informere om at jeg har fundet nyt job og altså skal starte mit nye job 15. august. 

Jeg prøver ikke at tale mig fra jobbet, eller prøver at være på "tværs," men jeg føler virkelig ikke at jeg bliver særligt godt behandlet den sidste tid. 

Jeg har ikke haft problemer kollegaer eller ledelse tidligere og har altid fundet løsning på tingene, så der ligger ikke noget irriterende imellem. 

Jeg føler at alle faktisk går i en eller anden uvis tilstand om ikke at vide hvad der er hoved eller hale i virksomheden

Anmeld Citér

23. maj 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Tak for jeres svar - lige lidt fælles svar.

Det program jeg er blevet lært op i, er ikke et jeg kan tage med mig videre og bruge i andre sammenhæng, da det primært er noget der er tilknyttet den anden del af virksomheden, som slet ikke vedrører mig på nogen måde. 

Programmet er et der er blevet brugt i den anden del af virksomheden, men da den anden de har haft der har siddet med det program har opsagt sin stilling så de ingen anden udvej end at oplære mig i det. 

Jeg vil blot informere om at jeg har fundet nyt job og altså skal starte mit nye job 15. august. 

Jeg prøver ikke at tale mig fra jobbet, eller prøver at være på "tværs," men jeg føler virkelig ikke at jeg bliver særligt godt behandlet den sidste tid. 

Jeg har ikke haft problemer kollegaer eller ledelse tidligere og har altid fundet løsning på tingene, så der ligger ikke noget irriterende imellem. 

Jeg føler at alle faktisk går i en eller anden uvis tilstand om ikke at vide hvad der er hoved eller hale i virksomheden

Dejligt at du har fået nyt job. Til lykke med det.

Men så ville jeg finde pyt-knappen frem og tænke - jeg føler mig ikke særlig godt behandlet, men herregud - jeg er videre. Jeg har fået nyt job. Og jeg skal kun være her halvanden måned mere.

Jeg har arbejdet i en virksomhed, der gik konkurs. Vi blev fritstillet alle sammen- vi blev simpelt hen sendt hjem, og så var der nogle af os, der blev indkaldt til at arbejde i konkursboet for at afvikle virksomheden. Jeg er faktsik glad for, at jeg var en af dem, der blev indkaldt.

Jeg vidste jo godt, at når vi var færdige, så havde jeg ikke noget job, men jeg synes alligevel, at det var rart at være med til at afslutte det.

Det er slet, slet ikke det samme - det ved jeg godt.

Men jeg ville ikke bruge energi på at ærgre mig over den sidste halvanden måned.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.