Mormor sur over "rygeregler"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2019

AnoMor

HapsHapsHaps skriver:

Jeg ville bestemt forvente at der ikke står fyldte askebægere i nærheden af børnene, og at pædagogerne der ryger gør det et sted hvor ungerne ikke kan se dem. Jeg håber bestemt at det er normen - men det kan da være jeg bliver forskrækket når min dreng skal i institution...

I min søns institution der står de ude i en baggård hvor børnene ikke har adgang. Men når man kommer gående udefra så kan man sagtens se dem. Og også hvad de laver. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2019

januar16

AnoMor skriver:

Jeg synes kun du er hysterisk hvad angår at askebæger osv skal pakkes helt væk. Det synes jeg ikke du kan tillade dig at bestemme. Men forstår udemærket det at du ser at hun vasker hænder først. 

Hun ryger i forvejen udenfor hvilket er godt. Og du kan ikke skærme din dreng fra rygere. De er alle steder. Selv pædagogerne i institutioner har rygepauser. Må han så heller ikke være der?

Pædagogerne i dagtilbud må da heller ikke ryge på matriklen? 

Jeg boede tidligere i lejlighed ved siden af En integreret institution, og her gik alle ansatte hen på ‘vores’ parkeringsplads for at ryge, så kunne de små ikke se dem. 

Anmeld Citér

7. maj 2019

januar16

Du er slet ikke hysterisk. Du følger til gengæld anbefalingerne.

Jeg er 30 og vokset op i røgfrit hjem. Alle gæster der røg måtte gå ud, og der var ikke nok at stå i en døråbning. 

Da jeg boede i lejlighed og min mand havde rygende gæster stod de gerne i på de lukkede altaner med vinduet åbent. Og vil sige at jeg tydeligt kunne lugte det. Har det virkelig svært ved den lugt der sætter sig i tøj og møbler. 

Og synes ikke det er sippet at hun skal vaske hænder. Der ender meget på hænderne når der ryges og de bliver så tørret af alle steder. 

Anmeld Citér

7. maj 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg tænker ikke at du er hysterisk, det kommer jo et sted fra. Men jeg tror du måske lidt for meget forventer at du kan kontrollere det med at blive set ryge? Og at du tænker lidt langt frem.

Der er også forskel på om I er på jeres matrikel eller hendes. Når "vores" bedsteforældre er på besøg, må de udenfor at ryge. Altså væk fra grunden (hvis vi er ude alle sammen) vores grund er så lille at man kan lugte røgen, selv hvis de står i et hjørne af haven. Det er mit hjem og mine regler. Og jeg vil ikke have skodder/askebægre på min grund. Derhjemme har de et "rygeskur" det er et overdækket hjørnei haven. Når vi er der og de ryger, går jeg væk. Jeg sidder ikke inde i det overdække med mine børn. Der står askebægre også og cigaretterne ligger fremme. Deres valg, deres grund.

Jeg tænker slet ikke du skal tænke pasning og regler endnu. Brug din "fred være med det"-tankegang for nu, for det med oasning er vel ikke relevant de første mange mdr alligevel (og nu tager jeg total afsæt i mig selv og hvordan det har været. Det kan naturligvis være anderledes for jer). Så det når det er relevant for jer

Rygning og pasning er no-go her. Vil de passe, er de røgfri i den tid. Det gælder for øvrigt også alkohol.

Anmeld Citér

7. maj 2019

AnoMor

januar16 skriver:

Pædagogerne i dagtilbud må da heller ikke ryge på matriklen? 

Jeg boede tidligere i lejlighed ved siden af En integreret institution, og her gik alle ansatte hen på ‘vores’ parkeringsplads for at ryge, så kunne de små ikke se dem. 

Pas. De står på matriklen hos os. Og ærligt der er jeg sådanset ligeglad med. Så længe det ikke er på legepladsen og det kun kan ses udefra og ikke indefra. 

Anmeld Citér

15. maj 2019

frkchili

Jeg synes overhovedet ikke, du er hysterisk! Det er da nogle ret rimelige krav, du stiller. Kan dog godt forstå dine bekymringer på længere sigt, men til gengæld kan du/I til den tid tale med jeres søn om det, der foregår - måske kan I endda bruge hans mormor som anledning til en hverdagsintegreret dialog om rygning og bedre få ham til at forstå, hvorfor rygning er negativt og skadeligt (medmindre hun er én af de rygere, som slet ikke bliver påvirket af det - min egen mormor har røget siden hun var 10 og fejler ikke en skid...)

I hvert fald synes jeg, at du er i din fulde ret til at beskytte din søn på den måde, som du gør. Jeg havde selv røget i 10 år, da jeg blev gravid, og nu er der bare overhovedet ingen, som skal ryge i nærheden af min 10 mdr gamle datter. Synes man bliver mere bevidst om alvoren af røg, når man får sådan en lille én.

Anmeld Citér

15. maj 2019

Rockertand

HapsHapsHaps skriver:

Hej alle - jeg har et lille dilemma som jeg gerne vil høre andres mening om.

Jeg har termin om 4 uger og skal føde vores første barn; en lille dreng <3 Vi bor i en mindre by ca 50 km fra min mor. Min mor har ikke vil og bor i en mindre lejlighed, og hun har udtrykt ønske om at hun gerne vil komme på besøg ofte og overnatte. Det er helt fint, selvom jeg egebetlig ikke er så meget for det - men fred med det, hun er mormor og hun glæder sig  

Problemet er at min mor er ryger, og altid har været det. Jeg hader det virkelig, men har opgivet at gøre noget ved det. Forleden spurgte hun mig ligeud hvordan jeg har det med at der ryges foran/i nærheden af vores søn - og det har jeg det rigtig skidt med! Jeg vil så vidt muligt i Egå at han ser familiemedlemmer der ryger mens han vokser op; det skal ikke være en normal del af hans liv at få at vide at rygning er skidt, samtidig med at flere familiemedlemmer åbenlyst er rygere. 

Nå, men min mor er vred på mig nu. Hun synes jeg er hysterisk; hun ryger ikke indendørs, og hun synes at så længe man er udenfor bør der være frit lejde. Hun må gerne ryge udendørs, men jeg fortalte hende at jeg kommer til at gå væk med min dreng indtil hun har røget færdig, pakket askebæger og skodder væk igen og vasket hænder. Jeg kunne tydeligt mærke på hende at hun blev fornærmet og sur; men hun spurgte selv direkte og jeg synes jeg var meget stille og rolig i mit svar. 

Allerede nu synes jeg også det er svært at skulle tænke på at få ham passet ved hende når han bliver større; der kan hun jo ikke efterlade ham for at gå ned og ryge, og jeg kan ikke stole på at hun så bare ikke ryger mens han er der. Jeg synes det er rigtig svært; men er jeg for meget her?

Jeg har set på mine forældre ryge hele mit liv; de har sagt til mig at jeg ikke skulle ryge, samtidig med at de selv har siddet jeg pulset indendørs så længe jeg kan huske. Jeg blev selv ryger i teenageårene med den tanke, at når mine forældre gjorde det så kunne det jo ikke være så slemt! Min dreng skal simpelthen beskyttes fra at opleve rygning som nornalt! 

Hvad tænker I? Er jeg virkelig hysterisk eller mine krav i orden?

Nu er jeg en meget konsekvent og bestemt type, men min mor havde simpelthen ikke fået lov at passe barnet under de forhold.

Så vil man måske tænke "ja, det er da nemt at sige" - men jeg har ført det ud i livet. Min svigermor og svigerfar har aldrig passet vores børn, nogensinde. Han er mega-storryger, og han ryger indenfor, og der er ingen andre end ham selv, der betyder noget i denne verden, så hensyn er udelukket.

Bare ærgerligt, man tager nogle valg - og de har så konsekvenser. Jeg lever fint med mit valg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.