Der er to muligheder: Enten har din veninde sagt, som de siger, eller også har de givet en fejlagtig eller misforstået version af hendes ord. Hvis ikke din veninde ligefrem har bedt dem fortælle dig, at du ikke skal holde tale, og hvis hun ikke henvender sig til dig og siger det, så kan du roligt sige nogle ord på dagen.
Hun kan jo specifikt have bedt den ene af de to holde tale, fordi hun ved, vedkommende er en dygtig taler og meget gerne vil. Det behøver ikke have spor med dig at gøre. Den anden af de to kan for så vidt være lige så såret og føle sig lige så forbigået som dig - det virker, som om du ser dem som én “fjende” eller konkurrent til dig, og det er jo to individer.
Det virker meget, som om du opfatter venskabet til din veninde som en type konkurrence - noget med hvor mange år, man har kendt hende, hvad man har foretaget sig med hende osv. osv., hvor dén med det længste CV er vigtigst. Sådan fungerer det jo ikke med venskaber - man kan have mange veninder på mange forskellige måder, og hende, man har kendt i tre år, kan man periodevis føle sig lige så eller tættere knyttet til end hende, man har kendt altid. Det gør jo ikke det andet venskab mindre vigtigt. Bare anderledes.
Mht. polterabend, så var det vel bare de to, der tog initiativ først? Hvis du havde taget kontakt til dem først, så havde I måske arrangeret det sammen.
Det hjælper ikke på din relation til din veninde, at du er jaloux på to andre, hun holder af. Det giver udelukkende dig dårlige følelser, og desuden risikerer du, at din fjendtlige indstilling til dem skinner igennem og skaber dårlig stemning - også for din veninde.
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå så meget op i dé to, men tænke over, hvad jeg gjorde i forhold til min veninde i den konkrete situation. Du kan spørge hende, hvad hun har gjort sig af tanker om taler på den store dag, og så får du et svar, du kan forholde dig til. Men husk - HVIS hun takker nej til taler udover dem, hun har bedt om, så er det ikke andres skyld. Og det KAN jo bare være et spørgsmål om, at hun har udvalgt enkelte, der er sublime til at holde taler. I så fald kan du skrive hende en helt særlig hilsen med nogle af de ord, du ellers ville have sagt. Men find nu først ud af, hvordan det forholder sig.