Det her er jordens største tabu. Ej måske ikke jordens største, men et meget stort et. Jeg ved godt, at det vil være helt ubegribeligt for mange. Jeg kan jo selv slet ikke forestille mig lignende situation med mine egne børn. Men alligevel vil jeg prøve at bede jer forsøge at sætte jer i vores sted for en stund og ikke blive grebet af jeres egne moderfølelser. Det ville betyde meget, for det er virkelig vanskeligt, tungt og umenneskelig hårdt.
Min kæreste har en søn på 10 år fra tidligere. Jeg har kendt ham i 5 år nu. Sønnen var ikke planlagt. Mor manipulerede med præventionen bag fars ryg og var desuden utro, endda samme tid med at min kæreste lige havde mistet sin mor til en alvorlig ulykke og var i dyb krise. De brød med hinanden og min kæreste var ikke en del af graviditet eller den første tid, dels pga han var i kompliceret sorg og derudover ikke vidste om det var hans barn. Hun nægtede at få lavet dna test, gjorde det først da hun blev det pålagt af fogeden, og derfor nåede bonus at blive 9 mdr før han blev far. Op til sa besøgte han dem ind i mellem HVIS nu det var hans barn.
Min kæreste følte sig slet ikke klar til at blive far, og det vidste hun godt. Han var kun 20, havde ikke job, ikke styr på sit liv eller økonomi. Var stadig en drengerøv. Han har dog siden han fik tilkendt faderskab gjort alt for at være en god og ordentlig far. Men han siger, at han inderst inde har en erkendelse af at han gør det fordi det er det rigtige. For han har ikke de rette følelser med i det og har aldrig haft det. Det har han dog ikke vist sin søn.
Mor har dog ikke gjort det nemt. Det viser sig hun havde håbet at få dette barn og at der ikke skulle være en far i billedet. Så hun har alle dage forsøgt at presse min kæreste ud på sidelinjen. Samværschikane, manipulation af bonus osv. Der har været sager i SF, kommune osv, men hun fortsætter. Det blev især slemt efter han mødte mig, fordi hun blev bange for vi ville tage ham fra hende, hvilket vi aldrig har haft nogen intentioner om. Og vi har slugt 500000 store kameler og samarbejdet og opført os ordentligt for bonus skyld.
Personligt har jeg aldrig elsket bonus. Jeg har kæmpet for at opbygge en god relation til ham, og han er glad for mig. Men pga hans mors konstante modarbejdelse og unødvendige krigsførelse har der været konstante skår i det bånd jeg har forsøgt at knytte til bonus. Jeg har aldrig signaleret disse manglende følelser over for ham, for det er ikke hans skyld. Men jeg ved jo indeni mig selv, at jeg ikke elsker ham.
For os begge bliver det sværere, som han bliver ældre. Dels har hendes krigsførelse sat sine spor og giver mavepine for alle når han skal på samvær. Og dels bliver han ældre og mere og mere præget af det miljø, han lever i og den hans mor er. Hun valgte for år tilbage at flytte tværs over landet og vi ser ham derfor kun hver anden weekend. Det gør det ikke ligefrem nemmere at have et tæt kontinuerligt bånd, selvom vi griber alle muligheder for at engagere os i hans hverdage.
Men hans personlighed, måde at leve på og forvente tingene på er så milevidt fra dem vi er. Han er jo vant til en måde at være familie på. Vi forventer ikke han tilpasser sig, det er os der skal det, for han er et barn. Men at føle bånd, nærhed, det er svært til et menneske der er så diametralt modsat dem vi er. Særligt for min kæreste er det svært slet ikke at kunne genfinde noget af sig selv, sin person, sine værdier hos sin søn.
Det tabubelagte her er flere ting. Som årene går har vi mistet kampgejsten. Vi er udmattede, og der er intet der virker. Vi mærker større og større afstand mellem bonus og os. Jeg elsker ham ikke. Og min kæreste siger, med tårer i øjnene, at han faktisk heller ikke er sikker på, at han elsker ham længere.
Hvordan kan man ikke elske sit eget barn, vil de fleste helt sikkert tænke. Men det er en kompliceret historie der aldrig har haft ordentlige vilkår for en god relation.
Og hvad så? Hvad stiller man op? Det er ikke længere forbundet med glæde, at han kommer. Jeg er klar over, at det er så forkert at sige, men det er sådan vi har det. Vi har kæmpet så intensivt for den her relation og for at han skulle have det godt, men lige meget har det hjulpet. Han glider væk, er ikke genkendelig for os. Jeg tror også det er svært for ham, at vi er så forskellige.
Hvad gør man med alt det her? Det er jo ikke lige noget man snakker med folk om, netop fordi det er så svært for andre at sætte sig ind i en situation så absurd som at man mister følelserne for sit eget barn - eller aldrig har haft chancen for at få dem i første omgang.
Men vi har det svært, og vi er så brugte når han har været her. Og vi har så ondt af ham i det her også, for han er bare et barn.