Jeg vil gerne anbefale bogen "Gravid i en fart" af Karen Trewinnard... hun beskriver forskellige cases og giver gode fif til at optimerer fertiliteten hos både mand og kvinde.
Jeg blev ikke gravid, da jeg gerne ville. Det tog et års tid, hvor vi bare ikke brugte prævention... så yderligere et par år hvor vi brugte ÆLtest, tempraturmetode osv osv. Min læge blev kontaktet, men ville først ikke henvise videre, fordi jeg var så ung (25). Til sidst blev vi så henvist til undersøgelse, og min mand fik først undersøgt sin sædkvalitet. Vi fik at vide, de altid starter med manden, fordi det er let og billigt - og der er ingen grund til at lave mere indviklede ting, før de ved hvordan det står til hos ham. Min mand fejlede ikke noget, men var helt normal. Jeg kom på en venteliste og skulle have hormoner, men i mellemtiden blev jeg færdiguddannet og vi besluttede at sætte det på standby i nogle måneder, så jeg ikke skulle gå til eksamen midt i hormon-helvedet. Vi skulle også giftes den sommer og jeg ville gerne være smuk i kjolen!... jeg begyndte at løbetræne og kostomlagde - ingen sukker, ingen hvidt brød og meget frugt og grønt i små måltider... med andre ord, diabetes-kost egnet til at holde blodsukkeret stabilt. Blodsukkeret har stor indflydelse på hormonbalancen.
Jeg var ikke overvægtig, men tabte 3 kilo og blev strammet op... jeg havde en meget ustabil cyklus, så jeg bemærkede ikke, at jeg gik over tid. Jeg havde opgivet at "kunne selv" og ventede bare på behandling. Jeg følte mig så alligevel oppustet og øm osv - og tog en test - mest for at udelukke det!! - og jeg var gravid!... to dage før brylluppet
og senere undersøgelser viste, at jeg var 9 uger henne.
Jeg kan helt sikkert anbefale at se på madvaner, røg og alkohol... Det gælder om at lave ordentlige vilkår for baby at bo i 
Anmeld