Hjælp en førstegangsmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Miti's mama skriver:

Nogenlunde samme tid. Hun fik lov til at smage lidt, men hun spiste det ikke, det var mere med at putte i munden, smage og spytte ud igen, eller også maste hun det bare rundt. Hun er to år i dag og spiser stadig alt

Du blendede det ikke? 

Men lyder da til, at vi godt kan begynde om et par uger måske 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi
Unicorn1 skriver:

Ja som overskriften siger, så er jeg ret ny i alt det her, så jeg har lige nogle spørgsmål om mad til min 5 mdr. datter.. 

1. Når hun får frugtmos, skal der så fedtstof og MME i? 

2. Er der frugter, som hun ikke må få mos af endnu? 

3. Er der grøntsager, som hun ikke må få mos af endnu, eller som SKAL blandes med andre grøntsager?  (Her er jeg godt klar over, at der skal fedtstof og MME i).. 

4. Hvor store portioner må hun få af mosen af både frugt og grønt? 

5. Hvornår må hun få most almindelig mad? Fx lasagne eller sådan noget..

PS. Hun har fået grød med frugtmos i lidt over en måned nu, så hun er vant til det, og derfor vil jeg gerne begynde at udvide variationen af hendes mad..

1. Nej mme og fedtstof behøves ikke sålænge frugtmos ikke gives alene ( fx på grød). 

2. Mener jeg ikke. 

3. Der er vidst noget med spinat og rødbede. 

4. Jeg ville passe på med for store portioner af nye ting ( pga mavekneb). Omkring 1 dl mener jeg antages som et måltid. 

5. Hvorfor vil du fx mose en lasagne? Når hun er 6 måneder må hun stille og roligt begyndte på fast føde ( fx bondebrød med pålæg, pasta, blødt kød osv). 

Anmeld Citér

15. april 2019

Unicorn1

1. Nej mme og fedtstof behøves ikke sålænge frugtmos ikke gives alene ( fx på grød). 

2. Mener jeg ikke. 

3. Der er vidst noget med spinat og rødbede. 

4. Jeg ville passe på med for store portioner af nye ting ( pga mavekneb). Omkring 1 dl mener jeg antages som et måltid. 

5. Hvorfor vil du fx mose en lasagne? Når hun er 6 måneder må hun stille og roligt begyndte på fast føde ( fx bondebrød med pålæg, pasta, blødt kød osv). 

Men hvis hun skal have frugtmos alene, så skal der fedtstof og MME i? Vi gav fx pæremos i dag.. Skulle der have været noget i der? 

Og det er nok bare mig, der er ret pylret med madstykker, som hun kan få galt i halsen .. Forestiller mig altid det værste, så kan lige se sådan et stykke boller i karry eller lasagne sidde fast .. Men det skal jeg så ikke være nervøs for? 

Anmeld Citér

15. april 2019

Stivdie

Tjek den her:  https://www.sst.dk/~/media/E382EA4F4DD7410B8A71243B7F97E70B.ashx

Sundhedsstyrelsens anbefaler, at der tilsættes både fedtstof og modermælk eller modermælkserstatning til grød og mos - mener det er indtil næsten 1 år.

Børn skal ikke have spinat, selleri, rødbede, fennikel, kanel, dåsetun, rovfisk og grøn garniture på varm mad særlig ofte før de er fyldte 2 år.

Og børn under 6 mdr. anbefales at få glutenfri grød (fx. majs, hirse og boghvede) og mosede grøntsager (fx kartoffelmos som base varieret med en eller flere andre grøntsager som Smagsgiver). 

Anmeld Citér

15. april 2019

Unicorn1

Stivdie skriver:

Tjek den her:  https://www.sst.dk/~/media/E382EA4F4DD7410B8A71243B7F97E70B.ashx

Sundhedsstyrelsens anbefaler, at der tilsættes både fedtstof og modermælk eller modermælkserstatning til grød og mos - mener det er indtil næsten 1 år.

Børn skal ikke have spinat, selleri, rødbede, fennikel, kanel, dåsetun, rovfisk og grøn garniture på varm mad særlig ofte før de er fyldte 2 år.

Og børn under 6 mdr. anbefales at få glutenfri grød (fx. majs, hirse og boghvede) og mosede grøntsager (fx kartoffelmos som base varieret med en eller flere andre grøntsager som Smagsgiver). 

Mange tak 

Anmeld Citér

18. april 2019

Miti's mama

Unicorn1 skriver:

Du blendede det ikke? 

Men lyder da til, at vi godt kan begynde om et par uger måske 

Nej, hun fik sin egen babymad, og når hun så prøvede at tage min mad, så fik hun lov til at smage

Anmeld Citér

19. april 2019

Unicorn1

Miti's mama skriver:

Nej, hun fik sin egen babymad, og når hun så prøvede at tage min mad, så fik hun lov til at smage

Okay.. Jamen så vil vi begynde at prøve det inden længe 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.