Hjælp en førstegangsmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.112 visninger
16 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. april 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ja som overskriften siger, så er jeg ret ny i alt det her, så jeg har lige nogle spørgsmål om mad til min 5 mdr. datter.. 

1. Når hun får frugtmos, skal der så fedtstof og MME i? 

2. Er der frugter, som hun ikke må få mos af endnu? 

3. Er der grøntsager, som hun ikke må få mos af endnu, eller som SKAL blandes med andre grøntsager?  (Her er jeg godt klar over, at der skal fedtstof og MME i).. 

4. Hvor store portioner må hun få af mosen af både frugt og grønt? 

5. Hvornår må hun få most almindelig mad? Fx lasagne eller sådan noget..

PS. Hun har fået grød med frugtmos i lidt over en måned nu, så hun er vant til det, og derfor vil jeg gerne begynde at udvide variationen af hendes mad..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2019

Anonym

Unicorn1 skriver:

Ja som overskriften siger, så er jeg ret ny i alt det her, så jeg har lige nogle spørgsmål om mad til min 5 mdr. datter.. 

3. Er der grøntsager, som hun ikke må få mos af endnu, eller som SKAL blandes med andre grøntsager?  (Her er jeg godt klar over, at der skal fedtstof og MME i).. 

PS. Hun har fået grød med frugtmos i lidt over en måned nu, så hun er vant til det, og derfor vil jeg gerne begynde at udvide variationen af hendes mad..

Jeg svare udfra hvordan jeg gjorde med min søn efter min sp anvisning som er 4 år idag  

1. Nej der skal ikke fedtstof eller mme i

2. Ved ikke om der er noget hun ikke må få. Men jeg holdet mig til banan, æble, pærer, svesker (alt hvad man kunne få på semper glas. 

3. Min søn fik alle slags grøntsager 

4. Til hun er mæt og ikke gider mere

5. Startede på almindelig mad da han blev 1 år 

Anmeld Citér

12. april 2019

Unicorn1

Anonym skriver:

Jeg svare udfra hvordan jeg gjorde med min søn efter min sp anvisning som er 4 år idag  

1. Nej der skal ikke fedtstof eller mme i

2. Ved ikke om der er noget hun ikke må få. Men jeg holdet mig til banan, æble, pærer, svesker (alt hvad man kunne få på semper glas. 

3. Min søn fik alle slags grøntsager 

4. Til hun er mæt og ikke gider mere

5. Startede på almindelig mad da han blev 1 år 

Super.. Mange tak for svar 

Anmeld Citér

12. april 2019

Anonym

Unicorn1 skriver:

Der er vist noget med de ikke må få ret meget rødbede, spinat og et par andre ting. Kan desværre ikke huske det lige nu. Men vi havde glæde af sundhedsstyrelsens guide til spædbørns mad, den kan findes på deres hjemmeside. Den er ret lang, men der er opskrifter, gode råd, ting man ikke skal give og alt muligt. Måske du kunne bruge den?

Anmeld Citér

12. april 2019

Unicorn1

Anonym skriver:

Der er vist noget med de ikke må få ret meget rødbede, spinat og et par andre ting. Kan desværre ikke huske det lige nu. Men vi havde glæde af sundhedsstyrelsens guide til spædbørns mad, den kan findes på deres hjemmeside. Den er ret lang, men der er opskrifter, gode råd, ting man ikke skal give og alt muligt. Måske du kunne bruge den?

Det lyder fantastisk.. Den vil jeg helt klart kigge på .. Mange tak

Anmeld Citér

12. april 2019

Miti's mama

Enig med de andre - startede dog 'rigtig' mad en del tidligere, fordi hun ganske enkelt snuppede det fra min gaffel inden jeg kunne få indholdet ind i min egen mund...  Det kan de også godt, med måde og opsyn hvis de selv vil smage

Anmeld Citér

12. april 2019

Unicorn1

Enig med de andre - startede dog 'rigtig' mad en del tidligere, fordi hun ganske enkelt snuppede det fra min gaffel inden jeg kunne få indholdet ind i min egen mund...  Det kan de også godt, med måde og opsyn hvis de selv vil smage

Hvornår var det? For vores prøver allerede nu .. Hun er kun 5 måneder, og hvis vi ikke holder øje, og vores mad er inden for rækkevidde, så tager hun det! Hun virker meget mere interesseret i det end grød og mos.. 

Men synes jo lige, at det er tidligt nok at skulle give hende rigtig mad hehe

Anmeld Citér

13. april 2019

Mamacita til 2 piger

Unicorn1 skriver:

Hvornår var det? For vores prøver allerede nu .. Hun er kun 5 måneder, og hvis vi ikke holder øje, og vores mad er inden for rækkevidde, så tager hun det! Hun virker meget mere interesseret i det end grød og mos.. 

Prøv at læse om blw? Mine børn har ikke været tll det. Men nogle børn er meget interesserede i det og det lyder som om, at det kunne være noget for din datter. 

Vores fik alt efter de fyldte 6 mdr. som 7-8 mdr. spiste de et samme som os. Enten som mos eller meget små stykker. 

Anmeld Citér

15. april 2019

Miti's mama

Unicorn1 skriver:

Nogenlunde samme tid. Hun fik lov til at smage lidt, men hun spiste det ikke, det var mere med at putte i munden, smage og spytte ud igen, eller også maste hun det bare rundt. Hun er to år i dag og spiser stadig alt

Anmeld Citér

15. april 2019

Unicorn1

Mamacita til 2 piger skriver:

Prøv at læse om blw? Mine børn har ikke været tll det. Men nogle børn er meget interesserede i det og det lyder som om, at det kunne være noget for din datter. 

Vores fik alt efter de fyldte 6 mdr. som 7-8 mdr. spiste de et samme som os. Enten som mos eller meget små stykker. 

Ja har læst en smule om det, og havde også overvejede det lidt.. Er bare så bange for, at stykkerne er så store, så hun bliver kvalt i dem (ja pylret mor her).. Vi prøvede med agurk her forleden, men det var hun godt nok ikke fan af hehe.. Skal dog prøve det igen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.