Bedste bud på mindre familiehunde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2019

Anonymor

Janet1989 skriver:

Jeg vil også foreslå en cavalier King Charles spaniel. Har selv haft en og han var den bedste hund! 

Nu har jeg så en papillon, dejlig lille hund, god ved mig, men dog gør han meget hvis der banker på døren eller hvis naboernes hunde gør (de har endda STORE hunde)

men hunde kan altså opdrages til IKKE at gø  

Skulle også til at nævne papillon, som vi også har. Vores gør uhyre sjældent. Men sådan en klog og kærlig lille hund! Vi har trænet vores minimalt, men alligevel har hun bare altid været mega nem og velopdragen. Det tog én dag at gøre hende renlig, og da hun var hvalp havde vi ingen problemer med hun bed i alting. I dag når hun er alene hjemme har hun adgang til hele huset, for hun kunne ikke drømme om at ødelægge noget. Hun er mega kærlig og god ved børnene. Kunne ikke have ønsket os en mere fantastisk hund! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2019

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Vi har i flere år overvejet, både for og i mod, stor eller lille og ingen beslutning er taget endnu. Vi har flere dage om ugen hvor der er nogen hjemme det meste af dagen og børnene er væk fra 8.15-14.30 de dage vi begge arbejder  Så generelt har vi ok med tid synes jeg selv om det selvfølgelig er bedre man er hjemme altid. 

Er selv vokset op med både en lille og kæmpe hund og troede nok mest på en større race.. Men, vi må nok erkende at det på mange måder vil være nemmere med en lille hund hvis det skal være. 

Den skal max have mellem energiniveau, da vi allerede kan sige vi ikke går tre timer dagligt med den, men hvis den  har lyst kan man lave hyggeture dagligt med små opgaver , evt lidt agility sjov eller sofshygge. Bare ikke husky niveau, det dur slet ikke.

Vi orker ikke en hunderace der gør konstant eller er nervøs anlagt fordi den føler sig truet af gæster, katte, lyde osv, så enkelte hunderacer er selvfølgelig udelukket allerede der.

Ikke for stort jagtgen da vi bor på landet og har katte.. Og der er harer, fasaner, gæs, svaner og rådyr tæt ved. 

Nogen gode bud, på rolig lille familiehund/sofahygger?? 

Prisen er ikke vigtig, den er det mindste problem da der jo er udgifter hver måned alligevel. 

Cavalieren er en fantastisk hund som flere skriver. Men man skal virkelig overveje det, da racen desværre har rigtig mange helbredsmæssige skavanker. Nogle kan man dna-teste sig ud af, og alle opdrættere (med tavler) skal hjernescanne forældre. Men den værste sygdom Syringomyeli (SM) kan man hverken DNA-teste eller scanne sig ud af, da den kan springe generationer over og der pt ikke er nogen dna-markører for sygdommen. 

Vi fik en smuk sød og dejlig Cavalier-hvalp fra seriøs opdrætter for 2 år siden. Vi måtte aflive ham, da han var kun 9 måneder pga. en progressiv hjerneskade, der ifølge obduktion med al sandsynlighed skyldes SM. Man mener at op mod 80-90 % af alle cavaliere har anlæg for sygdommen, og at omkring 10-15% vil udvikle den. Man kan ikke behandle den, dog er der forsøg i gang ift. noget smertestillende på KU life.

Jeg ville så gerne have en Cavalier igen pga temperament, sind og udseende. Men lige pt tør jeg ikke især pga SM.

Så... ift sind og temperament er Cavalier er rigtigt godt bud, og der ER en fantastisk hund. Men sæt jer ind i de helbredsmæssige udfordringer, som racen desværre har. 

Anmeld Citér

7. marts 2019

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Matsør skriver:

Cavalieren er en fantastisk hund som flere skriver. Men man skal virkelig overveje det, da racen desværre har rigtig mange helbredsmæssige skavanker. Nogle kan man dna-teste sig ud af, og alle opdrættere (med tavler) skal hjernescanne forældre. Men den værste sygdom Syringomyeli (SM) kan man hverken DNA-teste eller scanne sig ud af, da den kan springe generationer over og der pt ikke er nogen dna-markører for sygdommen. 

Vi fik en smuk sød og dejlig Cavalier-hvalp fra seriøs opdrætter for 2 år siden. Vi måtte aflive ham, da han var kun 9 måneder pga. en progressiv hjerneskade, der ifølge obduktion med al sandsynlighed skyldes SM. Man mener at op mod 80-90 % af alle cavaliere har anlæg for sygdommen, og at omkring 10-15% vil udvikle den. Man kan ikke behandle den, dog er der forsøg i gang ift. noget smertestillende på KU life.

Jeg ville så gerne have en Cavalier igen pga temperament, sind og udseende. Men lige pt tør jeg ikke især pga SM.

Så... ift sind og temperament er Cavalier er rigtigt godt bud, og der ER en fantastisk hund. Men sæt jer ind i de helbredsmæssige udfordringer, som racen desværre har. 

Hjertescanne selvfølgelig - ikke hjernescanne 

Anmeld Citér

8. marts 2019

sandramor

bøllen skriver:

Det samme her , den skønneste cavalier . Men måtte aflives som 6 årige pga hjertefejl .

Ja det er frygteligt så mange af dem der må aflives pga hjertet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.