Han lærer vores barn de forkerte ting.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.117 visninger
11 svar
6 synes godt om
1. februar 2019

Anonym trådstarter

Nu har vi igen haft en situation hvor mit barn kommer og gøre/siger ting som ikke er pæne og når jeg spørger hvor h*n har det fra, kommer svaret "far sagde jeg skulle sige/gøre det".

En ting er når h*n kommer i børnehaven og siger "mor er en so" fordi vi aftenen før har snakket om hvad en mor gris og far gris bliver kaldt.  men når ungen kommer og siger "jeg hader dig", kalder mig grødhoved eller dum, og så siger det er far der sagde h*n skulle sige det, så bliver jeg ærlig talt sur og meget ked af det.

Hvordan kan jeg dog få ham til at holde op med at lære vores 4 1/2 år at sige sådanne ting? Hvad hvis h*n gentager det i børnehaven?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2019

Soonmom

Har du snakket med far og spurgt ham,, hvorfor han siger at han skal sige sådan noget ? 

For det lyder da for underligt, er det i forbindelse med skænderier ? 

Anmeld Citér

1. februar 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Nu har vi igen haft en situation hvor mit barn kommer og gøre/siger ting som ikke er pæne og når jeg spørger hvor h*n har det fra, kommer svaret "far sagde jeg skulle sige/gøre det".

En ting er når h*n kommer i børnehaven og siger "mor er en so" fordi vi aftenen før har snakket om hvad en mor gris og far gris bliver kaldt.  men når ungen kommer og siger "jeg hader dig", kalder mig grødhoved eller dum, og så siger det er far der sagde h*n skulle sige det, så bliver jeg ærlig talt sur og meget ked af det.

Hvordan kan jeg dog få ham til at holde op med at lære vores 4 1/2 år at sige sådanne ting? Hvad hvis h*n gentager det i børnehaven?

Først tænker jeg at du skal spørge far om det, og hvis det passer, hvorfor han siger at jeres barn skal sige sådan nogle ting?  

Anmeld Citér

1. februar 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Har du snakket med far og spurgt ham,, hvorfor han siger at han skal sige sådan noget ? 

For det lyder da for underligt, er det i forbindelse med skænderier ? 

Episoden i dag opstod mens jeg lavede mad og de var i stuen hvor de havde gang i en eller anden leg med hvem kan klappe den anden i numsen (spørg mig ikke hvordan det startede ). Hvis jeg kommer indenfor rækkevidde bliver jeg gerne "offeret" men det er kun kærlige klap. Det blev så i dag efterfulgt af "jeg hader dig".

Heg stoppede straks deres leg og sagde alvorligt "nu skal I høre efter begge to. Man siger ikke til folk at man hader dem." og da h*n så sagde at far havde sagt det, så smilede han bare og sagde "ja".

Lige der blev jeg rigtig ked/sur og da han så sagde "du skal sige 'jeg elsker dig'", hvilket h*n så straks gjorde, så gik jeg bare ud i køkkenet for at forsætte - men lukkede døren. 

Anmeld Citér

1. februar 2019

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Først tænker jeg at du skal spørge far om det, og hvis det passer, hvorfor han siger at jeres barn skal sige sådan nogle ting?  

Det er desværre rigtigt.

Da det skete i dag sagde jeg alvorligt at sådan siger man ikke. Hans reaktion var at fortælle barnet at h*n skulle sige "jeg elsker dig" - hvilket h*n straks gjorde.

Det virkede ærlig talt ikke som om han så noget forkert i det.

Anmeld Citér

1. februar 2019

Mamacita til 2 piger

Anonym skriver:

Jeg synes du overdriver. De skal selvfølgelig ikke gå rundt og sige at de hader nogen. Men det kan være taget ud af kontekst. 

Når mine børn siger sådan noget, så spørger jeg bare om de godt ved hvad det betyder. Det ved de som regel ikke, og så får de forklaringen om at fx så betyder “Jeg hader dig” at man ikke kan lide den person man siger det til og så vender jeg den om og spørger lm de ville synes det var rart, hvis nogen sagde det til dem. Det synes de sjældent. Og så går det over.  

Det sætter lidt tanker l gang og det er super fint. Også for en 4 årig. Min på 3,5 forstår det i hvertfald fint. 

Anmeld Citér

1. februar 2019

Anonym trådstarter

Jeg synes du overdriver. De skal selvfølgelig ikke gå rundt og sige at de hader nogen. Men det kan være taget ud af kontekst. 

Når mine børn siger sådan noget, så spørger jeg bare om de godt ved hvad det betyder. Det ved de som regel ikke, og så får de forklaringen om at fx så betyder “Jeg hader dig” at man ikke kan lide den person man siger det til og så vender jeg den om og spørger lm de ville synes det var rart, hvis nogen sagde det til dem. Det synes de sjældent. Og så går det over.  

Det sætter lidt tanker l gang og det er super fint. Også for en 4 årig. Min på 3,5 forstår det i hvertfald fint. 

Jeg ved også godt at h*n ikke sagde det fordi h*n mente det, og forklarede også hvad det betyder.

Men jeg bliver sut/trist når der min mand der  er har fået vores barn til at sige det. Han er jo voksen og burde forstå at man ikke bare lige siger sådan. 

Anmeld Citér

2. februar 2019

Hjemmegaaende

Jeg synes ikke du overdriver - mit barn skulle heller ikke lære at sige hade

Anmeld Citér

2. februar 2019

Babilooo

Det lyder til at du overdriver.

du skal ikke blive sur/ ked af det over for dit barn soM sikkert slet ikke ved hvad det betyder.

så må du tage snakken med din mand om at du synes det er forkert at han siger sådanne ting til jeres søn. 

Men han vil også komme hjem fra børnehave og evt sige “lorte.- .” osv. Så må man tage en stille snak om at det ikke er pænt. Der er intet vundet ved at blive såret over det, for børn kender sjældent betydningen. .. hvordan andre tolker det.

Anmeld Citér

2. februar 2019

MT_2011

Man kan ikke undgå at ens barn lærer grimmer gloser. Det vil ske før eller siden, når de er sammen med andre børn.

Men du burde tage en snak alene med din mand om at du ikke syntes det er okay, hvis det er fordi han får jeres barn til at sige det, fordi faren selv syntes det er sjovt.

Men hvis barnet bare har lært ordet og far har fortalt hvad det betyder, så er han jo ikke skurken og han retter jo også barnet ved at sige jeg elsker dig i steder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.