17 årig regler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2019

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Nej jeg er absolut ikke bedre, men jeg er den jeg er - og du spurgte mig(og endda på en lidt nedladende måde) og fik min forklaring. Hvem ved om jeg gør det rigtigt, måske jeg står om ti år og siger, jeg skulle hellere have gjort. 

Man opdrager og er vel familie ud fra det man tror bedst, ingen  af os går vel rundt og gør det vi tror dårligst. Jeg gør det med min viden, mine værdier, mine forestillinger men ingen humanvidenskab eller videnskab for den sags skyld er endegyldige sandheder, det er tro. 

Så nej du og andre er i min optik de bedste forældre til deres børn og jeg til mine. Og jeg svarede, hvad jeg ville gøre og jeg ville sige nej, det er hverdag (blev forresten opdraget på samme måde selv og følte mig ikke stækket, men var fint tilfreds og havde en sjov ungdom, min mor ville nok sige lidt før sjov ). Og før mig handler det ikke om alder, men om man bør i et hjem med andre mennesker, derfor ville jeg også sige nej når hun er 18. 

Fantastisk alle ikke opdrager på samme måde, ikke har samme værdier, samme holdninger ellers var verden da røg syg. Du spurgte  du fik et svar eller rettere min begrundelse, du  begrundelse er en anden og vil lige så rigtig som min? 

Beklager hvis du fandt mit spørgsmål nedladende, det var faktisk reelt ment.

Jeg er enig med dig i at vi hver især opdrager på den måde som vi finder bedst, men når det er sagt, så er jeg stadig uenig i at man er ufornuftigt, fordi man som ung voksen skulle drikke alkohol på en hverdag, og derefter passe sin skole. Skulle det vise sig at det kan den unge ikke, jamen så kan man sætte grænser udfra en erfaring. Men at sige kategorisk nej, er i min optik ikke optimalt. 

At man bør hjemme, betyder i min verden at der skal tages hensyn til hinanden i det hjem, men det betyder også at man har en sikker  base, imens man som ung er i gang med at blive voksen, og drage sin egne erfaringer, gode som dårlige. Og i min optik er det i og for sig også iorden at den unge indimellem trækker sig fra det fællesskab det er i hjemmet, imens denne former sin egen person.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2019

lineog4

Mom skriver:

Beklager hvis du fandt mit spørgsmål nedladende, det var faktisk reelt ment.

Jeg er enig med dig i at vi hver især opdrager på den måde som vi finder bedst, men når det er sagt, så er jeg stadig uenig i at man er ufornuftigt, fordi man som ung voksen skulle drikke alkohol på en hverdag, og derefter passe sin skole. Skulle det vise sig at det kan den unge ikke, jamen så kan man sætte grænser udfra en erfaring. Men at sige kategorisk nej, er i min optik ikke optimalt. 

At man bør hjemme, betyder i min verden at der skal tages hensyn til hinanden i det hjem, men det betyder også at man har en sikker  base, imens man som ung er i gang med at blive voksen, og drage sin egne erfaringer, gode som dårlige. Og i min optik er det i og for sig også iorden at den unge indimellem trækker sig fra det fællesskab det er i hjemmet, imens denne former sin egen person.

Jeg kan heller ikke vide endnu om det bliver kategorisk nej alle hverdage hele livet - men jeg kan sige, at ja jeg synes faktisk det er ufornuftigt, at man som 17 årlig, 38 årig eller 50 årig vælger at blive påvirket af alkohol og nøjes med 5 timers søvn (hvor man må forvente at promillen måske endda ikke er faldet ned til at man er ædru), for derefter at cykle i skole og forsøge at følge trit med de elever/studerende der gik i seng uden alkohol i blodet og måske endda forholdsvist tidligt - jeg synes også det er ufornuftigt at sidde og spille copunter strike eller skrive på facebook eller se film hele nattens, hvis man dagen efter skal yde og lære. 

Vi kan ikke tilbyde et hjem med egen indgang, vi kan ikke tilbyde et hjem, hvor man kan komme ind uden at vi hører det - og egentlig ønsker jeg heller ikke at tilbyde det - kan huske en SSP medarbejder en gang sagde noget som borede sig fast: Se altid dit barn i øjnene mindst en gang om dagen - og det forsøger jeg at efterleve også når de er unge og de skal ud og prøve deres vinger af. 

Jeg er derudover heller ikke tilhænger af det store kvantum af alkohol som de unge i DK desværre har en dum rekord omkring, og det fortæller jeg da også gerne mine børn, lige som de kender til mit politiske ståsted, min tanker om døden og livet og hvad ved jeg. Men de har frihed til at prøve, de har frihed til at komme æskestive hjem, fordi vi er den sikre base - vi er bare ikke den sikre base der siger ja og amen til alt, vi er også den sikre base der guider og stiller krav, men altid er der også når man gør noget andet end aftalt. 

Måske jeg skriver noget helt andet om 10 år når mine to mindste er godt igennem puberteten og næsten er færdige med at være teenagere - måske jeg lige nu bare er naiv fordi jeg har en datter, som er åben og deler. En datter som gerne vil guides, en datter som man kan tale logik med, en datter som jo skal have en masse egen erfaring, men som er et sted i livet, hvor alkohol er spændende, fester er spændende, drenge er formodentlig spændende - men som fx Med sit teater oplever meget tydeligt det at have ansvar for et fællesskab, og skal man have en Forestilling lørdag så er man ikke ude sent fredag. Skal hun på arbejde søndag morgen, så er hun ikke ude sent lørdag og det samme gælder med skolen - det er faktisk ikke noget jeg har skulle sætte rammer for (endnu), for det er hendes egen logik. 

Første gang hun skulle til fest med alkohol, satte jeg faktisk ikke rammerne. Hun spurgte: hvor meget må jeg drikke. Jeg spurgte: Hvor meget synes du det er rimeligt, at du drikker når du er 15 år? Hun gav et svar - det var et svar jeg kunne godtage, så hun satte rammen. Præcis på samme måde med kom hjem tiden. Så kom hun som 17 årig i 2. G ville jeg nok vælge sammen tilgang, og så kunne jeg se om det var inden for rimelighedens grænser i vores fællesskab og med mine voksne briller på. Og må nød til at sige påvirket af alkohol, dvs. Mere end et par genstande er ikke rimeligt med mine voksne briller på, når man skal op og klare en hverdag dagen efter - ret sikker på jeg ville modtage en del klager, hvis jeg som lærer stod fredag morgen og lugtede lidt af gammel øl, var bagstiv og endda med en lille promille - og for mig er skolen et arbejde for de kære studerende. 

Anmeld Citér

20. januar 2019

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Jeg kan heller ikke vide endnu om det bliver kategorisk nej alle hverdage hele livet - men jeg kan sige, at ja jeg synes faktisk det er ufornuftigt, at man som 17 årlig, 38 årig eller 50 årig vælger at blive påvirket af alkohol og nøjes med 5 timers søvn (hvor man må forvente at promillen måske endda ikke er faldet ned til at man er ædru), for derefter at cykle i skole og forsøge at følge trit med de elever/studerende der gik i seng uden alkohol i blodet og måske endda forholdsvist tidligt - jeg synes også det er ufornuftigt at sidde og spille copunter strike eller skrive på facebook eller se film hele nattens, hvis man dagen efter skal yde og lære. 

Vi kan ikke tilbyde et hjem med egen indgang, vi kan ikke tilbyde et hjem, hvor man kan komme ind uden at vi hører det - og egentlig ønsker jeg heller ikke at tilbyde det - kan huske en SSP medarbejder en gang sagde noget som borede sig fast: Se altid dit barn i øjnene mindst en gang om dagen - og det forsøger jeg at efterleve også når de er unge og de skal ud og prøve deres vinger af. 

Jeg er derudover heller ikke tilhænger af det store kvantum af alkohol som de unge i DK desværre har en dum rekord omkring, og det fortæller jeg da også gerne mine børn, lige som de kender til mit politiske ståsted, min tanker om døden og livet og hvad ved jeg. Men de har frihed til at prøve, de har frihed til at komme æskestive hjem, fordi vi er den sikre base - vi er bare ikke den sikre base der siger ja og amen til alt, vi er også den sikre base der guider og stiller krav, men altid er der også når man gør noget andet end aftalt. 

Måske jeg skriver noget helt andet om 10 år når mine to mindste er godt igennem puberteten og næsten er færdige med at være teenagere - måske jeg lige nu bare er naiv fordi jeg har en datter, som er åben og deler. En datter som gerne vil guides, en datter som man kan tale logik med, en datter som jo skal have en masse egen erfaring, men som er et sted i livet, hvor alkohol er spændende, fester er spændende, drenge er formodentlig spændende - men som fx Med sit teater oplever meget tydeligt det at have ansvar for et fællesskab, og skal man have en Forestilling lørdag så er man ikke ude sent fredag. Skal hun på arbejde søndag morgen, så er hun ikke ude sent lørdag og det samme gælder med skolen - det er faktisk ikke noget jeg har skulle sætte rammer for (endnu), for det er hendes egen logik. 

Første gang hun skulle til fest med alkohol, satte jeg faktisk ikke rammerne. Hun spurgte: hvor meget må jeg drikke. Jeg spurgte: Hvor meget synes du det er rimeligt, at du drikker når du er 15 år? Hun gav et svar - det var et svar jeg kunne godtage, så hun satte rammen. Præcis på samme måde med kom hjem tiden. Så kom hun som 17 årig i 2. G ville jeg nok vælge sammen tilgang, og så kunne jeg se om det var inden for rimelighedens grænser i vores fællesskab og med mine voksne briller på. Og må nød til at sige påvirket af alkohol, dvs. Mere end et par genstande er ikke rimeligt med mine voksne briller på, når man skal op og klare en hverdag dagen efter - ret sikker på jeg ville modtage en del klager, hvis jeg som lærer stod fredag morgen og lugtede lidt af gammel øl, var bagstiv og endda med en lille promille - og for mig er skolen et arbejde for de kære studerende. 

Men man kan vel sagtens se sit unge voksne barn i øjnene selvom det er ude en torsdag aften? Det ene udelukker vel ikke det andet.

Og det er helt fair at du syntes det er ufornuftigt, jeg er af en anden holdning, at det ene ikke udelukker det andet. Men det er en erfaring det unge menneske selv kan og bør gøre sig.

Hvem siger at andres børn ikke er åbne overfor deres forældre, selvom grænserne måske er anderledes, igen det ene udelukker ikke det andet.

Jeg tror næppe at du og jeg bliver enige i denne debat, og det skal vi heller ikke. Du gør hvad du mener er bedst, imens andre gør hvad de mener er bedst.

Jeg stoler på at ved at guide, snakke og føre dialog med mine børn, både når de reelt er børn og når de er unge voksne, at lade dem prøve sig frem, gribe dem når de falder, at jeg på den måde ruster dem til voksenlivet, hvor de i den grad skal og bør kunne træffe egne valg. Jeg tror ikke på at jeg kan blive ved med at opdrage, læste engang at det reelt skal være sket inden 13 års alderen, for efter det er det at guide dem som gælder og virker. Jeg tror på at se på dem som fornuftige unge mennesker er vejen frem, og så tage snakken når de måske er ufornuftige er som virker.

Anmeld Citér

20. januar 2019

lineog4

Mom skriver:

Men man kan vel sagtens se sit unge voksne barn i øjnene selvom det er ude en torsdag aften? Det ene udelukker vel ikke det andet.

Og det er helt fair at du syntes det er ufornuftigt, jeg er af en anden holdning, at det ene ikke udelukker det andet. Men det er en erfaring det unge menneske selv kan og bør gøre sig.

Hvem siger at andres børn ikke er åbne overfor deres forældre, selvom grænserne måske er anderledes, igen det ene udelukker ikke det andet.

Jeg tror næppe at du og jeg bliver enige i denne debat, og det skal vi heller ikke. Du gør hvad du mener er bedst, imens andre gør hvad de mener er bedst.

Jeg stoler på at ved at guide, snakke og føre dialog med mine børn, både når de reelt er børn og når de er unge voksne, at lade dem prøve sig frem, gribe dem når de falder, at jeg på den måde ruster dem til voksenlivet, hvor de i den grad skal og bør kunne træffe egne valg. Jeg tror ikke på at jeg kan blive ved med at opdrage, læste engang at det reelt skal være sket inden 13 års alderen, for efter det er det at guide dem som gælder og virker. Jeg tror på at se på dem som fornuftige unge mennesker er vejen frem, og så tage snakken når de måske er ufornuftige er som virker.

Nej helt enige bliver vi nok ikke, men det tror jeg såmænd ingen bliver om opdragelse, værdier, menneskesyn osv. Der vil altid være nuancer. 

Jeg oplever egentlig ikke jeg opdrager min teenage datter særlig meget, jeg oplever jeg guider og jeg oplever, at jeg sætter nogle grænser fordi hun er et del af det fællesskab som hedder vores familie. Og den personlige frihed for mig er ikke grænseløs, men er netop der til, hvor du møder et andet menneske og dette menneske også har nogle personlige grænser. Vores grænser her hjemme er så blandt andet kom hjem tider især i hverdagen, fordi vi har behovet for den ro der falder over hjemmet, så vækkeuret klokken 5.30 faktisk er muligt at reagere på uden at være en zombi.

Jeg siger ikke andre børn er lukkede eller ikke åbne, jeg siger bare, jeg er heldig mit barn er også selvom jeg måske er lidt streng, for selvom jeg (eller vi for vi er enige her hjemme) har nogle rammer for fællesskabet, så oplever hun stadig at vi er den sikre base, hvor hun sagtens kan fortælle når hun har kvajet sig, eller hun kan komme en time for sent hjem uden vi står klar med stegepanden, eller hun kan have drukket mere end aftalt og giver bare et kram. 

Men ja jeg synes rent faktisk det er møg ufornuftigt, at man som voksen (for en ung vi ikke længere kan opdrage på, som er så fornuftig så vi kan slippe grænserne er vel voksen?) kan vælge at drikke sig stiv dagen før en arbejdsdag - jeg kender ikke mange arbejdspladser der vil billige bagstive medarbejdere. Tænker også at til trods for jeg ikke tror nogle videnskaber er eksakte videnskaber, så er det urealistisk, at der over tid kommer resultater, der viser at vores læringspotentiale eller for den sags skyld vores mulighed for at være effektive og konstruktive stiger når man har alkohol i blodet og har fået alt for lidt søvn, og formodentlig stadig har en promille. 

Og ja så er jeg nok gammeldags, men jeg forstår faktisk ikke behovet for at drikke alkohol og feste 3 dage om ugen. Den gang jeg i gamle gamle dage gik på gymnasiet, der kunne vi ikke en gang klare 2 dage om ugen - vi drak fredag, restituerede lørdag så vi havde tid til lektierne søndag (og jeg var endda en af dem der havde forholdsvist let ved det faglige). Hvis de unge i 2019 kan klare sig med 1/5 mindre konstruktiv undervisning/læring, så de rent faktisk kan undvære fredag, så er de enten blevet utroligt mere intelligente end vi var, eller kravene er måske gået lidt ned? Og det skal sige det handler ikke om en torsdag en gang hver halve år, men som jeg forstår det på ts (ikke for hendes datter men for andre) hver torsdag - det samme viser bybilledet her hvor jeg bor forresten - fredag morgen at gå forbi de forskellige dansesteder er som at gå midt i et gammelt værtshus.

Anmeld Citér

20. januar 2019

Babilooo

Med en som er 17 vil jeg også sige nej mht at feste på en hverdag. Kan ikke se behovet eller st det gør noget godt overhoved.

Man skal ikke undervurdere hvad der sker i de år man går i gymnasiet. Selvfølgelig bestemmes hele ens liv ikke. Men at være klar i hovedet, forberedt og kunne svare på spørgsmål og lære ny viden er afgørende for hvilke karaktere man får. Ja - der var også nogle i min klasse som festede igennem og fik lov. De fik så også dårlige snit. Og ligegyldigt hvor gammelmands surt det lyder, så er det altså afgørende for hvilke muligheder man har mht studie og videre levevej. At klare sig godt i gymnasiet betyder derfor næsten mere en at klare sig godt et semester på et studie.

Anmeld Citér

20. januar 2019

migxher

Lad det være op til hende ja hun er ikke myndig på papiret, men hvad så, skal hun bindes til sengen og have tremmer for vinduet? Nej. Hun har nået en alder hvor forbud og opdragelse er forbi. Men du skal selvfølgelig stadig være der for hende og tilbyde råd, guidning osv. Nu vil det så vise sig om du har gjort dit forarbejde godt mens hun var lille.

Men hun lyder da fornuftig. Hun vil gerne afprøve det men være hjemme i nogenlunde fornuftig tid. Måske hun finder ud af at bytur på en hverdag ikke er så fedt alligevel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.