Mom skriver:
Beklager hvis du fandt mit spørgsmål nedladende, det var faktisk reelt ment.
Jeg er enig med dig i at vi hver især opdrager på den måde som vi finder bedst, men når det er sagt, så er jeg stadig uenig i at man er ufornuftigt, fordi man som ung voksen skulle drikke alkohol på en hverdag, og derefter passe sin skole. Skulle det vise sig at det kan den unge ikke, jamen så kan man sætte grænser udfra en erfaring. Men at sige kategorisk nej, er i min optik ikke optimalt.
At man bør hjemme, betyder i min verden at der skal tages hensyn til hinanden i det hjem, men det betyder også at man har en sikker base, imens man som ung er i gang med at blive voksen, og drage sin egne erfaringer, gode som dårlige. Og i min optik er det i og for sig også iorden at den unge indimellem trækker sig fra det fællesskab det er i hjemmet, imens denne former sin egen person.
Jeg kan heller ikke vide endnu om det bliver kategorisk nej alle hverdage hele livet - men jeg kan sige, at ja jeg synes faktisk det er ufornuftigt, at man som 17 årlig, 38 årig eller 50 årig vælger at blive påvirket af alkohol og nøjes med 5 timers søvn (hvor man må forvente at promillen måske endda ikke er faldet ned til at man er ædru), for derefter at cykle i skole og forsøge at følge trit med de elever/studerende der gik i seng uden alkohol i blodet og måske endda forholdsvist tidligt - jeg synes også det er ufornuftigt at sidde og spille copunter strike eller skrive på facebook eller se film hele nattens, hvis man dagen efter skal yde og lære.
Vi kan ikke tilbyde et hjem med egen indgang, vi kan ikke tilbyde et hjem, hvor man kan komme ind uden at vi hører det - og egentlig ønsker jeg heller ikke at tilbyde det - kan huske en SSP medarbejder en gang sagde noget som borede sig fast: Se altid dit barn i øjnene mindst en gang om dagen - og det forsøger jeg at efterleve også når de er unge og de skal ud og prøve deres vinger af.
Jeg er derudover heller ikke tilhænger af det store kvantum af alkohol som de unge i DK desværre har en dum rekord omkring, og det fortæller jeg da også gerne mine børn, lige som de kender til mit politiske ståsted, min tanker om døden og livet og hvad ved jeg. Men de har frihed til at prøve, de har frihed til at komme æskestive hjem, fordi vi er den sikre base - vi er bare ikke den sikre base der siger ja og amen til alt, vi er også den sikre base der guider og stiller krav, men altid er der også når man gør noget andet end aftalt.
Måske jeg skriver noget helt andet om 10 år når mine to mindste er godt igennem puberteten og næsten er færdige med at være teenagere - måske jeg lige nu bare er naiv fordi jeg har en datter, som er åben og deler. En datter som gerne vil guides, en datter som man kan tale logik med, en datter som jo skal have en masse egen erfaring, men som er et sted i livet, hvor alkohol er spændende, fester er spændende, drenge er formodentlig spændende - men som fx Med sit teater oplever meget tydeligt det at have ansvar for et fællesskab, og skal man have en Forestilling lørdag så er man ikke ude sent fredag. Skal hun på arbejde søndag morgen, så er hun ikke ude sent lørdag og det samme gælder med skolen - det er faktisk ikke noget jeg har skulle sætte rammer for (endnu), for det er hendes egen logik.
Første gang hun skulle til fest med alkohol, satte jeg faktisk ikke rammerne. Hun spurgte: hvor meget må jeg drikke. Jeg spurgte: Hvor meget synes du det er rimeligt, at du drikker når du er 15 år? Hun gav et svar - det var et svar jeg kunne godtage, så hun satte rammen. Præcis på samme måde med kom hjem tiden. Så kom hun som 17 årig i 2. G ville jeg nok vælge sammen tilgang, og så kunne jeg se om det var inden for rimelighedens grænser i vores fællesskab og med mine voksne briller på. Og må nød til at sige påvirket af alkohol, dvs. Mere end et par genstande er ikke rimeligt med mine voksne briller på, når man skal op og klare en hverdag dagen efter - ret sikker på jeg ville modtage en del klager, hvis jeg som lærer stod fredag morgen og lugtede lidt af gammel øl, var bagstiv og endda med en lille promille - og for mig er skolen et arbejde for de kære studerende.