Anonym skriver:
Hej alle sammen
Jeg står i en situation hvor jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre. Min kæreste og jeg har været sammen i 4 år og venter vores første barn. Jeg er 26, han er 25. Vi er glade og lykkelige og spændte.
Vi har to katte, som er lejlghedskatte, og vi har haft dem i et halvt år. Jeg elsker mine katte! De er mine små babyer. på det sidste har min kæreste være ret voldelig og aggressiv mod dem, når de gør noget forkert. Normalt virker et strengt nej...
Han sparker efter dem og slår ud efter dem. Han rammer dem ikke, man de bliver bange! Han holder dem nede og råber. Jeg har bedt ham lade være! På mange måder. Jeg har grædt, virkelig vist ham at det gør inderligt ondt på mig at han er sådan mod dem. Det går meget udover vores forhold.
Før vi havde kattene og før jeg var gravid var han også voldelig og aggressiv overfor mig. Han slog mig ikke eller noget... han lader sin vrede gå ud over ting. Døre, vægge osv. Det stoppede dog næsten helt for et år siden.
Hvad skal jeg gøre? Han vil ikke ha kattene mere. Jeg nægter at skille mig af med dem! Simpelthen! Er så bange for at han er voldelig overfor vores kommende barn. Mit barn skal ikke vokse op med en far der er aggressiv og voldelig. Han er selv blevet slået at begge sine forældre da han var barn, men for ham var og er det normalt. Han siger at han aldrig kunne finde på at være som sine egne forældre. Men det er han overfor mine missere!
Jeg elsker ham! Han har været der for mig gennem depression, sorg og alt. Hele min graviditet har han været en den bedste mand og gjort alt for mig. Han er involveret i alt der hører med til graviditet. Han er virkelig en dejlig mand!
Men... har brug for andres synspunkt. Ville sætte pris på jeres holdninger og tanker. Undskylder for den lange tekst.
Tak❤️
Der er nemt nok at sige at han aldrig vil være sådan - Men hvis han allerede har svært ved at styre sit temperament overfor jeres katte, jamen så bliver det da rigtig svært med en baby der græder og vågner utallige gange om natten, eller når barnet er lidt større og græder hver gang det er utilfreds med noget, ikke høre efter osv.
som du beskriver det kan jeg ikke forestille mig at han vil være en god far.
Han skal hverken råbe voldsomt, true eller slå - alle tre ting er skadelige for jeres kommende barn.
Selvom det kun er overfor kattene vil det gøre jeres kommende barn utrygt. Og måske vil det gå rundt med en frygt for far.
Det vil lære at det er okay at opføre sig sådan.
Og tænk over om din kæreste er stoppet med at råbe og være aggressiv overfor dig eller om du kender ham og ved hvad der kan udløse hans aggressioner og du derfor sørger for at det ikke sker? Så er han stoppet eller er det dig der går på listefødder?
Jeg har været i et voldeligt forhold - efterhånden en del år siden - jeg syntes også der var "gode perioder" men de var der fordi jeg undgik ting der gjorde ham sure, vidste hvad jeg ikke skulle sige, ikke skulle sige, hvad jeg skulle gøre og ikke gøre.
Skynd dig væk før barnet bliver født. Hvis katte kan presse ham derud så vil det blive meget værre med et barn.