Anonym skriver:
LANGT INDLÆG:
For et år siden kom mit barn til verden - begge bedsteforældres første (og eneste barnebarn). Jeg gjorde meget ud af at lade farmor og farfar komme til pga. den der "hetz" med at de aldrig får lov til noget og det kun er mormor og morfar der må noget (holde/passe mv). Jeg gik meget på "kompromis" med mit barns forhold til sine morforældre forstået på den måde, at jeg aldrig gav mit barn til dem - simpelthen af frygt for at farmor og farfar skulle føle sig forfordelt.
HVER gang vi ser farmor og farfar, så holder de min datter. De har passet hende et par gange (det samme har mine forældre) og får tilsendt billeder dagligt - altså er de lige så stor en del af mit barns liv.
Flere gange har farmor så brokket sig over at hun aldrig får lov til at holde hende, passe hende eller være noget for hende - ja, en enkelt gang har jeg sågar måttet diskutere med farmor om, hvorvidt jeg skulle have mit barn tilbage i armene eller ej. Dette sårer mig meget og jeg har vendt dette med min mor (som jeg er meget tæt med) med det resultat at min mor nu ikke rigtigt "tør" være om min datter når vi er sammen og farmor og farfar også er til stede. Hun kan godt holde hende kort, men løber derefter hen til farmor og siger: "her, du skal vist derhen nu". Hvis mit barn rækker ud efter sin mormor når hun sidder hos farmor/farfar, så tør min mor ikke tage hende. Ja... farmor/farfar har tendens til at komme alt for tidligt når vi skal være sammen, for så er de sikre på at de "får" mit barn hen til sig og kan "beholde" hende dér.
Jeg har snakket med min mor om det og hun siger: "jeg skal nok få min tid, men nu får de lige lov.. Jeg vil ikke være skyld i jalousi, uvenskab eller dårlig stemning. Derfor lader jeg dem komme til".
Jeg er SÅ ked af det over at min mor ikke tør "give sig hen" og nyde min datter. Hun er konstant anspændt og ekstra/for meget opmærksom på mine svigerforældre og om de får lov. Det knuser mig, for det eneste jeg ønsker mig, det er at se mine forældre få lov til at hygge sig også.... min mand lægger ikke mærke til noget, men siger at hvis det er sådan jeg oplever det, så skal det naturligvis ændres...
Hvordan skal jeg gribe en potentiel snak an med mine svigerforældre? Jeg er jo lykkelig for at mit barn er så elsket, men ikke hvis det skal betyde at mine forældre ikke kan slappe af i selskab med mit barn....
Jeg ved godt det blev rodet men jeg er så ked af det...
Vi har været i præcis det samme. Mit bedste råd er "stop med at lade dem styre hvordan alle skal handle og gøre." min mor gjorde præcis som din, jeg har sagt til hende at det er vores datter som bestemmer hvor hun vil være, hun er et menneske, ikke en ting der går på tur.
Søger hun kun min mor til bedsteforældre dage, fødselsdage eller lignende, så skal min mor selvfølgelig imødekomme det 100%, også selvom svigerforældrene bliver mugne.
Vores datter ser primært begge forældrepar lige meget, og hvis der skulle være forskel i en periode, hvor hun ser den ene side mere end den anden, så er det bare sådan! Jeg har ligesom dig et fantastisk forhold til mine forældre, hvor min mand ikke er ligeså knyttet til sine. Jeg vil på ingen måde besøge mine forældre mindre, bare fordi jeg har fået børn, og svigerforældrene skulle føle vi er dér mere.
Din mor skal kunne slappe af og nyde sit barnebarn, ikke gå på listetær. Alle relationer kan ikke være lige stærke, sådan er det nu engang bare.