Angst og tandlæge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.147 visninger
14 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. december 2018

Anonym trådstarter

Puha. Jeg har lige brug for at læsse af.. jeg er SÅ nervøs!! 

Da jeg var helt lille var jeg igennem en hulens masse tandlæge besøg, bide skinner, bøjler, togskinner, “truen” med at jeg skulle kæbe opereres hvis ik det blev bedre. Det gjorde det heldigvis, og kort før jeg blev 18 var jeg endelig “fri” og havde en “normal” mund med fine tænder, alt det hejs har bare gjort mig hulens bange for tandlæger, ham jeg havde alle de år var vildt ubehagelig!

nå men nu kunne jeg jo pludselig selv bestemme og vupti, nu er jeg 28 og har ikke været ved tandlægen siden..

ja det er dumt, (jeg behøver ingen belærende beskeder)

men nu oplevede jeg 2 dage med ondt i tandkødet over den aller bagerste kindtand, og jeg besluttede mig for virkelig at tage en grundig gennemtjekning af mine kindtænder.. åh jeg blev så ked af det, de er VIRKELIG ikke særlig hyggelige derinde. Jeg blev så ked af det at jeg uden at blinke bestilte en tid ved tandlægen. 

Nu skal jeg snart afsted og nu kommer tankerne og frygten, hvor slemt står det til, hvad kommer det ikke til at koste, jeg kan se jeg har en del huller, eller begyndende huller, men ikke mindst min tandlægeskræk OG flovheden over mine tænder er værst. Det er min egen skyld selvfølgelig. Men jeg har desværre trukket den for længe pga angsten og at jeg er flov

er der mon andre der kender til det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2018

Mullemee

Husk at starte med at fortælle tandlægen, at du har vildt tandlægeskræk, så har de nogle forskellige redskaber, som vil kunne hjælpe dig, så du slapper af. 

Pøj pøj, håber det bliver en god oplevelse for dig.

Anmeld Citér

19. december 2018

Carina:-)

Du er absolut ikke den eneste.

Rigtig mange inkl mig selv lider af tandlægeskræk pga dårlige oplevelser i barndommen ved skoletandplejen

Jeg har kæmpet med det i mange år,og først da jeg skiftede til en Tysk tandlæge fandt jeg en som kunne afhjælpe mig angsten. 

Jeg er stadig bange når jeg går ind af døren- men jeg ved at han altid lytter og at han bedøver mig 100% .

Noget min danske tandlæge ikke var god til - kunne altid mærke noget. 

Så find dig en tandlæge du tænker du kan have tillid til - det er første skridt.

Og ja du ved godt det er noget skidt med dine tænder ,men det kan du ikke bruge til noget nu.

Se fremad - få først kontrol over din angst ,så kommer det andet bagefter. 

Mhs til omkostninger- så kan jeg anbefale Tyskland hvis det er muligt for dig. Ca 1/4 del af prisen Max 50% af danske priser .  - de taler dansk og laver regningen så du stadig får tilskud fra Sygeforsikringen Danmark. 

Og så er der garanti på deres arbejde. 

Anmeld Citér

19. december 2018

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Du er absolut ikke den eneste.

Rigtig mange inkl mig selv lider af tandlægeskræk pga dårlige oplevelser i barndommen ved skoletandplejen

Jeg har kæmpet med det i mange år,og først da jeg skiftede til en Tysk tandlæge fandt jeg en som kunne afhjælpe mig angsten. 

Jeg er stadig bange når jeg går ind af døren- men jeg ved at han altid lytter og at han bedøver mig 100% .

Noget min danske tandlæge ikke var god til - kunne altid mærke noget. 

Så find dig en tandlæge du tænker du kan have tillid til - det er første skridt.

Og ja du ved godt det er noget skidt med dine tænder ,men det kan du ikke bruge til noget nu.

Se fremad - få først kontrol over din angst ,så kommer det andet bagefter. 

Mhs til omkostninger- så kan jeg anbefale Tyskland hvis det er muligt for dig. Ca 1/4 del af prisen Max 50% af danske priser .  - de taler dansk og laver regningen så du stadig får tilskud fra Sygeforsikringen Danmark. 

Og så er der garanti på deres arbejde. 

Kan du anbefale nogle særlige i Tyskland? Jeg har hørt at dem der hedder godtsmil hvis kører med tyske priser? 

Anmeld Citér

19. december 2018

Babilooo

Se at kom afsted med det samme. Tandlæger er vant til slemme tilfælde. Og ja du har sikkert en masse huller og tandkødsbetændelse - men det kan ikke være anderledes med den hygiejne.

Der hvor du har bestilt tid skal du huske at sige af det skal være en tandlæge der kigger på dig - ofte er det en form for assistent der renser tænder. Du skal have en tandlæge til at se på din mund. Og bed om ekstra tid da din tandrensning kommer til at tage væsentlig længere tid end den normalt afsatte. Det er jo når folk går hver 6-12 mnd til tandlægen.

held og lykke med en bedre hygiejne og ånde.

ps. Du kan sikkert tale med banken eller tandlægen om afdrag hvis der er meget der skal laves.

Anmeld Citér

19. december 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Kan du anbefale nogle særlige i Tyskland? Jeg har hørt at dem der hedder godtsmil hvis kører med tyske priser? 

Jeg bruger Thomas Jensen i niebull.  Det er lige over grænsen ved Tønder.  Fri parkering lige ved døren og alle taler dansk. 

Anmeld Citér

19. december 2018

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Jeg bruger Thomas Jensen i niebull.  Det er lige over grænsen ved Tønder.  Fri parkering lige ved døren og alle taler dansk. 

Tusind tak 

Anmeld Citér

19. december 2018

Anonym

Ift til at være flov over at skulle have lavet så meget, så kan du regne med at de ser ALT muligt hver dag. De er vant til det. Og der er jo ofte en årsag til at man "kommer til" at lade ens tænder forfalde, ikke mindst at det kan være økonomisk svært at skulle til tandlægen.

Jeg fik selv for nogle år siden ordnet mine tænder, efter at have forsømt dem i mange år. Jeg havde som teenager bulimi, hvilket smadrede mine tænder fuldstændigt som voksen. Så da jeg endelig tog mig sammen til at få lavet dem, fordi jeg havde store smerter, skulle jeg rodbehandles i flere tænder og have hevet en af dem ud!!

Pøj pøj med at finde en god tandlæge. Jeg har været glad for "Tandlægerne på frederiksberg", de er meget OBS på at behandle smertefrit og på tandlægeskræk.

Anmeld Citér

19. december 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Puha. Jeg har lige brug for at læsse af.. jeg er SÅ nervøs!! 

Da jeg var helt lille var jeg igennem en hulens masse tandlæge besøg, bide skinner, bøjler, togskinner, “truen” med at jeg skulle kæbe opereres hvis ik det blev bedre. Det gjorde det heldigvis, og kort før jeg blev 18 var jeg endelig “fri” og havde en “normal” mund med fine tænder, alt det hejs har bare gjort mig hulens bange for tandlæger, ham jeg havde alle de år var vildt ubehagelig!

nå men nu kunne jeg jo pludselig selv bestemme og vupti, nu er jeg 28 og har ikke været ved tandlægen siden..

ja det er dumt, (jeg behøver ingen belærende beskeder)

men nu oplevede jeg 2 dage med ondt i tandkødet over den aller bagerste kindtand, og jeg besluttede mig for virkelig at tage en grundig gennemtjekning af mine kindtænder.. åh jeg blev så ked af det, de er VIRKELIG ikke særlig hyggelige derinde. Jeg blev så ked af det at jeg uden at blinke bestilte en tid ved tandlægen. 

Nu skal jeg snart afsted og nu kommer tankerne og frygten, hvor slemt står det til, hvad kommer det ikke til at koste, jeg kan se jeg har en del huller, eller begyndende huller, men ikke mindst min tandlægeskræk OG flovheden over mine tænder er værst. Det er min egen skyld selvfølgelig. Men jeg har desværre trukket den for længe pga angsten og at jeg er flov

er der mon andre der kender til det?

Som andre siger - den med flovheden skal du bare glemme, for tandlægen har set det mange gange før. 

Bedre sent end aldrig.

Jeg har en veninde, der lider af voldsom tandlægeskræk. 

Hun havde ikke dårlige tænder, så det er nok ikke det samme, men hendes tandlæge sagde til hende, at han nok skulle bedøve hende ordentligt, så det ikke kom til at gøre ondt. Og hvis det gjorde ondt, så ville han give hende pengene tilbage.

Tandlæger er vant til at håndtere tandlægeskræk, og de har virkelig gode bedøvelsesmidler i dag.

Pøj pøj med det.

Anmeld Citér

19. december 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ift til at være flov over at skulle have lavet så meget, så kan du regne med at de ser ALT muligt hver dag. De er vant til det. Og der er jo ofte en årsag til at man "kommer til" at lade ens tænder forfalde, ikke mindst at det kan være økonomisk svært at skulle til tandlægen.

Jeg fik selv for nogle år siden ordnet mine tænder, efter at have forsømt dem i mange år. Jeg havde som teenager bulimi, hvilket smadrede mine tænder fuldstændigt som voksen. Så da jeg endelig tog mig sammen til at få lavet dem, fordi jeg havde store smerter, skulle jeg rodbehandles i flere tænder og have hevet en af dem ud!!

Pøj pøj med at finde en god tandlæge. Jeg har været glad for "Tandlægerne på frederiksberg", de er meget OBS på at behandle smertefrit og på tandlægeskræk.

Er det slemt at blive rodbehandlet? Jeg er så bange!! Det lyder bare så grusomt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.