HR eksperter - knækket kollega

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

531 visninger
2 svar
0 synes godt om
13. december 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Så vidt jeg husker er der nogle HR kyndige herinde, så jeg håber på noget feedback, så jeg kan hjælpe en kollega, der er ved at gå ned.

Hun sidder i en position i vores virksomhed, der længe har været underbemandet. Det fik til sidst den ene fastansatte til at trække stikket og sige op. Hun var deltidsansat, og man ansatte herefter en ny på fuldtid og tog nogle opgaver fra afdelingen, så de syntes, at havde givet flere ressourcer, men det var bare ikke nok og alt for sent, da min kollega nu skulle bruge tid på at oplære den nye. Da hun endelig kommer ind i tingene, bliver hun langtidssygemeldt pga. en større operation.

Nu sidder min kollega alene tilbage med alt for mange opgaver og føler ikke, at ledelsen reagerer på hendes råb om hjælp. Der er ansat endnu en person, som starter til næste år, men denne person skal først læres op. Samtidig forventes den sygemeldte at kunne starte op i starten af det nye år, men det er for sent for min kollega er knækket nu.

Kan I komme med nogle tanker til, hvordan min kollega kan hjælpes op igen? Hun har ingen tillid til ledelsen og at de vil hjælpe hende, og mener ikke at de forstår hende og hendes opgaver, så at tage en snak med dem vil ikke hjælpe.

Vi er en lille virksomhed med 30 ansatte, og der er ikke nogen tillidsrepræsentant elelr HR person at hive fat i, da vi alle er funktionærer og medlemmer af forskellige fagforeninger (eller slet ingen). Det skal siges, at der er ikke generel utilfredshed med ledelsen blandt medarbejderne, og alle er glade for deres arbejde, men mange sidder med for meget arbejde. Nogle synes ledelsen er fantastiske, andre er ligeglade med dem, mens andre synes de er dårlige ledere men fine personer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2018

Miti's mama

Ikke helt HR ekspert endnu - men arbejder i HR og studerer en kandidat i det...

Det er et bemandingsproblem. Og da I ingen HR afdeling har, så påfalder det ledelsen. Det er d eres ansvar.

Jeg vil foreslå at hun skriver en log over alt hvad hun gør i løbet af dagen, i en uges tid. Det skal være i grove træk, for det skal ikke give mere arbejde. Hun skal logge sine timer korrekt. Og så skal hun skrive de ting ned der ikke blev gjort pga tidsmangel, eller som lider under manglende opmærksomhed.

Derefter skal hun finde hvilken værdi der går tabt for ledelsen ved at være underbemandet. Og så skal hun komme med et løsningsforslag. Hvis ledelsen ikke kan forstå hendes dilemma, kan de heller ikke finde den rigtige løsning.

De skal have det klart at hun elsker sit job, at hun giver værdi, at hendes viden er uvurderlig, og hvor stort et tab det vil være for virksomheden hvis hun går sygemeldt. Det skal skæres helt ud i pap, og skal kunnes tænkes i et regneark. 

Hvis det stadig ikke går igennem, kan hun enten bide tænderne sammen til de bliver flere, eller finde et andet job. hun skal huske at passe på sig selv. Held og lykke 

Anmeld Citér

13. december 2018

Babilooo

Jeg har arbejdet med HR i 16 år ca... jeg kan blot sige at helt knækkede personer har svært ved at komme sig. Hvis hun er ved at gå ned med stess - så skal hun have en sygemelding. Og evt tale med sin fagforening. 

Jeg har set for mange eksempler på stress der tager 6 måneder at komme sig over. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.