Mille123 skriver:
Kun erfaring. Drøftede det med ligesindede, men formoder du er jurist og har styr på det. Men min Forestilling/perception var nu heller ikke at en mor har viden om noget kriminelt, men mere at det "bange" vidne havde set en 3. Mands forbrydelse. Endvidere tænkte jeg at 171 i straffeloven gjorde det svært at "forlange" nogen i nærmeste slægt havde handlepligt, men moralsk giver det bestemt mening og efterrationalisering siger jo at man tiltrods for 171 sagtens ville kunne bevise og derved dømme efter "svigt" - jeg fortrækker mine tidligere kommentarer
Du må gerne foretrække dit svar, det er bare ikke korrekt, at man ifølge dansk lovgivning ikke kan blive dømt for ikke at handle som privatperson. I visse tilfælde kan du, og der er faldet domme for passivitet.
Jeg har linket til et interview med en PhD, der fortæller om de forbrydelser, hvor du har pligt til at handle, og til § 141 i straffeloven, hvor der tydeligt står, at du har pligt til at handle på din viden om visse forbrydelser, ellers vil du kunne blive straffet med fængsel i op til 3 år.
Og jeg forstår ikke, hvad du mener med § 171 i straffeloven som handler om dokumentfalsk.
Jeg er ikke jurist, men er skolet i at læse lovtekster.
Mit råd til trådstarter er det samme, vedkommende virker til at have brug for at få lettet sit hjerte, gå til en advokat for at få hjælp, hvis forbrydelsen ligger inden for skiven af ovenstående.
Anmeld
Citér