Forbrydelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.697 visninger
21 svar
10 synes godt om
22. november 2018

Anonym trådstarter

Hej.. 

Er der nogen der ved om man kan komme i klemme i retssystemet hvis man ved noget om en forbrydelse der skete for over 15 år siden og som endnu ikke er opklaret.. Informationen fik personen ca 2 år efter forbrydelsen og har ikke nævnt noget for nogen.. Årene er gået og nu vil personen måske gerne videregive sin viden til rette vedkommende.. Men er bange for at komme i klemme.. Personen har intet med forbrydelsen at gøre.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2018

Janet1989

Jeg ville prøve og ringe og spørge på en politistation ... ?

Anmeld Citér

22. november 2018

Rosa-Sophia

Behøver man at fortælle hvor længe man har vidst noget? Kan man ikke bare fortælle, at man ved hvad man ved? 

Anmeld Citér

22. november 2018

Camillos

Anonym skriver:

Hej.. 

Er der nogen der ved om man kan komme i klemme i retssystemet hvis man ved noget om en forbrydelse der skete for over 15 år siden og som endnu ikke er opklaret.. Informationen fik personen ca 2 år efter forbrydelsen og har ikke nævnt noget for nogen.. Årene er gået og nu vil personen måske gerne videregive sin viden til rette vedkommende.. Men er bange for at komme i klemme.. Personen har intet med forbrydelsen at gøre.. 

Bedere sent end aldrig.... 

Anmeld Citér

22. november 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hvis man ved noget, har man self pligt til at gå til politiet med de rette informationer. 

Tænker at man jo ka ha været så bange for, at stå frem, at man ik har gjort det. 

Ved ik om man ka blive straffet, for at stå frem, men ved at ka blive straffet for ik at gøre det, da man jo derved forhindre politiets arbejde og hjælper en forbryder, med at undslippe straf. Hvis det altså self blir opdaget, at man ik har stået frem. Vh Stine 

Anmeld Citér

22. november 2018

Mille123

Man kan sagtens fortælle sandheden nu og så må man forklare, hvorfor man ikke har "turde" komme frem før nu. 

Anmeld Citér

22. november 2018

Mille123

StineW79 skriver:

Hvis man ved noget, har man self pligt til at gå til politiet med de rette informationer. 

Tænker at man jo ka ha været så bange for, at stå frem, at man ik har gjort det. 

Ved ik om man ka blive straffet, for at stå frem, men ved at ka blive straffet for ik at gøre det, da man jo derved forhindre politiets arbejde og hjælper en forbryder, med at undslippe straf. Hvis det altså self blir opdaget, at man ik har stået frem. Vh Stine 

Det er nu ikke sikker på du har ret i. Der kan være mane årsager (også som giver god mening) til hvorfor man ikke tør stå frem. Og jeg er ikke 100 procent sikker men er næsten sikker på at man ikke kan straffes for det. Men du kan straffes hvor an angive en uskyldig for en ugerning  

Anmeld Citér

22. november 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hej.. 

Jeg tænker at politiet vil være glade for at få den viden, så de kan komme videre med deres efterforskning, og jeg tænker ikke at de vil straffe din ven for at viderebringe den viden.

Og måske er der også pårørende som vil blive glade, hvis sagen kunne få en afslutning?

Anmeld Citér

22. november 2018

NosaNosa

Jeg tror ikke man kommer i klemme. 

Men jeg vil dog også sige at jeg tror det kommer an på hvad forbrydelsen er? Altså hvis man har vidst i 13 år at der bliver holdt folk fanget i en kælder, tror jeg man er medskyldig. Forstå mig ret... Er der ikke visse forbrydelser man IKKE må holde skjult?

Men hvis det er et mord man har viden om, tror jeg de vil glade for en åbning i sagen. Også 15 år efter. Og der tror jeg ikke man kommer i klemme. Så vil INGEN jo være vidne, hvis man får smæk for at have viden.

Anmeld Citér

22. november 2018

Mille123

NosaNosa skriver:

Jeg tror ikke man kommer i klemme. 

Men jeg vil dog også sige at jeg tror det kommer an på hvad forbrydelsen er? Altså hvis man har vidst i 13 år at der bliver holdt folk fanget i en kælder, tror jeg man er medskyldig. Forstå mig ret... Er der ikke visse forbrydelser man IKKE må holde skjult?

Men hvis det er et mord man har viden om, tror jeg de vil glade for en åbning i sagen. Også 15 år efter. Og der tror jeg ikke man kommer i klemme. Så vil INGEN jo være vidne, hvis man får smæk for at have viden.

Man bliver ikke straffet som medskyldig fordi man har en viden omkring noget strafbart, det kræver et forsæt før man kan straffes efter straffeloven. Du skal så og sige have "en ond vilje"  - man har højst en moralsk forpligtigelse - alternativt hvis vi straffede folk, ville ingen jo turde stå frem efter en rum tid med en viden af frygt for straffen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.